Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiKaN
Du ska köpa Mac om du:

* Inte är i strikt behov av något Windows-specifikt program (t.ex. mIRC, Outlook)

Både mIRC och Outlook finns till Mac!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilstastic Varför välja nånting bara för att det är snyggt? Skaffa statuspoäng hos polarna?

Design innebär inte per automatik att saker är snyggt. Design kan innebära att tex att interfacet är upplagt logiskt utöver alla program.

Gällande OS X så är det helt annorlunda emot tex Windows. OS X använder minnet helt annorlunda och mer minne är oftast viktigare än en snabb processor, där xp har en mer balanserad eller cpu-inriktad orientering så fort man nått 512MB.

XP swapar ner sällan använda program som är startade, osx låter dom ligga kvar i minnet.

mIRC till osx? Är du full? IRC finns, inte mIRC.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Teetow

Tack för ditt konstruktiva svar till skillnad ifrån alla inlägg postade under ditt

Så i princip kan jag glömma Mac med ASP. Känns ju mindre kul.

Nåväl får beställa mig en Asus istället.

Tack för hjälpen boys n' girls

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Så i princip kan jag glömma Mac med ASP. Känns ju mindre kul.

Du kan visst fortsätta med att utveckla ASP på en Mac. Antingen så ansluter du remote till en Windowsserver där du testar allt, eller så installerar du Mono.net (jag antar att du programmerar i ASP.net, ASP3 är ju ganska gammalt nu). Det kan vara lite problem att få ASP.net att funka på en Mac men med lite hjälp går det nog.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

sphr>> iofs sant. Kan hända att jag är lite skadad då många jag känner köpt mac bara för att den är snygg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Du kan visst fortsätta med att utveckla ASP på en Mac. Antingen så ansluter du remote till en Windowsserver där du testar allt, eller så installerar du Mono.net (jag antar att du programmerar i ASP.net, ASP3 är ju ganska gammalt nu). Det kan vara lite problem att få ASP.net att funka på en Mac men med lite hjälp går det nog.

Jag programmerar inte i ASP.Net, är en gammal hederlig ASP utvecklare.
Jag lär hålla på med ASP i af 5 år till eftersom det fungerar utmärkt och nu har man lärt sig att utveckla mer avancerade system och ser därför ingen anledning att byta.

ASP är gammalt? Njae

Finns det inget emuleringsverktyg som man kan köra just när man testkör kod, du nämner ju Mono.net t.ex.? Förutom VM ware då...

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Expose är dock viktigare i OSX eftersom man inte, som i Windows eller Linux, har varje fönster tillgänligt från taskbaren.

Ljug inte. Det är bara att högerklicka på en ikon i Dock.
Detta gäller alla program* som har öppna dokument eller fönster.

*) med några få undantag, InDesign vill inte visa sina öppna fönster i Dock av nån anledning

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Du har valt ASP, grattis. Du är nu för all framtid låst till Microsofts produktsortiment för evigt. De äger dig när som hellst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Du har valt ASP, grattis. Du är nu för all framtid låst till Microsofts produktsortiment för evigt. De äger dig när som hellst.

Konstruktivt!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Dont get me wrong, Älskar min powerbook MEN du ska inte börja använda Mac om du känner att folk måste övertala dig att använda det.

Offtopic: Är det någon som vet ifall man kan få grabber att spara i annat format än tiff?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarte Petter

mIRC = Nej, men andra IRC-klienter finns det.

Outlook finns till OS9 och tidigare, men inte OSX. Däremot finns Entourage med i Office-paketet, vilket plockar (numera) upp den globala adressboken när man sitter mot en Exchange-server etc.

Som någon annan sade, att sitta här och "övertala" någon. Njae. Är man intresserad av Mac måste det testas, kännas, tittas. Det spelar ingen roll hur väl man formulerar sina egna erfarenheter. Det är känslan att jobba i OSX man själv måste skapa en uppfattning om. Även om jag, och många med mig, älskar OSX är det inte något för alla. (Ja, jag såg att det nu inte blir Mac för dig pga ASP, men skrev det jag skrev för andra som lutar åt en investering i en Mac.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Jag programmerar inte i ASP.Net, är en gammal hederlig ASP utvecklare.
Jag lär hålla på med ASP i af 5 år till eftersom det fungerar utmärkt och nu har man lärt sig att utveckla mer avancerade system och ser därför ingen anledning att byta.

ASP är gammalt? Njae

Finns det inget emuleringsverktyg som man kan köra just när man testkör kod, du nämner ju Mono.net t.ex.? Förutom VM ware då...

Finns ju moduler för Apache för att köra vanlig Asp kod annars

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk

Svarar på en del kommentarer då.

Man kan inte direkt säga att jag har valt ASP aktivt eftersom min utbildning hade ASP som delspråk fanns det liksom inte mycket att välja på om man nu vill ha dokumenterade kunskaper och därigenom kunna promota sig själv för att få jobb.
Ditt inlägg kändes aningen barnsligt.

Skrev också innan att formuleringen "Övertala mig", var lite snedvriden. Det enda som är i vägen just nu är ASP grejen.

Och när det gäller remote desktop är det lite vajsing eftersom jag ibland måste jobba och testa saker offline.

Svårare än så är det inte

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Hmm, nyss plockade jag ihop en dator för 18.000 men nåväl.
Och det var Windows på.

18' är inga pengar om du kollar in Mac-maskiner, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Behöver du övertalning så kanske Mac inte är nått för dig. Åk till en butik där du kan få känna och leka själv med maskinen. Sen får du själv ta beslutet och läsa på om ASP + Apache och andra saker som du kanske kan tänkas behöva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
18' är inga pengar om du kollar in Mac-maskiner, tyvärr.

baserat på vadå?

en iMac kostar i större modellens grundutförande SEK 17.495,00 och i mindre form SEK 13.495,00, båda summorna med moms.

Du måste tänka på de mer specialanpassade powermac? De är inte ämnade som spelmaskiner utan som utvecklingsapparatur för media och cad.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Yes, det vet jag. Citerade någon ovan, skulle raderat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
baserat på vadå?

en iMac kostar i större modellens grundutförande SEK 17.495,00 och i mindre form SEK 13.495,00, båda summorna med moms.

Du måste tänka på de mer specialanpassade powermac? De är inte ämnade som spelmaskiner utan som utvecklingsapparatur för media och cad.

Ja, det är sant. Nöjer man sig med en iMac så räcker 18'.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, verkar som min ironi över mIRC och Outlook flög helt över huvet på folk

Varför jag tog just de två exemplen är för att deras alternativ på MacOS X (XChat / Irssi och Mail / Entourage) är både bättre designade, mer lättanvända och framförallt snyggare.

mIRC och Outlook är två "standardprogram" som verkligen inte förtjänar att vara standarder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Hmm, nyss plockade jag ihop en dator för 18.000 men nåväl.
Och det var Windows på.

En maxad Powermac kommer lätt upp i $18.000...
Dock finns det såklart många betydligt billigare macar, och köper man dessutom minnet av tredjepart brukar man komma ner ännu mer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
En maxad Powermac kommer lätt upp i $18.000...
Dock finns det såklart många betydligt billigare macar, och köper man dessutom minnet av tredjepart brukar man komma ner ännu mer...

18 000 dollar?

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
18 000 dollar?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Maxxad G5 utan skärm går på $17,823.00 så det är inte långt ifrån sanningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Maxxad G5 utan skärm går på $17,823.00 så det är inte långt ifrån sanningen.

144 372 kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
144 372 kr.

Men man får vad man betalar för. 4x2,5 GHz G5, 16 GB ECC DDR2, Quadro FX (CAD-kort) och möjlighet att ansluta till en Xserve med 7 TB hårddiskutrymme via 2 Gb fibre channel. Det räcker ganska långt.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Utvecklaren bakom mIRC håller inte med dig.

http://www.mirc.co.uk/help/mac.html

Permalänk

Jag emigrerade från PC till Mac nyligen. Bästa jag gjort på länge. Min p4 3.2 har stått orörd och ska lånas ut till en kompis eftersom jag inte kan tänka mig att sitta och negga framför windows igen. OSX är utan tvivel det bästa OS:et idag.
Att man kan få XP att se ut som OSX är skitsnack. Du kan få skrivbordet att se ut som Tiger, men funktionerna och känslan kan du glömma.
Jag trodde det skulle bli svårt att hitta program som motsvarar win-programmen, men bara efter några timmar kunde jag göra i princip samma saker med macen som med pc:n. Det funkade dessutom bättre!

Köp en mac - det är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FusionStar
Jag emigrerade från PC till Mac nyligen. Bästa jag gjort på länge. Min p4 3.2 har stått orörd och ska lånas ut till en kompis eftersom jag inte kan tänka mig att sitta och negga framför windows igen. OSX är utan tvivel det bästa OS:et idag.
Att man kan få XP att se ut som OSX är skitsnack. Du kan få skrivbordet att se ut som Tiger, men funktionerna och känslan kan du glömma.

LOL! Är inte att få skrivbordet att se ut som Tiger att få windows att se ut som OSX då? ^^
Nåja, Mac Os X är bra men känns inte helt hundra när du måste programera mot det. Ska bli intressant att se hur pass avancerat WPF blir jämfört med Quartz

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Ljug inte. Det är bara att högerklicka på en ikon i Dock.
Detta gäller alla program* som har öppna dokument eller fönster.

http://img451.imageshack.us/img451/4439/dockmenu0ep.jpg

*) med några få undantag, InDesign vill inte visa sina öppna fönster i Dock av nån anledning

Det är dock inte samma sak. Det beror nog lite på individ. En del tycker säkert det fungerar lika bra att göra så, precis som att en del tycker det är acceptabelt med en mus-knapp. Jag vill dock kunna komma till ett fönster direkt, med ett klick, och jag vill ha minst två knappar+scroll, helst även fler knappar, på min mus.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det är dock inte samma sak. Det beror nog lite på individ. En del tycker säkert det fungerar lika bra att göra så, precis som att en del tycker det är acceptabelt med en mus-knapp. Jag vill dock kunna komma till ett fönster direkt, med ett klick, och jag vill ha minst två knappar+scroll, helst även fler knappar, på min mus.

Därför finns Exposé

Visa signatur