Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Bevisa hur stabilt linux är!

Permalänk
Medlem

Bevisa hur stabilt linux är!

Nu när jag retat upp 3/4 av användarna som brukar kika in i *nix-delen av sweclockers-forumet (som kanske trodde att jag var en grinig nybörjare som på sin topp lyckats med halva installationen av ubuntu ) så tänkte jag tipsa om en kul länk

http://www.uptime-project.net

Där kan man vara med och visa upp sin uptime på valfri maskin... Även information som OS och dylikt visas upp... Titta bara på vilket OS som leder ligan med närmare *6 års* uptime... det är nått att bita i det

Ps. Min server finns med där också (sök på 0p3r4) dock har jag inte nån vidare imponerande uptime i dagsläget

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

OMGWTF!!!

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Problemet med sådana där är att dom ganska ofta inte är helt rättvisande ur den synpunkten att bevisa hur stabilt ett OS är.

Det är dom med bäst redundans, bäst hårdvara (komponenter kan ju gå sönder också) och bäst säkerhet på strömförsörjningen som vinner. Sedan måste man också räkna in att företag faktiskt behöver uppgradera hårdvaran.

T.ex. så kan jag garantera dig att 6+ servrarna alla har feta UPS:er och inte blivit det minsta uppgraderade sedan start.

Bättre recept är antalet Oplanerade driftstopp som ej kan härröras till extern part, t.ex. elleverantören, under en viss tidsrymd.

Vet t.ex. en kille som hade en server igång närmare 600 dagar, så kom en städtant och drog ut strömkabeln för att hon tyckte att kabeln "var i vägen" just den dagen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

haha, ja asså jag tänkte mer på det här som en kul grej, menade det inte som bevis egentligen

Edit: Det kanske inte är linux, men SunOS innefattas väl iaf under *nix? Eller är det bara önsketänkande?

Hursomhelst, om en städtant skulle rycke ur kabeln till hans dator så skulle han nog bli lite... ledsen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
haha, ja asså jag tänkte mer på det här som en kul grej, menade det inte som bevis egentligen

Edit: Det kanske inte är linux, men SunOS innefattas väl iaf under *nix? Eller är det bara önsketänkande?

Hursomhelst, om en städtant skulle rycke ur kabeln till hans dator så skulle han nog bli lite... ledsen...

http://en.uptime-project.net/page.php?page=toplist&content=li...

där har du linux-maskinerna

Edit: finns det ingen Sweclockers League?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe, det skulle vara kul med en sweclockers-liga... säg till om den skapas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Imponerande uptimes Själv har jag nog haft max 100 dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
hehe, det skulle vara kul med en sweclockers-liga... säg till om den skapas

Skapad, heter bara Sweclockers

inget lösenord krävs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Skapad, heter bara Sweclockers

inget lösenord krävs.

Jag är medlem nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj va fräsigt att låta en dator stå igång utan att uppdatera den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Oj va fräsigt att låta en dator stå igång utan att uppdatera den.

är väl egentligen bara kernel-uppdateringer som kräver omstart..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lite offtopic kanske men har med stabilitet att göra, vad körs det för OS på root-servrarna i DNS-världen? De borde ha ganska mycket att göra och kräver nog ett ganska robust operativ. Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Lite offtopic kanske men har med stabilitet att göra, vad körs det för OS på root-servrarna i DNS-världen? De borde ha ganska mycket att göra och kräver nog ett ganska robust operativ. Någon som har en aning?

Ojojoj, det var en intressant fråga. Vill jag också veta nu när du säger det

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Har för mig att de kör en massa olika operativsystem på root-servrarna för att "sprida riskerna".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ojojoj, det var en intressant fråga. Vill jag också veta nu när du säger det

Fan, jag med! Nu får någon proffsig googlare/wikipediare lista ut det. Fan, vad sur jag blir om de kör FreeBSD! w3.org kör iallafall "Linux" och hmmm... vad ska man mer testa? Ööööh... netcraft.com förresten om ni vill testa... men vänta... vad kör netcraft.com egentligen? Jag testar nu. Det var mest Linux och FreeBSD.

edit: icann.org kör mest linux men också annat.

Permalänk
Medlem

Alltså fattar inte denna tråden... det är lite som att säga att man har haft en bil i 40 år och aldrig gjort en kontroll och aldrig reparerat något och aldrig besiktigat den... linux kernel för 6 år sedan, den vill jag verkligen köra med :S. Sedan så stod det på en datorerna att den knappt gjorde något... om en dator inte skall göra något då borde inte OS spela roll.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Alltså fattar inte denna tråden... det är lite som att säga att man har haft en bil i 40 år och aldrig gjort en kontroll och aldrig reparerat något och aldrig besiktigat den... linux kernel för 6 år sedan, den vill jag verkligen köra med :S. Sedan så stod det på en datorerna att den knappt gjorde något... om en dator inte skall göra något då borde inte OS spela roll.

Stabilitet != uptime, i min värld åtminstone.

Jag vet inte riktigt vad trådskaparen tänkte när han ställde frågan, men min handlar om hur ett operativ fungerar under stor last, dvs hur stabilt det är. Och vilket OS root-servrarna nu än kör borde ge en hyfsad indikation på att det är stabilt (eller mindre ostabilt, take your pick).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Fan, jag med! Nu får någon proffsig googlare/wikipediare lista ut det. Fan, vad sur jag blir om de kör FreeBSD! w3.org kör iallafall "Linux" och hmmm... vad ska man mer testa? Ööööh... netcraft.com förresten om ni vill testa... men vänta... vad kör netcraft.com egentligen? Jag testar nu. Det var mest Linux och FreeBSD.

edit: icann.org kör mest linux men också annat.

Alla Root-servrar kör någon variant av Unix...

Eller som icann själva säger:

The root servers themselves all use some variant of the Unix operating system, however both the hardware base and the vendors' Unix variants are relatively diverse: of the 13 root servers, there are 7 different hardware platforms running 8 different operating system versions from 5 different vendors.

Visa signatur

Permalänk

Gått med på uptime-project och sweclockersligan.

Men jag håller med om att uptime inte är ett bevis på stabilitet, det är oftast bara en bieffekt av stabilitet

Min maskin: http://en.uptime-project.net/page.php?page=toplist&content=pr...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

haha, drSlizer från swec med nära ett år.

jag har bara kommit upp i 4 månader, men det var strömavbrottets fel. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har för mig den svenska r00t DNS'en kör NetBSD...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Som någon sa så handlar det mycket om vad det är för maskin med. Du kan ju aldrig komma upp i flera år på en liten hemmaburk utan UPS eller något.

Men tar du något välbyggt påkostat gammalt monster med 4 dubbla nätagg, RAID, extra fläktar m.m I en skyddad lokal. Så kan du ju komma betydligt längre.
Linux må väll inte vara det allra stabilaste då platformen utveckas i rasande fart hela tiden.

Vill du komma rikigt högt så är det nog en mer riktig UNIX lösning. t.ex Sun/Solaris, IBM/AIX, DEC/OpenVMS etc.. De fria BSD-varianterna är inte dåliga de heller.

Permalänk

F-root kör iallafall exklusivt FreeBSD:

Citat:

"FreeBSD does, however, remain a factor in the infrastructure of the Internet itself, at least according to the founder of the ISC, the group that produces BIND, the dominant DNS tool of the Internet.

"On the one hand we applaud Linux for coming out of nowhere so late in the game and creating a robust industry based on open source concepts," said Paul Vixie, board chairman for ISC. "Furthermore, ISC hosts the main Linux kernel distribution server [kernel.org] as our way of helping the Linux community continue to thrive," he said.

"On the other hand we use FreeBSD exclusively for f-root (in 21 cities now, usually with three servers per city) and all of our other servers and internal development," Vixie explained. "We like the age of the platform. BSD has existed since the late 1970's and modern FreeBSD is extremely refined and mature."

The ISC also hosts the entire NetBSD project as well as an OpenBSD mirror and the only Ipv6-accessible FreeBSD mirror. In short, FreeBSD remains a critical part of the ISC's infrastructure.

"ISC could not exist in our current form without being able to leverage FreeBSD's strengths as we do," Vixie added."

http://www.bsdatwork.com/2004/06/11/freebsd_stealth_growth_pr...

Paul Vixie är "Lead Engineer" (och framförallt en av de mer kända ansiktena inom Unix-sfären, han har varit med länge) vid ISC, organisationen som underhåller och utvecklar DNS-servern BIND. ISC har haft hand om F-root åt IANA sedan 1994. Enligt mig säger det en hel del om FreeBSD's kapacitet, när utvecklarna av BIND själva vill använda FreeBSD för F-root DNS'erna.

Alla root-servrar (F är ISC): http://www.root-servers.org/
F-root: http://www.isc.org/index.pl?/ops/f-root/sites.php

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Villken homosexuell sida, det fanns inget för mac.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Solaris 7, Sun Ultra 1 ( helt oredundant ), UPS ( användes dock aldrig ) 1000+ dagar
Solaris 2.6, Sun IPX ( Ruskigt basic kakburk ), UPS ( användes aldrig ) 1000+ dagar uptime ( över millennieskiftet dessutom )

Riktiga maskiner går länge VMS/VAX maskinen i londons tunnelbana gick i mååånga år

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Räknaren slår ju runt vid 500 dagar, så det sket sig ju för mig =/

Visa signatur

Hej

Permalänk

För att bygga vidare på offtopic ämnen... Vad är DNS root-servrar?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
För att bygga vidare på offtopic ämnen... Vad är DNS root-servrar?

Det finns 13st huvud DNS-servers i världen. Dessa håller koll på alla domäner och underliggande DNS-servers sen.

Dessa står förslagsvis i något insprängt bergrum med mutippla uppkopplingar.

Permalänk

Det är dom som håller i alla globala adresser som ALLA ska kunna komma åt

Visa signatur

If windows is the anser you don't understand the question