Detta verkar vara ett hyffsat vanligt fenomen på bärbara datorer, det dyker upp då och då. Jag har själv en Thinkpad, som gillar att pipa högfrekvent i Windows XP, men inte i Linux. För mig piper datorn när man har vissa applikationer uppe, såsom internet explorer med flash, eller msn.
Ju högre klockfrekvens på processorn man använder sig av, desto högre pip. Har prövat alla tänkbara lösningar i Windows XP, inget har hjälpt. Det kan ha lite att göra med en "idle timer interrupt"-frekvens som operativsystemets kärna använder sig av. I Linux kan man sätta den frekvensen till 100 Hz via kompilering av kärnan, vilket får till följd att min dator är helt tyst. I Windows XP har jag läst att samma frekvens också ska ligga på 100 Hz, men här hör man alltså pip ändå. Och ingen chans att kompilera om XP precis. Desa pip tystnar oftast när man gör saker som belastar processorn tungt. Men oftast ligger man ju inte och kör 100 % belastning...
Hur som helst, pipen i mitt fall är operativsystemberoende. Vilket är väldigt irriterande... Jag har i princip inget annat val än att köra linux. Det hade vart ett klockrent garantiärende, men detta är en laptop jag köpt second hand, där garantin gått ut. Blir inget mer second hand...