Kan batteriet på moderkortet vara problemet?

Permalänk
Medlem

Kan batteriet på moderkortet vara problemet?

Hejsan!

Har haft problem med min processor som inte klockat i originalhastighet + att min dator startar om utan anledning. Fick tipset att jag skulle byte ut batteriet på moderkortet så köpte ett nytt och satte i.

Efter det fick jag ännu mer problem, datan kommer knappt in i windows å dom få gånger detta händer fryser sig datan efter högst några minuter.

Kan batteriet i moderkortet verkligen orsaka dessa stora problem? Borde jag köpa ytterligare ett batteri och testa om detta fungerar bättre?

Tack på förhand!

*verkar inte som om folk kan svara på mina inlägg =/ men om någon har en synpunkt får dessa gärna mejlas till :)*

*adress borttagen* Du får faktiskt vänta lite mer än fem minuter innan du ger upp och tycker att ingen svarar. När någon väl gör det är det mycket trevligare om det sker via forumet så att många kan bli hjälpta. /GAPa

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5

Permalänk

satt i nytt gaffe,prolle,modekort? utan o ominstalera windoes? och lagt in drivisar.. sen så kan du ha pillat på något så modekortet kan vara sönder.. sen så ligger tråden FEL.. modifikationer-eget bygge - chassin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Clear CMOS?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Avstängd

CMOS-batteriet orsakar givetvis inte låsningar och omstarter. Däremot kanske dåliga BIOS-inställningar kan göra det, vilket kan bero på dåligt batteri, även om det inte är speciellt troligt.

Edit:
GAPa: Vari ligger logiken i att flytta en CMOS-batterifråga till "Hela datorsystem"? Borde det inte vara "Processorer - Moderkort - Minnen"?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

min beter sig nästan likadant, fast den vill nu inte starta windows alls... kan vara minnena, kör memtest86 via BIOS, jag gör det nu, har flera hundratusen errors och det är väl mina minnen som är pajj...

Visa signatur

Jag gillar Sweclockers! :E

Permalänk
Medlem

MBY: Tror han syftar på att det är "hela" systemet som krånglar *fniss*

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det riktigt intressanta att datorn fungerar som en klocka nu när jag satt i det gamla batteriet igen. Visserligen med den lägre klockfrekvensen men utan frysningar och dylikt. Skumt inte sant? Batteriet verkar alltså vara den stora boven i dramat....

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enrico
Det riktigt intressanta att datorn fungerar som en klocka nu när jag satt i det gamla batteriet igen. Visserligen med den lägre klockfrekvensen men utan frysningar och dylikt. Skumt inte sant? Batteriet verkar alltså vara den stora boven i dramat....

skönt att det löste sig någorlunda för dig
jag lämnar in min imorgon till en av pappas kompisar som tydligen är bra på sånt, skit bara att man inte kan lira WoW på hela helgjäveln...

Visa signatur

Jag gillar Sweclockers! :E

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av Enrico
Det riktigt intressanta att datorn fungerar som en klocka nu när jag satt i det gamla batteriet igen. Visserligen med den lägre klockfrekvensen men utan frysningar och dylikt. Skumt inte sant? Batteriet verkar alltså vara den stora boven i dramat....

Öh !
Batteriet tror jag inte på utan det är nog Bioset iaf.
För tar man bort batteriet och inväntar "en stund" så laddas kondensatorer ur sig och bios återtar sin gurnd /defaul inställning som säkert passar bättre än den felande länken "tidigare problem".
Ex. För lågt Cas värde "timing" orsakar dessa problem.

Nu vet ju inte jag om det var så lång tid innan du satte in det gamla batteriet förstås, det vanliga är ju att man flyttar en bygel som resetar bioset men tiden gör samma sak.

Nu är det ju endast cpu inställningarna kvar då, och de är mer ett långt gående bekymmer som kräver din manual mm.
Samt om ditt moderkort stödjer den högre hastigheten mm.

Lycka till !
/LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

köpte ytterligare ett nytt batteri idag och satte i det, återigen fryser sig datorn efter en stund. TROTS att jag inte ändrat några BIOS-inställningar sen det förra batteriet. Kör i båda fallet med dafault inställningar och det är ENDAST med de nya batterierna som problem uppstår. Helt sjukt men så är det. Kan det vara fel modell på det nya batteriet jag köpt? Har ett Varta CR 2032 Li - Mn. Det förra är endast ett Lithium. Kan ingen ge mig en länk till ett batteri som Ni använt och som ni vet funkade för er, så får jag försöka med det......

By the way. Givetvis klarar moderkortet av den hastighet jag vill köra processorn är (stöder A XP upp till 3000+). Just nu körs FSB:n på 100 istället på originalinställningen 133...... Försöker jag klocka upp till 133 med gamla batteriet vill datorn inte starta upp windows. Använder jag de nya batterierna startas XP upp med fryser sig efter en stund..... Enda fungerande konfigurationen är när jag kör FSB:n på 100 med det gamla batteriet, då klarar datorn alla spel/program utan några som helst problem......

En fundering bara..... Kan det vara ett kasst nätagg som gör att jag bara verkar kunna köra datan i 100 FSB å inte 133....

Känns hopplöst det här :S

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5