Raid värt att investera i?

Permalänk

Raid värt att investera i?

Hej!

Jag funderar lite på att skaffa en till disk och köra RAID på min gamla burk. Någon som kör det med två diskar och kan rekommendera det? Jag håller mycket på med direkt till hårddiskinspelning men jag vill naturligtvis att windows skall starta fortare etc.

Något man bör tänka på? Nackdelar?

/Mats

Permalänk
Medlem

För att windows ska starta fortare måste man nästan ha en raptor eller 10k+ scsi disk för raid hjälper inte mycket med det.
Hårddiskinspelning däremot tjänar mycket på raid 0 om du har nog snabb dator och inspelningen kräver mycket hög överföringshastighet.

Info om raid 0 finns utförligt i lagrings FAQ

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Ah, tackar tackar för svaret!

Jag har varit lite inne på 10k disk men folk har pratat om att dom är så högljuda och att dom blir så varma att dom pajar ihop fortare än 7,5k diskar.

Stämmer det eller är det bara elakt förtal?

Varför tjänar inte windows uppstarten på att köra Raid? Är det mest när man skriver till disk som man vinner prestanda med Raid?

/Mats

Permalänk
Medlem

Orsaken till att man inte tjänar nästan någonting på att köra raid 0 vid uppstart är för att det är många små filer som ska laddas vilket gör att den största tidboven är accestiden --> högre rotationshastighet = snabbare uppstart

Tyvärr finns det bara 1 tillverkare med 10k diskar för sata och det är som du säkert vet western digital, dock finns det ju scsi där det finns 15k diskar(vilket jag har en ).
Ljudnivån på nya raptorer och på de flesta scsi diskar är ganska låg, dock var de första versionerna av 36GB raptorn riktigt ljudlig pga. vanliga lager och inte fluid dynamic bearings.

En bra sida för att jämföra diskar är www.storagereview.com

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Bugar och bockar för snabbt svar! Lysande!

/Mats

Permalänk
Medlem

Hej! Lånar tråden då den förre användaren inte tyx behöva den längre

Jag är ifärd med att bygga en musik-dator som bland annat skall vara särskilt bra på hårddiskinspelning. Så nu ställer jag mig frågan hur mycket "kräm" man igentligen behöver för ändamålet.

CPU:
Har jag rätt i mitt antagande att alla Core 2 Duo och A64 x2 processorer klarar uppgiften galant?

RAM-minne:
Klara man sig med 2GB lr är 3 lr kanske rent av 4GB (och med det ett 64-bitas os) att rekomendera?

HDDs:
Har tänkt att köra med 250GB Samsung Spinpoint diskar i Raid 0, 5 eller 10 konfiguration (2,3 lr 4st), då dessa diskar verkar klara konststycket att kombinera ett lågt pris med prestanda samt att vara tystgående. Det sistnämnda är prioriteras i detta bygge.

Kom gärna med åsikter om vilket typ av RAID ni skulle valt.

Vinner man något på att köra OS och program på en separat disk (exempelvis en WD Raptor) än den man spelar in på vid hårddiskinspelning?

Tacksam för alla svar
/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Vad menas med hårddiskinspelning egentligen?

Antingen fungerar det eller så fungerar det inte och fungerar det så är det ju ingen ide att skaffa raid för att det ska gå *bättre*.

Och jag vet egentligen inte vilken form av inspelning som en ensam disk inte klarar av?
Kanske en massa olika kanaler av okomprimerat ljud men det är kanske det det handlar om?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst runt lite om hårddiskinspelning så verkar det som om det inte är så krävande och vilken konfiguration jag än väljer angåend Cpu & Minne kommer att fungera bra, dock är jag fortfarnade osäker på val av RAID konfiguration. Min första tanke var att köra med RAID 5 då det enligt swecs FAQ ger "Best balance of cost/ performance/ data protection", men sedan läste jag på Susning.nu att skrivhastigheten blir måttlig eller låg, vilket är motsatsen till vad jag vill uppnå. Kan något verifiera detta och att RAID 0 eller 10 är de ända rätta valen?

Anledning till att jag har fått för mig att diskarna skall RAIDas är att i en musik-tidning så anonserades det om "musikdatorer" som hade RAIDade diskar (tror det var RAID 5) för bättre prestanda, men detta kanske bara är Bull Shit och marknadsförings trix?

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Efter att ha läst runt lite om hårddiskinspelning så verkar det som om det inte är så krävande och vilken konfiguration jag än väljer angåend Cpu & Minne kommer att fungera bra, dock är jag fortfarnade osäker på val av RAID konfiguration. Min första tanke var att köra med RAID 5 då det enligt swecs FAQ ger "Best balance of cost/ performance/ data protection", men sedan läste jag på Susning.nu att skrivhastigheten blir måttlig eller låg, vilket är motsatsen till vad jag vill uppnå. Kan något verifiera detta och att RAID 0 eller 10 är de ända rätta valen?

Anledning till att jag har fått för mig att diskarna skall RAIDas är att i en musik-tidning så anonserades det om "musikdatorer" som hade RAIDade diskar (tror det var RAID 5) för bättre prestanda, men detta kanske bara är Bull Shit och marknadsförings trix?

/Snail

Jag erkänner att jag inte är så insatt i RAID som jag vill vara, men att RAID5 skulle ha måttlig eller låg hastighet känns som fel. Mycket beror på kontrollerkortet, om man ens kör ett. (Finns integrerat/mjukvaru baserat idag)

3ware's 12-kanaliga RAID 5-kort drömmer jag våta drömmar om iaf.

Mao. skall inte reklamen vara BS, men det beror helt på vilken kontroller som används.

OBS, jag är inte så insatt som jag vill vara så om nån upplyser oss/mig, nice.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Efter att ha läst runt lite om hårddiskinspelning så verkar det som om det inte är så krävande och vilken konfiguration jag än väljer angåend Cpu & Minne kommer att fungera bra, dock är jag fortfarnade osäker på val av RAID konfiguration. Min första tanke var att köra med RAID 5 då det enligt swecs FAQ ger "Best balance of cost/ performance/ data protection", men sedan läste jag på Susning.nu att skrivhastigheten blir måttlig eller låg, vilket är motsatsen till vad jag vill uppnå. Kan något verifiera detta och att RAID 0 eller 10 är de ända rätta valen?

Anledning till att jag har fått för mig att diskarna skall RAIDas är att i en musik-tidning så anonserades det om "musikdatorer" som hade RAIDade diskar (tror det var RAID 5) för bättre prestanda, men detta kanske bara är Bull Shit och marknadsförings trix?

/Snail

Hastigheten på en RAID5 array beror till 100% på vilken hårdiskkontroller du använder, köper du ett av korten Tobbe Nukem hade våta drömmar om så kan det gå riktigt snabbt (tror jag såg siffror på runt 150MB/s någonstans) men om du kör RAID5 med den inegerade kontrollern på ett moderkort så kan det går sjukt långsamt (tror jag såg så låga siffror som 9MB/s i ett test).

Om du kan leva med den större förlusten av utrymme och det faktum att det krävs 4 diskar så tycker jag RAID10 är ett bättre alternativ för dig.

Jag tror inte att musik/ljud-inspelning är så extremt krävande för processor och RAM så en X2 eller C2D med 2GB RAM lär klara allt du kan tänka dig inom ljud. Men om du spelar in i okomprimerat format så krävs det nog en hel del hårdisk styrka så en RAID array av något slag kan säkert vara en bra idé. Att ha en separat HD till OS och program tror jag är väldigt smart, ska man hålla på med stora datamängder så vill man inte att windows ska börja använda ens lagringplats till något korkat som en cache-fil men jag tror det är ganska onödigt med en raptor till ändamålet, kan inte tänka mig att mjukvaran du använder skulle behöva en snabb disk.

För multimedia arbete verkar Seagates 7200.10 diskar vara extremt bra, läs det här testet. Samsungs diskar å andra sidan är inte kända för att vara särskillt snabba, priset på flera modeller är dock väldigt attraktivt vilket jag antar är anledningen till att du kollade på dom.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar! Detta förklarar den tvetydiga informationen jag hittat.

Som Curly gissar så är det p.g.a priset jag tittar på Samsung diskarna och att det sägs att dom är tysta, (annars är jag Seagate fan när det kommer till tysta diskar). Att dom skulle vara snabba fick jag från det här Benchmarken, head to head där skillnaden i skrivhastighet mellan Samsung P120 och den snabbaste 7200RPMs disken bara var 2.4ms, men det kanske är stor skillnad?

ps. Det är inte jag som ska använda burken, jag bara bygger den ds.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

för att spela in på en hårddisk räcker det väl med "vanlig" hastighet.
Däremot om man använder sig av stora samplings biblotek så vill man väl helst öka läshastigheten för att läsa in ljuden i minnet?!
installerade drumkit from hell på flickvännens dator igår, och det som stör är ju fördröjningen, när man byter ut ett ljud till ett annat... då måste den läsa in det i minnet och tar ett tag. Jag skulle helt klart prioritera säkerhet och läshastighet, inte skrivhastighet.
Och samsung spinpoint diskarna sägs vara tysta, men det är helt fel. Dom knastrar på som fan så fort dom får jobba lite. Så vill man ha en så tyst dator som möjligt skulle jag välja en eller ett par tysta seagate diskar... Men nu när seagate har gått ihop med maxtor så litar jag inte på deras diskar heller
men skulle väl tro att de håller samma tysta ljudnivå som förr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nu är det ett tag sedan jag byggde denna burken men för de som undrar så blev det ett par av Seagates 7200.10 diskar i den.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att se det:

Tror inte HD inspelning är hårt krävande, varken på HD gränsnitt eller på CPU kapacitet.

Men, använder du datorn till annat under tiden, och har en X2 eller C2D, så tror jag att HD'n kommer att bli en propp. Även i RAID.

Ett beprövat trick är då att ha operativsystemet på en egen, snabb Raptor disk.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Ett annat sätt att se det:

Tror inte HD inspelning är hårt krävande, varken på HD gränsnitt eller på CPU kapacitet.

Men, använder du datorn till annat under tiden, och har en X2 eller C2D, så tror jag att HD'n kommer att bli en propp. Även i RAID.

Ett beprövat trick är då att ha operativsystemet på en egen, snabb Raptor disk.

farligt att skriva HD dessa dagar när alla springer runt och yrar om HD Ready

Inspelning till hårddisk beror ju helt på vilken typ av banbredd inspelningen ska ha.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy

Inspelning till hårddisk beror ju helt på vilken typ av banbredd inspelningen ska ha. [/B]

Destå större skäl.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Destå större skäl.

att göra vad?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.