Lurigt boot-problem

Permalänk

Lurigt boot-problem

Har stött på ett riktigt irriterande problem när jag startar datorn!
Det hela började för ungefär en vecka sedan när jag startade upp datorn och fick medelanden "boot failed, insert bootable disk" 'Jaha' muttrade jag tyst för mig själv, 'bara till att formatera om skiten'.

Efter 40 fruktansvärt långa minuter var det färdigt och jag kunde äntligen börja installera alla 37 olika drivrutiner och program. 'Ahh, äntligen klart' tänkte jag och bootade om för att slutföra alla installationer.
...AARGH!!! vrålade jag och lyckades slita loss en tuffs ur mitt hår.
"Boot failed, insert bootable system disk" igen!!

Vid det här laget har jag installerat om Windows XP 4 gånger, felsökt mina hårddiskar samt moderkort men inga framsteg.

Nu för någon dag sedan upptäckte jag något riktigt konstigt när jag tänkte installera XP ännu en gång men glömde trycka på en knapp för att boota med skivan. Jag kom in i Windows!. Tog ut skivan, startade om, boot failed. Satte i skivan, kom in i Windows igen!.
Det verkar som att jag MÅSTE ha i XP skivan för att kunna komma in i Windows. Har testat detta många gånger för att se så det inte var något tillfälligt fuck up, men icke. Utan skiva - boot failure. Med skiva - fungerar fint.

Allting har fungerat klockrent innan och inga ändringar har gjorts i systemet sedan den senast fungerande konfigurationen och ingen hårdvara har bytts.

Har aldrig stött på något liknande innan och jag har 0 ideér kvar. Så jag gör det enda vettiga. Vänder mig till er, kära sweclockare

Har någon varit med om detta innan? Någon som kanske har en lösning? Kom gärna med ideér och förslag!

-specs- (om det nu skulle hjälpa)
amd 4000+ s939
asus a8n-sli premium
4gb corsair vs
7800gtx
36gb raptor (systemdisk)
120gb western digital IDE
200gb seagate IDE
2x 250gb Seagate SATA
200gb Seagate SATA

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har uppdaterat ditt bios eller liknande...men har du kollat i ditt bios/boot sequence d v s om datorn bootar på h-dsiken eller ngt annat?

Permalänk

japp, det har jag kollat, och allt stämmer.

har dessutom kopplat ur alla andra hårddiskar utom raptorn och testat, men samma sak händer

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Konstigt...jag har ett Asus A8NSLI Deluxe och har också haft lite småproblem vid nyinstallation av XP. Det enda jag kan komma på är att när jag har installerat XP på en Sata disk, med IDE diskarna inkopplade, så har boot filerna lagt sig på IDE disken och därav har datorn inte kunnat boota upp på Sata disken. Kanske nån annan har några idéer...?

Permalänk

Hmm, det där med boot filer som lägger sig på IDE disken lät ganska vettigt, med tanke på att jag var tvungen att formatera IDEn innan jag kunde installera XP på raptorn. Går det inte göra så att bootfilerna lägger sig på raptorn istället?

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet genom att koppla ur alla mina h-diskar förutom den som operativet skall ligga på. Installera sen XP...då har XP bara "en" h-disk att välja på.

i o f kan du ju börja med att kika på dina IDE diskar o se om du hittar bootfilerna där...(glöm inte bort att ställa in så du kan se dolda filer bara) Tror inte det går att flytta över dem bara sådär...men hittar du dem på nån av IDE-diskarna så vet du ju att problemet ligger där.

Permalänk

Du hade så rätt, alla boot filer fanns på IDE disken, ska ta och testa flytta över dom till raptorn en gång, se om det fungerar

men det konstiga är att det har fungerat helt perfekt förut

Edit: nepp, fungerade inte

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Nej trodde inte att det skulle fungera...men försöka går ju alltid

Vet inte varför det fungerat förut...kanske har din bootseq. stått på first: IDE el. liknande? Gött, hoppas det kommer att fungera nu då.

Permalänk
Medlem

Detta fel uppkommer även på min kompis laptop och ganska logiskt har han endast 1 disk. Så jag tror felet ligger någon annan stans.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

jag rotade runt lite i boot.ini filen på IDE disken och hittade raden

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)

där väljer man vilken disk man ska boota med, gäller bara att komma på vilket ARC nummer raptorn har

rdisk() är vilken hdd som bootas med och börjar från 0

mina diskar ligger såhär
Prim. IDE Master 120GB
Sec IDE Master DVD
SATA1 36GB Raptor
SATA2 250GB
SATA3 250GB
SATA4 200GB

alltså borde ARC för raptorn va 2, eller? Aja, ska testa i vilket fall som helst

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det ser ut så här:

0 Prim. IDE Master 120GB
1 SATA3 250GB
2 SATA4 200GB
3 SATA1 36GB Raptor
4 SATA2 250GB

Men jag kan ha fel. Jag tror det är så det fungerar på mitt DFI-kort. Då min SATA3 får disk 1 och min raptor på SATA 1 får disk 2.

Tips:
Stoppa i installtions-cdn för Windows XP. Gå till Recovery Console (tryck r direkt)
Logga in med administratör lösenordet.
Skriv help för att få fram en lista med kommando.
Där ska finnas något kommando Bootcfg eller något i den stilen. I alla fall så kan du använda de för att söka efter windows-partitioner och lägga till som allternativ i boot.cfg med dessa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, Jag har en 36gb raptor som operativ disk och sedan 2st IDE diskar. alla boot filer la sig på 1 av IDE diskarna så de enda sättet jag kan boota win på är att boota up xp skivan o sedan vänta så bootar win.. Om ngn lyckas lösa de så vore de grymt bra då jag börjat tröttna på att alltid sätta i xp skivan

Visa signatur
Permalänk

Okej strumpan2k, skall testas när jag kommer hem från jobbet. Tack för tipset

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk

Vet inte om det hjälper någon men kan ju nämna att liknande situation inträffat för mig. Trots att windows lades på en S-ata-disk så hamnade boot-filer på min sega ide-disk.

När jag installerade om sist så slet jag ur ide-disken och voilá är systemet inte längre beroende av den disken trots att jag satt in den igen. Yeay!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

Har för mig jag testade det också, men då gick det inte installera överhuvudtaget på raptorn.

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk
Medlem

jag har suttit och kämpat med samma problem på samma mobo dom senaste dagarna..visade sig att min ena minnesmodul krånglade, eller iaf så antar jag det då allt fungerat klockrent sen jag tog bort den. Så mitt råd är att köra en test av era minnen

hoppsan...bumpade visst tråden ganska rejält :/

Permalänk
Medlem

Detta blir ett väldigt sent inlägg men om där finns någon mer som jag som sökte forumet efter en lösning på samma problem som DarkSavage hade så har jag efter mycket pill löst problemet (åtminstone för min del). Felet jag hade var att mina boot filer lagt sin på IDE disken medans datorn försökte boota min SATA disk där windows låg. Jag testade flytta boot filerna och redigera dom så den skulle klara boota från SATA:n men det fick jag inte rätt på så jag gick in i BIOS igen för att se om jag missat något. När jag gick igenom boot proriteten för diskarna så var min windows disk prio 1 vilket hade varit logiskt om nu boot filerna legat där men nu när dom inte gjorde det så har datorn inget att referera till då den försöket boota. Så jag bytte min SATA-disk (med windows) mot IDE-disken (med boot filerna) och voila. Det känns lite tarvligt att man ska behöva ha windows och boot filerna på separata diskar men det är tyvärr vara den enda lösningen jag kan komma fram till med de kunskaper jag har.

(hoppas detta kan hjälpa någon)

/André

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSavage
Har för mig jag testade det också, men då gick det inte installera överhuvudtaget på raptorn.

Bland de första moderkorten med S-ATA stöd fick man använda sig av Speciella S-ATA drivrutiner som man fick "mounta" genom att trycka F6 (när den bad om att trycka F6 för att installera SCSI drivrutiner) precis i början av Win XP installationen.

Testat med en sådan drivrutin?