Permalänk
Medlem

Bild problem i Photoshop

Hej jag har gjort en litn logga i Pgotoshop, och jag har skärt ut loggan och sedan sparat den. Men mitt problem är att jag skall lägga bilden som en stämpel på en massa bilder samtigit, och då liksom blir det en vit bakrund runt loggan, fast jag har skärt ut bilden. Vad beror det på:s Jag lägger den på ett transparent layer i photoshop elelr vad dte heter.

Permalänk
Medlem

Du måste spara bilden i ett format som stödjer transparenta bakgrunder. T.ex. PNG är ett sånt format.
Andra orsaker kan vara om bilderna använder någon annan färgskala än RGB eller CMYK, kolla in det om det inte fungerar med PNG.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Du kanske har frilagt din logga från en bild med en vit bakgrund? Då blir det ofta rester från friläggningen som man får ta bort för hand, om man inte vill ha en pixlig kant när man lägger bilden mot en mörk bakgrund sedan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Du måste spara bilden i ett format som stödjer transparenta bakgrunder. T.ex. PNG är ett sånt format.
Andra orsaker kan vara om bilderna använder någon annan färgskala än RGB eller CMYK, kolla in det om det inte fungerar med PNG.

PNG fungerar ej for fortfarand een vit bild, eller a vit bakrund

Permalänk
Medlem

Såhär skriver man:

Citat:

PNG fungerar ej, jag får fortfarande en vit bild, eller ja, vit bakgrund.

Läs mitt inlägg. Är det så du gjort? Du skapade kanske loggan direkt på en vit bakgrund och frilade den sedan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Såhär skriver man:

Läs mitt inlägg. Är det så du gjort? Du skapade kanske loggan direkt på en vit bakgrund och frilade den sedan?

Har testat fonten direkt på transparent bakrund sedan sparat dne som en PNG bild, fungera ej:s Skall color mode vara inställt på något spec.

Permalänk
Medlem

Kolla så att den står på RGB, se därefter till så att du bara har ett lager (för säkerhets skull), dvs din logga, ett gråvitt shackbräde ska då synas i bakgrunden utav din logga. Tryck ctrl-shift-s och välj att spara som PNG, välj Interlace: None.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini

Permalänk
Medlem

RGB om det ska användas till bilder som ska visas på bildskärmar, för tryck bör det väl vara CMYK.

Lägg upp PSD- eller PNG-bilden här så jag får se hur den ser ut, så kan jag kanske hjälpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

RGB om det ska användas till bilder som ska visas på bildskärmar, för tryck bör det väl vara CMYK.

Lägg upp PSD- eller PNG-bilden här så jag får se hur den ser ut, så kan jag kanske hjälpa.

Här hittar du PSD:en tror inte att det är någon spec font, säg till isåfall så fixar jag den.
http://www.deliciousuf.se/Problem.psd

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ser problemet, skapa ett till lager, länka samman de två och tryck ctrl-e (merge). Spara om därefter till PNG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag tror jag ser problemet, skapa ett till lager, länka samman de två och tryck ctrl-e (merge). Spara om därefter till PNG.

Hänger inte med riktigt, skall det nya laget bara var ett tomt lager eller skall jag dublicera text lagret:s Och hur länka rman i samman två lager.

Tror jag gjorde dte nu, men allt är fortfarande vitt, kan du försöka göra dte och sedan ladda upp en bild så får jag se.

Permalänk
Medlem

Använder du IE när du tittar på bilden visas den med grå bakgrund eftersom den inte kan hantera genomskinliga PNG-bilder.

Gjorde om till PNG, ser helt OK ut för mig:

http://filer.brnm.se/i/deluf.png

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Använder du IE när du tittar på bilden visas den med grå bakgrund eftersom den inte kan hantera genomskinliga PNG-bilder.

Dt vill sig ej, jag har picture shark ett program där man skall kunna lägga en stämpel på flera bilder samtidigt, men där får jag en vit bakrund runt bilden, även din

Permalänk
Medlem

Då är det programmet lite omodernt iom att det inte hanterar genomskinliga PNGs

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Då är det programmet lite omodernt iom att det inte hanterar genomskinliga PNGs

Det står att det kan infoga jpg, gif, png stämplar m.m vet du något annat program, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur du gjort, men din bild visas med grå bakgrund och min visas korrekt med transparens i IE. Samma för dig?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Legendarisk

Wiskman: Photoshop kan det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Jag drar upp den här tråden eftersom jag har samma problem.
Jag håller på att göra en varvräknare till ett program jag skriver där bakgrunden till nålen måste vara genomskinligför att man ska se hela tavlan. Men hur jag än försöker går det inte att spara med transparent bakgrund i ps. Jag kör ps 7 om det nu skulle spela nån roll.
Jag hittade en bild på nätet med genomskinlig bakgrund som jag har testat i mitt program och det fungerar klockrent.
Jag har testat alla tips jag hittat om att spara i olika format, fippla med lager, öppna ny bild med genomskinlig bakgrund med olika färgformat, spara för webben, exportera genomskinlig bild osv.
Jag blir snart tokig på detta. Kanske finns det något annat enkelt program där man kan få detta gjort snabbt?

Permalänk
Medlem

Png ger ju ett bättre resultat, men om det inte vill sig: varför inte använda gamla hederliga transparant GIF?

Permalänk

Jag har försökt gif också men det vill sig inte. Jag kanske borde satsa på ett bildbehandlingsprogram jag förstår mig på, några tips?

Permalänk

Se till att du bara har ETT lager. Det ska vara transparent, det märker man genom att det är vit-gråa schackrutor. Om det är ett litet hänglås på lagret så dubbelklicka på det och välj OK. Om det skulle vara vitt så markerar bara allt (CTRL+A) och tryck delete. Nu ska du ha ett transparent lager.

Rita din bild och välj "Arkiv - Spara som för webben" och välj PNG. Nu ska det fungera.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Har samma problem igen nu.. Har en bild i eps och har nu lagt till två små saker på den. När jag sedan sparar den som eps igen så blir allt transparant vitt..