Permalänk
Inaktiv

iAudio U3 mp3-spelare.

Tja!

Undrar bara ifall det är någon som har köpt denna mp3-spelare
som kanske kan berätta om den är värd pengarna.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=68086

Permalänk
Medlem

Re: iAudio U3 mp3-spelare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Tja!

Undrar bara ifall det är någon som har köpt denna mp3-spelare
som kanske kan berätta om den är värd pengarna.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=68086

Yupp, köpte 512mb svart från Dustinhome(billigare än netonnet) och jag är supernöjd. Känns lite konstigt att hålla den i handen eftersom en inte väger något ALLS! Men ljudet, menyn, systemet, film-uppspelningen är på top.
Satt i kemin häromdagen och kollade på simpsons senaste avsnitt från säsong 17 och började asgarva mitt under lektionen, blev mycket att förklara efteråt
Skärmen må vara liten men den har extremt bra kvalité och det ser skitfint ut.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre köpa en iPod nano. Kostar 1995:- för 2 GB och 2495:- för 4 GB. Sedan har man 10% studentrabatt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Iaudio gör inte de billigaste och mest prisvärda spelarna men om du kollar runt på recensioner så är dem överlägsna när det kommer till ljudkvalite!

Jag har en U2 1GB och alla mina kompisar tyckte jag var dum i huvudet som pungat ut 1700kr när jag tidigare hade ägt en JOS mp-120 med lika mycket minne och oled-skärm för 999kr. Men efter att de hade fått lyssna i fem minuter så blev dem tysta.

Vill du ha överlägset ljud och kvalite så köp Iaudio. Om du inte har så höga krav på ljudet och om du vill köpa något mer prisvärt så ska du kolla på andra alternativ, tex ipod nano även om jag förstår varför DrRotmos rekommenderar den när den inte har färgskärm och möjlighet till videouppspelning.

Att din fråga gällde U3 och bara U3 verkade det inte heller som att han förstod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Iaudio gör inte de billigaste och mest prisvärda spelarna men om du kollar runt på recensioner så är dem överlägsna när det kommer till ljudkvalite!

Jag har en U2 1GB och alla mina kompisar tyckte jag var dum i huvudet som pungat ut 1700kr när jag tidigare hade ägt en JOS mp-120 med lika mycket minne och oled-skärm för 999kr. Men efter att de hade fått lyssna i fem minuter så blev dem tysta.

Vill du ha överlägset ljud och kvalite så köp Iaudio. Om du inte har så höga krav på ljudet och om du vill köpa något mer prisvärt så ska du kolla på andra alternativ, tex ipod nano även om jag förstår varför DrRotmos rekommenderar den när den inte har färgskärm och möjlighet till videouppspelning.

Att din fråga gällde U3 och bara U3 verkade det inte heller som att han förstod.

Nu har ju förvisso iPod nano färgskärm, men vi ska ju inte besvära oss med såna detaljer som fakta, eller hur.

Huruvida det gällde "U3 och bara U3" vet du lika lite som jag om, eftersom att comradebootstrap inte skrev något om detta. Som jag förstod det är comradebootstrap ute efter en MP3-spelare, och ville höra sig för ifall den han hittat är värd pengarna. Även om jag inte har provat spelaren i fråga så ville jag däremot hjälpa honom att sätta priset i perspektiv. I det här fallet valde jag att göra detta genom att tipsa om iPod nano, som, likt den spelaren som han kollat på har såväl flashminne som färgskärm. Den är även i samma storleks- och viktklass (fast tre gånger så tunn). På så vis väldigt likvärdiga spelare, om vi då bortser från priset, som är avsevärt lägre per GB på iPod nano.

Så berätta för mig, på vilket sätt det inte hjälper honom att veta huruvida spelaren är prisvärd, genom att informera om priset på liknande spelare?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nu har ju förvisso iPod nano färgskärm, men vi ska ju inte besvära oss med såna detaljer som fakta, eller hur.

Huruvida det gällde "U3 och bara U3" vet du lika lite som jag om, eftersom att comradebootstrap inte skrev något om detta. Som jag förstod det är comradebootstrap ute efter en MP3-spelare, och ville höra sig för ifall den han hittat är värd pengarna. Även om jag inte har provat spelaren i fråga så ville jag däremot hjälpa honom att sätta priset i perspektiv. I det här fallet valde jag att göra detta genom att tipsa om iPod nano, som, likt den spelaren som han kollat på har såväl flashminne som färgskärm. Den är även i samma storleks- och viktklass (fast tre gånger så tunn). På så vis väldigt likvärdiga spelare, om vi då bortser från priset, som är avsevärt lägre per GB på iPod nano.

Så berätta för mig, på vilket sätt det inte hjälper honom att veta huruvida spelaren är prisvärd, genom att informera om priset på liknande spelare?

My bad mate! Nu när du lägger upp det så här kan jag inget annat än att hålla med. Får skylla på att jag var så jävla trött och irriterad för all skit i skolan som ska göras. Jag kunde skippat den otrevliga tonen och sarkasmen.

Däremot så tycker jag fortfarande att det är fel och bara "slänga" en nano i ansiktet på honom innan han har fått bilda sig en uppfattning om U3. När nu gjorde det så kunde du åtminstonde gjort en kort jämförelse. Folk som rekommenderar Ipod slänger väldigt ofta ur sig "köp ipod den är bäst" och sen får man inte höra något mer. Därmed inte sagt att detta gäller dig men nu kanske du förstår vad jag reagerade på.

Men nu ska vi inte bråka det är väl ändå jul snart

För övrigt så klämde jag på en U3 igår när jag var i stan. Den kändes rätt tjock och inte speciellt smidig och ha innanför tighta jeans. Där har nano en fördel.

Permalänk
Medlem

iRiver U10 är lätt hetare ;D

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Inaktiv

Jag tackar för dom svar jag fått. Jag tror det blir en iAudio, som p00tie sa är ljudet överlägset,
och jag vill ha så bra ljud som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag skulle hellre köpa en iPod nano. Kostar 1995:- för 2 GB och 2495:- för 4 GB. Sedan har man 10% studentrabatt.

Jo, kanske det. Men jag vill inte ha en iPod, gillar inte deras design så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Vem påstår att Iaudio har bättre ljud än en Ipod nano?

Här är mätningar från den gamla Ipoden:
http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/934/index5.ht...

The iPod's measured behavior is better than many CD players—ironic, considering that most of the time it will be used to play MP3 and AAC files, which will not immediately benefit from such good performance.

Tror nog inte ljudet blivit direkt sämre ...?

Vad skall du använda för lurar till, och vilka lurar använder du p00tie, och kör ni extern förstärkare eller mp3-spelarens hörlursutgång?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

The iPod's measured behavior is better than many CD players—ironic, considering that most of the time it will be used to play MP3 and AAC files, which will not immediately benefit from such good performance.

Vad skall du använda för lurar till, och vilka lurar använder du p00tie, och kör ni extern förstärkare eller mp3-spelarens hörlursutgång?

från line out om du kan läsa hehehe

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag tror inte nån har påstått det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men sen testas bara iPod där?

Sen kanske man ska skilja på bättre ljud och ljuduplevelsen? Jag har jämnfört en iPod G4 mot min iAudio M3 med samma Sony lurar och iPoden var riktigt taskig tyckte jag. Platt och tråkigt ljud i mina öron. iAudion e väldigt mycket trevligare, lite tryck i lurarna och klart ljud. Dock vad jag tycker om det hela.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Sen kanske man ska skilja på bättre ljud och ljuduplevelsen?

Helt rätt…
Det stereophile menar med bra ljud och det techolyssnande artonåringar menar är två helt olika saker.
Finns ju till och med folk som har PA-högtalare och förstärkare på 200Wpå pojkrummet, och vise versa folk med hornhögtalare med element som skall vara från sextiotalet eller äldre och rörförstärkare på knappt en watt…
iPod är så långt jag kan avgöra neutral i ljudet med ett skirt mellanregister, men det är ju inte det alla söker direkt
En hel del vill ha "hängmattelljud" (vilket inte är ett avslappnat ljud!).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Men sen testas bara iPod där?

Sen kanske man ska skilja på bättre ljud och ljuduplevelsen? Jag har jämnfört en iPod G4 mot min iAudio M3 med samma Sony lurar och iPoden var riktigt taskig tyckte jag. Platt och tråkigt ljud i mina öron. iAudion e väldigt mycket trevligare, lite tryck i lurarna och klart ljud. Dock vad jag tycker om det hela.

Håller med, tycker min Iaudio u2 slår min polares Ipod G4 rätt hårt med ett par sony-mdr nx1 lurar, klarare och mer tryck som du säger i u2:an.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Min iAudio U2 har betydligt bättre och klarare ljud än min kompis iPod nano.

Men jag har ju en U2:a på 1gb och är sugen på en U3 men jag har bara hittat den i 1GB som max (:() och jag vill ha en med 2GB. Nån som vet om den kommer i 2GB eller större än 1 GB iaf ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en idag Är skitnöjd me den !!!!! Den är helt klart värd priset

Permalänk
Inaktiv

Jag är nog övertygad nu, är skitsugen på den.

Permalänk
Medlem

mm !
men ingen som vet om den finns/kommer i med större minnekapacitet än 1 GB?

Permalänk
Medlem

Vore kul om nån bara testa u3:ans "videofunktion", bara för skojj skull och säga hur det såg ut på dess otroligt lilla skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Vore kul om nån bara testa u3:ans "videofunktion", bara för skojj skull och säga hur det såg ut på dess otroligt lilla skärm

jag kollade på en film igår på onoff, det var skit tufft på en sån liten skärm.
Det var ju bra kvalitè osv.

Permalänk
Medlem

Pheeww....
Min morsa gick nyss och skulle köpa en Ipod Nano till mig.
Sprang snabbt som fan till telefonen och skrek "KÖP INTE DEN!!!"

Sa till henne att köpa denna istället.
Batteritid ipod nano: 14 timmar
iAudio U3-1GB: 20 timmar

Och så säger många att ljudet e bäst i iAudio mp3:arna ...

:D:D:D

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Pheeww....
Min morsa gick nyss och skulle köpa en Ipod Nano till mig.
Sprang snabbt som fan till telefonen och skrek "KÖP INTE DEN!!!"

Sa till henne att köpa denna istället.
Batteritid ipod nano: 14 timmar
iAudio U3-1GB: 20 timmar

Och så säger många att ljudet e bäst i iAudio mp3:arna ...

:D:D:D

Hehe! Härligt.

Permalänk
Medlem

Men dem som har denna mp3:en nu då, hur är ljudet?
Är basen BRA? Bättre än Ipod Nanon??

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Men dem som har denna mp3:en nu då, hur är ljudet?
Är basen BRA? Bättre än Ipod Nanon??

Basen är grym!! men inte med dom hörlurarna man får med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzenzor
Basen är grym!! men inte med dom hörlurarna man får med

Ahhh... för jag har ändå tänkt o köpa nya hörlurar, Sony mdr-ex71 eller vad dem heter nu igen...

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme ingefär tar ett avsnitt av t.ex Simpsons på denna spelare? Måste veta om 512MB versionen räcker till både musik och några Simpsons avsnitt eller om man måste ha 1GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Hur mycket utrymme ingefär tar ett avsnitt av t.ex Simpsons på denna spelare? Måste veta om 512MB versionen räcker till både musik och några Simpsons avsnitt eller om man måste ha 1GB

Jag skulle gissa på 250MB, ett Time Out-avsnitt är ca. 250MB i alla fall.
Men sen går det säkert att koda om dom i sämre kvalitet, så avsnittet blir ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mina referenser är:

Ipod 20gb (den äldre) (mina ex71 och medföljande)
Ipod photo ( medföljande)
Ipod mini både 3gb och 6gb ( koss the plug / ex71 / medföljande)
Jos mp120 - mp130 och mp 110 (medföljande/ex71/äldre sony i 300kr-klassen)

Har testat alla dessa spelare med och utan EQ och jag har trixat med inställningar etc.

Nu kör jag mina EX71 till U2 utan någon förstärkare och jag tycker att det låter så mycket bättre än alla de ovanstående spelarna. Kraft finns det tillräckligt med även om det blir kraftiga distortioner när jag gå upp i högre volymer men det tror jag beror på att mina lurar inte pallar.

Enligt mig så har Ipod ett platt och livlöst ljud även om jag måste erkänna att dem spelar bra i de högre registren.

Vad menar du med extern förstärkare? Kopplat till en stereo eller liknande?

U2 har ju väldigt många inställningsmöjligheter och "features" när det kommer till ljudet. Om detta ger en sann ljudbild eller inte kan man diskutera men när jag har dessa "features" aktiverade så blir ljudet så mycket mer levande och fylligt.

Lyssnar mest på mp3or i 160-230 kb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Jag skulle gissa på 250MB, ett Time Out-avsnitt är ca. 250MB i alla fall.
Men sen går det säkert att koda om dom i sämre kvalitet, så avsnittet blir ännu mindre.

Skojjar du? det är ju vad ett simpsonsavsnitt ligger på vanligvis. jag trodde det skulle ligga på kanske 50mb eller något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe

Med spelaren får man ett program, jetAudio, där man kan konvertera filer. Det är det bästa alternativet eftersom konverteringar från bla imToo inte fungerar.
Ett simpsons avsnitt, ~175mb (21min), blir efter konvertering ~120mb, då på U3-inställningar och på "Highest".
Som tidigare sagt är det underbart snyggt, klar och skarp bild!

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]