Permalänk
Medlem

Elallergi?

Alltså dehär med CRTskärmar, någon som känner någon som är elallergiker(aka elöverkänslig)

Började grunna på det när min mamma satt sig framför min 23" CRt från typ 80-talet (ingen TCO vill säga), och så klagade hon på att hon mådde dåligt eller nått av skärmen, så tog jag "DEGAUSS", och efter det mådde hon mycket bättre

Men varför känner inte jag nått? överallt jag läst om elöverkänslighet så har det altid varit relativt gamla människor som haft det, hör ni hört talas om nått som bryter det mönstret?

Kan det vara så att vi är immuna? eller kanske en dag så kommer plötsligt ha fått sin dos av strålning plötsligt bli överkänsliga allihopa?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är mest äldre som reagerar för att det tidigare inte har funnits så mycket elektriska maskiner som det finns nu.

"Alla" eletriska maskiner sänder ut elektriska fält som skapar (inducerar) strömmar i oss människor. De är inte stora men de finns. Men det jordmagnetiska fältet gör samma sak på oss och har i stort sätt alltid gjort det och liv finns uppenbarligen fortfarande.

Det kommer fortsätta finnas människor som är känsliga för elektriska strömmar men jag tror att de kommer bli färre när vi nu vänjer oss redan när vi är små.

Visa signatur

/ Domini

Permalänk

Man kan väl utveckla el allergi också om man arbetar på ställen med dålig isolering när det gäller krafitigare ström och sånt, eller e jag ute å snurrar?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Min mamma säger att hon känner av när mobilen kopplar upp, så mammor verkar vara känsliga.

Jag tror att en del människor är känsligare, men jag tror också att en del inbillar sig. Har för mig att dom gjorde ett test med en elallergiker för att se om personen skulle upptäcka att det fanns ström i närheten men det gjorde personen inte eftersom dom hade sagt att det inte fanns.

Fast allergier kan vara lustiga. Jag är allergisk mot gräspollen (rätt stor skillnad iofs) och i vissa lägen när jag har gjort något viktigt har allergin inte märkts av, men sedan när jag slappnar av kan jag få allt på en gång istället. Bra funktion oftast.

Edit/ http://sv.wikipedia.org/wiki/Elallergi

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Kan låta löjligt men jag hade en period för sisådär 10 år sen då jag började må illa så fort jag satte mig vid skärmen. Antagligen berodde det enbart på att jag var sjuk av någon annan normal anledning och jag började helt enkelt må illa då jag satte mig vid skärmen istället för att ligga o slöa i sängen med en bok eller så. Hursomhelst så fick jag för mig att jag hade elallergi, och i en period på ungefär 3 veckor så kunde jag knappt sitta vid datorn eller TV:n enbart pga. att jag inbillade mig att jag hade elallergi och blev riktigt illamående. Man kan då säga att bara man inbillar sig saker så kan dom verka riktigt verkliga. Mina illamåendeproblem fick fasas ut efter dom där veckorna.

Dock kan jag påpeka att gamla skärmar ofta är kända för att orsaka problem (dålig hy i ansiktet, finnar, killande känsla i huden och i extrema fall utslag etc. och faktiskt tendenser till elallergi för personer som under 70-80-talen jobbade dagligen framför skärmar). Är den allt för gammal och inte har TCO-märkning bör ni nog byta ut den. Det finns några tips mot huvudvärk och generellt undvikande av strålning:

-Sitt inte som många gör med näsan tryckt emot skärmen. Ett minimum i min mening är att ha skärmen på en armlängds avstånd. Strålningen avtar drastiskt med avstånd så sitt alltså inte för närma.

-Se till att herz nivåerna är korrekt inställda (dvs. ha minst 85hz). Windows är puckat i huvet och ställer in alla hertz nivåer på 60hz som default och strular varje gång man startar ett spel eller så med en annan upplösning (går tebax till 60hz om man har inställt högre i desktop). Windows inbyggda inställning är helt cepad så använd nått program som skriver över dessa värden om inte dina grafikkortsdrivers gör det. Låga hertz-värden ger lätt huvudvärd. Själv ogillar jag allt under 100hz.

-Vid huvudvärk eller 'ögonont' så kan det hjälpa att ha det ljust i rummet. Helt mörkt i rummet är ofta ingen höjdare under långa perioder.

-Ojordade ellutag gör så att skärmar strålar 100 gånger så mycket. Vet dock inte om detta gäller precis alla skärmar.

-CRT-skärmar skjuter elektroner inte bara mot dig som sitter framför skärmen utan det är faktiskt mycket högre strålning -bakom- skärmen. Spelar vanligtvis ingen roll (eftersom det brukar vara en vägg där), men är du en av få som har en stol eller så bakom en skärm (exempelvis om du har flera datorer) så kanske det bör undvikas.

-LCD-skärmar har ingen strålning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac

Jodå, transformatorn har ett magnetfält. Däremot så strålar LCD mycket mindre än CRT.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jodå, transformatorn har ett magnetfält. Däremot så strålar LCD mycket mindre än CRT.

Kan dock inte vara många % i jämförelse med en CRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan låta löjligt men jag hade en period för sisådär 10 år sen då jag började må illa så fort jag satte mig vid skärmen. Antagligen berodde det enbart på att jag var sjuk av någon annan normal anledning och jag började helt enkelt må illa då jag satte mig vid skärmen istället för att ligga o slöa i sängen med en bok eller så. Hursomhelst så fick jag för mig att jag hade elallergi, och i en period på ungefär 3 veckor så kunde jag knappt sitta vid datorn eller TV:n enbart pga. att jag inbillade mig att jag hade elallergi och blev riktigt illamående. Man kan då säga att bara man inbillar sig saker så kan dom verka riktigt verkliga. Mina illamåendeproblem fick fasas ut efter dom där veckorna.

Dock kan jag påpeka att gamla skärmar ofta är kända för att orsaka problem (dålig hy i ansiktet, finnar, killande känsla i huden och i extrema fall utslag etc. och faktiskt tendenser till elallergi för personer som under 70-80-talen jobbade dagligen framför skärmar). Är den allt för gammal och inte har TCO-märkning bör ni nog byta ut den. Det finns några tips mot huvudvärk och generellt undvikande av strålning:

-Sitt inte som många gör med näsan tryckt emot skärmen. Ett minimum i min mening är att ha skärmen på en armlängds avstånd. Strålningen avtar drastiskt med avstånd så sitt alltså inte för närma.

-Se till att herz nivåerna är korrekt inställda (dvs. ha minst 85hz). Windows är puckat i huvet och ställer in alla hertz nivåer på 60hz som default och strular varje gång man startar ett spel eller så med en annan upplösning (går tebax till 60hz om man har inställt högre i desktop). Windows inbyggda inställning är helt cepad så använd nått program som skriver över dessa värden om inte dina grafikkortsdrivers gör det. Låga hertz-värden ger lätt huvudvärd. Själv ogillar jag allt under 100hz.

-Vid huvudvärk eller 'ögonont' så kan det hjälpa att ha det ljust i rummet. Helt mörkt i rummet är ofta ingen höjdare under långa perioder.

-Ojordade ellutag gör så att skärmar strålar 100 gånger så mycket. Vet dock inte om detta gäller precis alla skärmar.

-CRT-skärmar skjuter elektroner inte bara mot dig som sitter framför skärmen utan det är faktiskt mycket högre strålning -bakom- skärmen. Spelar vanligtvis ingen roll (eftersom det brukar vara en vägg där), men är du en av få som har en stol eller så bakom en skärm (exempelvis om du har flera datorer) så kanske det bör undvikas.

Intressant läsning , samt bra tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Jag vågar påstå att alla eldrivna produkter har ett mer eller mindre stort magnetfält runt sig.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Haha...Elallergi är bara ett annat namn på hypokondri.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

hmm jag har 85hz och ojordat eluttag.. huset är gammalt och har inga jordade kontakter alls i hela byggnaden. Känns inte bättre att denna skärm jag sitter vid verkar inte ha nån tco betecking att den e godkänd :S

Permalänk
Medlem

Har en vän som (iaf jag tror är elöverkänslig), hon kan gå i hus osv utan problem men om det är synligt (alltså koppar ligger synligt) får hon utslag.

Permalänk
Medlem

*Raderat av xphaze*

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Blir rapport på det där bara så du vet vad som kan tänkas komma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Blir rapport på det där bara så du vet vad som kan tänkas komma.

Tack.. det förstår jag. En kollega som tyckte han var lustig.

Kontenta: Logga ut.

EDIT: Tack xphaze

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Det fínns få ämnen som människor har så övertygad uppfattning om som elallergi.

Själv brukade jag få feber om jag satt mer än 12 timmar i sträck vid CRT skärmar på 80-talet

Det märkliga med elallergi är att Fontex, Cipramail och andra antidepresiva hjälper lika bra mot elallergi som elsanering.

Varje vettig människa borde förstå då att det sitter i huvudet på användaren.

Däremot så är det bevisat att t.ex. lokförare och de som bor under kraftledningar skadar sin hälsa pga. magnetfält, men det är en annan historia.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Mycket av elallergi problemen framför skärmar skulle kunna vara stressrelaterat. Många människor blir väldigt stressade av att arbeta vid bildskärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Min mamma säger att hon känner av när mobilen kopplar upp, så mammor verkar vara känsliga.

Jag tror att en del människor är känsligare, men jag tror också att en del inbillar sig. Har för mig att dom gjorde ett test med en elallergiker för att se om personen skulle upptäcka att det fanns ström i närheten men det gjorde personen inte eftersom dom hade sagt att det inte fanns.

Fast allergier kan vara lustiga. Jag är allergisk mot gräspollen (rätt stor skillnad iofs) och i vissa lägen när jag har gjort något viktigt har allergin inte märkts av, men sedan när jag slappnar av kan jag få allt på en gång istället. Bra funktion oftast.

Edit/ http://sv.wikipedia.org/wiki/Elallergi

Vi hade detta ämnet i skolan.
Jag kommer ihåg när vi mätte strålning och det som chockade mest var att en lysrörsarmatur strålar mer än en mobiltelefon. Det kanske inte är någon nyhet för alla men det är dock något att tänka på när folk gnäller om att de känner strålningen från mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Vi hade detta ämnet i skolan.
Jag kommer ihåg när vi mätte strålning och det som chockade mest var att en lysrörsarmatur strålar mer än en mobiltelefon. Det kanske inte är någon nyhet för alla men det är dock något att tänka på när folk gnäller om att de känner strålningen från mobiltelefoner.

Olika våglängder, olika strålning.

Så klart att någonting som bränner kanske 50-100W strålar mer än en produkt som peakar kanske 2w i dunderextrema fall.

Dock håller jag med dig, jävla gnäll på mobiler. samma människor skulle kunna lägga sin energi på att hoppa stavhopp eller bygga något kreativt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mobiler håller man tryckt emot huvet. Dessutom vet man hur mobiler interagerar med högtalare och annan elektronik. Har en skärm som är halvt paj pga. att en mobiltelefon låg bredvid den (bilden är förvrängd ca 2cm i toppen). Sen har en jag känner råkat ut för pajade kreditkort (2 gånger) pga. magnetiseringen från telefonen i handväskan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mobiler håller man tryckt emot huvet. Dessutom vet man hur mobiler interagerar med högtalare och annan elektronik. Har en skärm som är halvt paj pga. att en mobiltelefon låg bredvid den (bilden är förvrängd ca 2cm i toppen). Sen har en jag känner råkat ut för pajade kreditkort (2 gånger) pga. magnetiseringen från telefonen i handväskan.

Har du provat degauss-knappen på skärmen?

Det där med Kreditkortet är rent skitsnack. Det kräv otroligt starka magneter för att förstöra ett kreditkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag fick 220 volt genom kroppen en gång, ingen strålning men det kändes ganska mycket, undra om någon strålning är så stark, dessutom sänder alla skärmar ut fotoner(tror jag det heter) DVS: ljus, kanske inte räknas som strålning dock...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Intressant debatt.

Jag är själv en 35-åring som suttit framför datorn i hela mitt liv (ända sedan Atari 2600). Min hobby har alltså varit datorer och spelande, har aldrig haft det särskilt stressigt på jobbet, men utvecklande ändå för cirka 8 år sedan nån form av elallergi, när jag satt framför datorn. Jag fick utslag och det hettade i ansiktet. Det gick så långt att jag inte kunde arbeta framför en vanlig skärm. Räddaren i nöden (ja verkligen i nöden) var att TFT-skärmarna kom i den vevan och framför en sådan kan jag sitta i princip hur länge som helst, fast jag känner av det efter många timmar, men med en mild kortisonsalva går irritationen ner. När det var som värst fick jag även problem med mobilpratande.

Jag har ingen aning om vad det beror på, men jag är inte nån hypkondriker eller instabil på nåt sätt och som sagt inte stressad av att sitta fram för en dator, tvärtom, det är min avkoppling, och ändå fick (har) jag problem. Varför... ingen aning, men jag tycker det är tråkigt att folk som inte har problem tycker att de har rätt att att kalla andra för hypokondriker eller annat skit, bara för att de är oförmögna att sätta sig in i andras situation och liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasG
Varför... ingen aning, men jag tycker det är tråkigt att folk som inte har problem tycker att de har rätt att att kalla andra för hypokondriker eller annat skit, bara för att de inte oförmögna att sätta sig in i andras situation och liv.

Tråkigt att höra om dina problem. Men om du inte har problem med andra elektriska saker i hemmet skulle jag inte kalla dig elallergiker.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Tråkigt att höra om dina problem. Men om du inte har problem med andra elektriska saker i hemmet skulle jag inte kalla dig elallergiker.

Har väl eg. bara problem med TVn och den kollar jag inte särskilt mycket på.. mest barnen som har ockuperat den

Och frågan är ju eg. vad definitionen på elallergiker är... problem har jag ovasett det är en "allergi" eller en "överkänslighet" eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar nog som det är 10 olika begrepp som blandas ihop här... man kan må dåligt framför en dator av många olika anledningar. Själv mår jag dåligt om jag sitter vid en crt skärm som rullar på låga Hz.. då börjar jag bli yr och må illa. men det har direkt koppling till Hz och mina ögon och det vet jag flera som får obehag av, jag får samma problem när jag provar ut linser som inte passar som det var tänkt. Vid CRT med 100Hz eller TFT så har jag inga problem alls. Visserligen har jag 100Hz TV men jag har funderat på varför jag inte reagerar på samma sätt framför en 50Hz TV. Kan det ha med att Tv bilden tar upp en mycket mindre del av synfältet pga av avståndet till TV eller vad?

Starka magnet fält mår man dåligt av, det är väl inget konstigt och har varit kännt länge... men då snackar vi väldigt starka magnetfält. Som med allt där det finns otroligt överkänsliga människor, som tex nötallergier där folk kvävs 5 minuter efter typ fått i sig några nötpartiklar kan ju förefalla rätt konstigt.. varför skulle man då inte kunna vara överkänslig mot ett visst sorts magnetfält. Min syster får väldigt lätt soleksem, det är väl oxo pga av en stor exponering av en slags "strålning"? Jag har däremot aldrig fått soleksem.
Placeboeffekten, eller inbillningsjukan eller vad det heter. Tror jag dock spelar stor roll. Om tex
andreasG som uppenbarligen har problem hade varit "lagd" åt det hållet så hade han säkert bott i skogen vid det här laget =). När man är medvetom att det finns problem som forskningen inte har pejl på hur det fungerar så är det nog lätt för en del människor att kraftigt förvärra problemen på "egen väg". Men de kan säkert inte rå för det, det är säkert precis lika obehagligt för dem som om det varit så illa på riktigt, tror inte man väljer att bo i skogen och lagamat över en brasa och hämta vatten ur en handpumpad brunn för att det är roligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Det verkar nog som det är 10 olika begrepp som blandas ihop här... man kan må dåligt framför en dator av många olika anledningar. Själv mår jag dåligt om jag sitter vid en crt skärm som rullar på låga Hz.. då börjar jag bli yr och må illa. men det har direkt koppling till Hz och mina ögon och det vet jag flera som får obehag av, jag får samma problem när jag provar ut linser som inte passar som det var tänkt. Vid CRT med 100Hz eller TFT så har jag inga problem alls. Visserligen har jag 100Hz TV men jag har funderat på varför jag inte reagerar på samma sätt framför en 50Hz TV. Kan det ha med att Tv bilden tar upp en mycket mindre del av synfältet pga av avståndet till TV eller vad?

Starka magnet fält mår man dåligt av, det är väl inget konstigt och har varit kännt länge... men då snackar vi väldigt starka magnetfält. Som med allt där det finns otroligt överkänsliga människor, som tex nötallergier där folk kvävs 5 minuter efter typ fått i sig några nötpartiklar kan ju förefalla rätt konstigt.. varför skulle man då inte kunna vara överkänslig mot ett visst sorts magnetfält. Min syster får väldigt lätt soleksem, det är väl oxo pga av en stor exponering av en slags "strålning"? Jag har däremot aldrig fått soleksem.
Placeboeffekten, eller inbillningsjukan eller vad det heter. Tror jag dock spelar stor roll. Om tex
andreasG som uppenbarligen har problem hade varit "lagd" åt det hållet så hade han säkert bott i skogen vid det här laget =). När man är medvetom att det finns problem som forskningen inte har pejl på hur det fungerar så är det nog lätt för en del människor att kraftigt förvärra problemen på "egen väg". Men de kan säkert inte rå för det, det är säkert precis lika obehagligt för dem som om det varit så illa på riktigt, tror inte man väljer att bo i skogen och lagamat över en brasa och hämta vatten ur en handpumpad brunn för att det är roligt.

Mycket bra skrivet!

Permalänk
Medlem

tycker ni alla borde läsa det här brevet ifrån "Elallergikerna" :

http://www.shaktar.nu/articles.php?id=50

enjoy!

Permalänk
Medlem

Eller så kan man läsa här och här för lite seriösare information.

Ett par urklipp:

Citat:

Mängder med undersökningar har gjorts där man utsatt individer för omväxlande påverkan/icke påverkan av elektromagnetiska fält (utan att individen vetat om elektriciteten varit på eller av). Vid dessa undersökningar har man inte kunnat påvisa något samband mellan påslagen elektricitet och besvär.

Citat:

Man har under åren genomfört flera så kallade dubbelblinda provokationstester (undersökningar där varken försöksledare eller försöksperson känt till om det förelegat någon exponering för EMF) i syfte att påvisa ett samband mellan exponering för EMF och allmänna hälsoeffekter, utan att kunna fastställa ett sådant samband. Däremot är det klart visat, i en undersökning från institutionen för tillämpad psykologi vid Uppsala Universitet att om man vet om att man är exponerad så får man besvär, men om exponeringen sker blint (d. v. s. om man inte vet om exponeringen är av eller på) får man besvär lika ofta när man utsätts för EMF som när dessa fält är avslagna.
I Socialstyrelsens rapport Elektriska och magnetiska fält och hälsoeffekter skriver man, att de elkänsligas besvär bäst kan förstås med hjälp av en psykologisk förklaringsmodell. Detta är en slutsats som i media, kanske framförallt kvällspressen, och av de elkänsliga själva tolkats som om deras besvär skulle vara inbillade, påhittade eller simulerade. Detta är naturligtvis en felaktig slutsats, vilket alla som arbetar professionellt med dessa problem också vet. Denna motvilja att acceptera psykologiska mekanismer som orsak till sjukdom och lidande är beklaglig, och visar snarast på de fördomar mot psykologi och psykiatri som fortfarande finns i samhället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så kan man läsa här och här för lite seriösare information.

Ett par urklipp:

Finns det någon förklaring kring de olika begreppen? När de skriver "elektriska och magnetiska fält" är det samma sak som all den strålning någon elektrisk apparat kan avge... när man pratar om "elektron kanonen" i en CRT som man sitter framför.. är det exakt samma strålning som kommer från en rakapparat? Vad skiljer olika strålning åt? Vem som helst hade kunnat sticka en rapport signerat någon institut eller universitet under näsan på mig så hade jag ju inte kunnat granska den kritiskt.... tyvärr...

En sak som de skrev på den första länken att det var dokumenterat att stress kan framkalla rodnad och andra grejer i ansiktet... kan det inte vara en sak kring hur en skärm fungerar att ögonen har svårt att palla med hur bilden visas(blinkar) och att huden blir stressad eller nått... kul att spekulera! men i vilket fall så känns det som det kan vara många andra orsaker till bildskärmskänslighet än elallergi...

Men om det nu alltid skulle vara psykist så är det ju lite komiskt att man skulle kunna vara psykist sjuk med så stor begränsning? Det borde vara lika många som får utslag av att höra musik då Jaja.. det här området är ju så stort och komplicerat så man kommer nog aldrig att få riktig insikt i det.