Permalänk

Övertala mig till MAC

Jag programmerar ASP och använder accessdatabaser lokalt med Windows XP på min feta Dell.

Jag har sneglat länge åt Mac då dom släppte Soldier of Fortune 2 till den. Men man har ju fått avstå tack vare den kassa upplösningen.

Men nu är det problemet bortblåst iaf tack vare deras uppgradering.

Jag är ett steg (ok ett par då med tanke på ekonomin) från att beställa en powerbook och det som fäller avgörandet är om jag kan programmera ASP lokalt mot en databas med OSX?

Snälla snälla snälla (håller tummarna)

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Varför ska någon övertala dig?

ASP finns bara i IIS. Det finns andra tredjepartslösningar som funkar halvdant.

Permalänk

Du kan ju alltid köra vmware och emulera Windows för dina utvecklingsbehov. Jag tvivlar på att det finns något "native" smidigt sätt att göra det. Har du provat att jobba på mac ett längre tag, jag skulle rekommendera att du gör det innan du investerar en massa pengar i det. Inte alla uppskattar skillnaderna. Kolla också upp att all annan mjukvara du använder fungerar bra.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Varför ska någon övertala dig?

ASP finns bara i IIS. Det finns andra tredjepartslösningar som funkar halvdant.

Övertala och övertala kanske illa valt men jag vill höra orden, "ja det funkar".
Tydligen gjorde det inte det om du har all kunskap och då blir det tyvärr ingen Mac :/

Sebastianj

Det där med VM låter jobbigt. Jag har sett på Mac, senaste erfarenheten var väl 98 typ hehe då var det jobbigt med EN musknapp.
Men jag köper den för att spela Sof, programmera/designa, se på film, eventuellt köra lite officeapplikationer.
Tror det finns motsvarande på Macen eller?

Jag väljer dessutom Mac pgr av designen i första hand.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Frågan är väl egentligen om vi ska övertala dig att köra PHP istället.

OT: Det heter Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Frågan är väl egentligen om vi ska övertala dig att köra PHP istället.

Hehe, njae jag har så många år bakom ASP att man inte orkar med något nytt.

Dessutom av det lilla jag har sett verkar PHP extremt tråkigt att koda. (ok förutfattade meningar) men koden ser riktigt tråkig ut.

Och för mindre jobb passar ASP + access utmärkt.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk

Tänk på att du enkelt kan få XP att se nästan lika flashigt ut med themes. Vill man ha något åt mac-hållet rekommenderar jag OpusOSX. Man behöver dock patcha sitt xp, sör på ux theme patcher så hittar du program som sköter det smidigt. Du behöver inga extra program förutom det, det är helt gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Seb: Utseendet är inte allt, men ok.

Jag har jobbat flera år med både ASP och PHP och kan de väldigt bra.

Jag började med ASP men fick vika över till PHP efter några år eftersom jag skulle göra sidor till *NIX. Det tog mig en dag att lära mig PHP (det mesta är är lika som ASP). PHP är mycket enklare och mycket smartare upplagt.

Det är min uppfattning iaf.

Permalänk

Jag gillar också PHP mer än ASP, men båda suger i jämförelse med ett riktigt framework, som Ruby on Rails till exempel.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Tänk på att du enkelt kan få XP att se nästan lika flashigt ut med themes.

Var det menat som ett skämt eller var du seriös?

Mac OS X - h.264-encodad mpeg4 - 27.1 MB
(tryck på mute när musiken blir för irreterande)

-- jag har då inte sett Windows XP bete sig sådär, har jag missat något?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

finns det inget kombinerat mc/windows? det skulle jag vilja ha, alltså inprinsip en mac som man kan köra windows anpassade spel till, program osv.
Skulle vara sjukt skönt.
Jag gillar mac, men jag vill kunna köra alla exe filer osv om ni förstår.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

http://bilder.seedit.se/MacOSXTigerShortDemonstration.png

Mmmmmm, ser helt underbart ut, ska själv snart investera i en iMac... det är ju inte utan att man blir grymt sugen.
Tack för visningen.

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk

Alltså när jag pratar design så är det givetvis själva datorn man är ute efter och inte OSX.
Jag kör ju redan themes på min dator så det ser nästan likadant ut hehe.

De jag har pratat med som både kör PHP och ASP tycker att PHP är uppbyggt på ett sämre sätt. Då är det både gamla rävar och nya förmågor som svarat.
Men visst man kan ju alltid testa ett par dagar. Fast jag kan ju inte gå över till PHP på jobbet direkt, tar nog ett par år att komma upp i samma klass.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Alltså när jag pratar design så är det givetvis själva datorn man är ute efter och inte OSX.
Jag kör ju redan themes på min dator så det ser nästan likadant ut hehe.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

[QUOTE] Jag väljer dessutom Mac pgr av designen i första hand. [QUOTE]

Varför välja nånting bara för att det är snyggt? Skaffa statuspoäng hos polarna?

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av nilstastic
[QUOTE] Jag väljer dessutom Mac pgr av designen i första hand. [QUOTE]

Varför välja nånting bara för att det är snyggt? Skaffa statuspoäng hos polarna?

[/QUOTE]

Ja hur kunde du lista ut det? Jag bara måste flasha inför polarna, det är ett problem för mig faktiskt.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Citat:

Trevligt. Är det du som har filmat? Finns det mera såna filmer någonstans?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Om du nu har en DELL dator redan så kan du väl programmera ASP mot den. Skaffa bara en switch hemma så är saken biff om du kör DELLen som en webserver alternativt en vanlig dator som är igång hela tiden.

Easy.

Sen fattar jag inte alla som alltid måste dra upp PHP vs ASP eller AMD vs Intel. Min brorsa är starkare än din!

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Varför är det så sjukt viktigt att det är lokalt, kan du inte bara montera lite mappar från din windowsdator som du kör huvudlös i nån garderob istället, behöver inte bli så meckigt. Vips har du en snygg dator med världens bästa OS (partisk?) som du kan skriva ASP på.

EDIT: Varför är jag alltid så SLÖ?!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Beteendet får man inte nej, bara själva utseendet. Expose är dock viktigare i OSX eftersom man inte, som i Windows eller Linux, har varje fönster tillgänligt från taskbaren. Det finns dock expose-liknande funktionalitet för XP om man verkligen vill ha det. Jag installerade just [urk="http://www.oxygen-inc.com/premium/InsaniSoft/iEx.htm"]iEx[/url] och tycker det fungerar ok.

OSX är helt klart snyggare integrerat. Största fördelen är nog mjukvaran som finns till OSX. Det är dock långt ifrån perfekt. Till exempel så är ju knappast alla program lika enkla att installera som Firefox. Speciellt inte när man vill ha portade program. Jag harhaft svårt att hitta fri mjukvara anpassad till OSX. Det verkar som GTK inte finns i en naturlig version.

Uppdateringscykeln är klart kortare, jag har suttit med OSX 10.2 några veckor nu och det är hopplöst att hitta mjukvara med stöd för ett OS som är från 2003, jag gissar på att om två-tre år så kommer man behöva köpa 10.6 för att kunna köra de då senaste programmen, inget för den snåle altså.

Sorry för lite offtopic.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Om du nu har en DELL dator redan så kan du väl programmera ASP mot den. Skaffa bara en switch hemma så är saken biff om du kör DELLen som en webserver alternativt en vanlig dator som är igång hela tiden.

Easy.

Sen fattar jag inte alla som alltid måste dra upp PHP vs ASP eller AMD vs Intel. Min brorsa är starkare än din!

Jo men jag åker och hälsar på min sjuka mamma lite då och då... Där finns inget internet och jag kan således inte jobba mot en eventuell server någonstans.

Sedan tror jag inte att min gamla Dell skulle palla livet som server i en garderob.

Och värt att notera är att Dellen flyger all världens väg när jag skaffat en ny dator.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Beteendet får man inte nej, bara själva utseendet. Expose är dock viktigare i OSX eftersom man inte, som i Windows eller Linux, har varje fönster tillgänligt från taskbaren.

Nä, just det. Man tvingar alla program till att ha multidokumentstöd istället, och fixar standardiserade knappar för att växla mellan dem... Och som inte det vore nog, så finns Exposé. Dessutom har du inte helt rätt; du kan minimera dokument till Dockan precis som på Windows. Man gör det bara explicit istället för att ha dockan proppfull med meningslösa ikoner.

</fan rant>

Du ska köpa Mac om du:

* Har mycket pengar (eller är student)
* Kräver stabilitet
* Älskar väldesignade program (design, inte grafik)
* Gillar snygga program
* Inte är i strikt behov av något Windows-specifikt program (t.ex. mIRC, Outlook)
* Kan tänka dig att betala för programmen du använder

Du ska inte köpa Mac om du:

* Enbart vill koda, speciellt inte i ASP
* Enbart vill spela spel
* Tycker att blåskärmar är väl trevligt
* Är fattig som en kyrkråtta
* Tror att allt finns som warez

Märk nu en viktig sak: Det finns FLER program till Windows, men på MacOSX håller de oftast en bättre snittkvalitet. Shareware / FOSS är dock snäppet ovanligare, eftersom den typiske Mac-användaren har råd att betala för sig. Det är dock mer en kvarleva från pre-OSX-tiden, eftersom allt fler BSD- och Linux-applikationer nu börjar portas till OSX.

Och även om du inte vill höra det: Att kombinera en stationär PC med en bärbar Mac är att välja det bästa av båda världar!

Permalänk
Medlem

Du ska köpa Mac om du:

* Har mycket pengar (eller är student)
* Kräver stabilitet
* Älskar väldesignade program (design, inte grafik)
* Gillar snygga program
* Inte är i strikt behov av något Windows-specifikt program (t.ex. mIRC, Outlook)
* Kan tänka dig att betala för programmen du använder
* Vill köra utan AntiVirus.
* Nästan aldrig behöva reboota.
* Ha en mängd program startade samtidigt. (MÅNGA)

Du ska inte köpa Mac om du:

* Enbart vill spela spel
* Vill ha virus och trojaner.
* Gillar Norton och annat skit.

En sak till, det finns warasch till Mac också, men det ska man inte använda. (:P)

Permalänk
Hedersmedlem

Antivirus? Vad fan ska man med det till? Håll operativsystemet uppdaterat, undvik Internet Explorer och Outlook [Express] och filtrera bort e-post med suspekta attachments (exe, bat, pif, ppt osv), så får du aldrig några virus eller trojaner.

Jag gillar OSX som fan och planerar att inhandla en Intel Mac nästa år. Att OSX skulle vara bättre än Windows på att köra många applikationer samtidigt har jag dock väldigt svårt att hålla med om. Om jag skall nämna en negativ sak med OSX så är det just hur minneshungrigt det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Antivirus? Vad fan ska man med det till? Håll operativsystemet uppdaterat, undvik Internet Explorer och Outlook [Express] och filtrera bort e-post med suspekta attachments (exe, bat, pif, ppt osv), så får du aldrig några virus eller trojaner.

Word. Kör Firefox, eller Opera, och var lite säkerhetsmedveten så klarar du dig utan antivirus.

Om XP får blåskärm beror det på hårdvaruproblem eller att man meckat med systemfiler alldeles för mycket, dessutom.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

MacOSXTigerShortDemonstration.mp4

Har du nån "LongDemonstration" eller?

*dregla*

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Word. Kör Firefox, eller Opera, och var lite säkerhetsmedveten så klarar du dig utan antivirus.

Om XP får blåskärm beror det på hårdvaruproblem eller att man meckat med systemfiler alldeles för mycket, dessutom.

Njae, lite väl kategoriskt uttalat.

Antivirus är bra att ha. Jag ger inte mycket för systemscanningen, men jag kör gärna en scan på enstaka misstänkta filer.

"Lite säkerhetsmedveten?" Det blir väl till att dra ur nätverkssladden, det. Det finns en anledning till att en opatchad Windows XP-installation överlever i snitt 12 minuter från uppkopplingstillfället - det är ett stort, gammalt och osäkert operativsystem. Varför tror du annars Microsoft lägger såna ENORMA resurser på att få det säkert?

Och blåskärmar är väldigt lätt att få. Dra hem fel ATI-drivrutiner, eller stoppa ett Creative-kort i datorn. Pang. Därmed inte sagt att man inte kan bli fri från dem, men de händer titt som tätt, och det är inte alltid användarens fel.

Detta ska inte ses som något försvar för MacOSX, dock. Det har haft sina beskärda delar av problematiken, inte minst under Jaguar / Panther-tiden, och börja inte ens med *nix. Jag bara säger att med såpass komplexa och därmed bristfälliga operativsystem som vi använder idag kan man inte alltid skylla problemen på användarna.

Permalänk
Medlem

Minne är väl till att förbrukas?

Sedan finns det alltid dom som...
"Wow jag har 4 GB minne! Dra åt helvete! FireFox använder 60 MB minne!"

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

* Enbart vill spela spel

Hmm, nyss plockade jag ihop en dator för 18.000 men nåväl.
Och det var Windows på.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Njae, lite väl kategoriskt uttalat.

Antivirus är bra att ha. Jag ger inte mycket för systemscanningen, men jag kör gärna en scan på enstaka misstänkta filer.

"Lite säkerhetsmedveten?" Det blir väl till att dra ur nätverkssladden, det. Det finns en anledning till att en opatchad Windows XP-installation överlever i snitt 12 minuter från uppkopplingstillfället - det är ett stort, gammalt och osäkert operativsystem. Varför tror du annars Microsoft lägger såna ENORMA resurser på att få det säkert?

Och blåskärmar är väldigt lätt att få. Dra hem fel ATI-drivrutiner, eller stoppa ett Creative-kort i datorn. Pang. Därmed inte sagt att man inte kan bli fri från dem, men de händer titt som tätt, och det är inte alltid användarens fel.

Detta ska inte ses som något försvar för MacOSX, dock. Det har haft sina beskärda delar av problematiken, inte minst under Jaguar / Panther-tiden, och börja inte ens med *nix. Jag bara säger att med såpass komplexa och därmed bristfälliga operativsystem som vi använder idag kan man inte alltid skylla problemen på användarna.

Man behöver väl inte vara överdrivet säkerhetsmedveten för att inse att man måste patcha sitt XP med SP2 och hotfixes up to current date innan man sätter i nätverkssladden?

Visst, buggiga drivrutiner/hårdvara existerar ju till Windows förstås, det finns det nog mycket av. Men det var väl kanske lite innefattat när jag sa "hårdvaruproblem"... Skulle Apple bara vara en av tusentals hårdvarutillverkare för Macen skulle det vara rätt vanligt där också.

Verkar någon fil misstänkt kör jag också en virusscan, förresten, absolut. Syftade allra mest på systemvida scanningssystem som Avast, Norton m m fl.

Visa signatur