Två Routrar och bara en får Internet-acces

Permalänk
Medlem

Två Routrar och bara en får Internet-acces

Har två routrar.
Kopplade följande och med dessa funktioner.

ADSL/Router - 4 Portar - dlink

från den har jag en

Wireless/Router - 4 portar - dlink

Problemet är att få den sista routern att få internet acces, någon som kan förklara hur jag ska koppla och vilka inställningar jag ska göra på routrarna och på datorerna. DHCP, Gateway, sådana saker typ.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något speciellt skäl till att de som är inlopplade till wirelessroutern ska vara åtskilda från adslroutern?
Om båda routrarna ger ut samma IP-adresserie borde väl wirelessroutern få problem iom att den inte vet vart saker ska.

Om du kan offra en av de fyra portarna i wirelessroutern så stänger du av DHCP-servern i den och kopplar ihop routrarna på LAN-portar bara, alltså strunta i WAN-porten på wirelessroutern. Du lär troligen iaf få högre hastighet till datorer som sitter direkt på adslroutern, 100 mbps om du har det istället för vad som är max throughput i wirelessroutern.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok, helst skulle jag slippa ha första routern, men den har inbyggt ADSL-modem i sig, vilket trådlösa routern har. Problemet är som du säger att båda routrarna fungerar som DHCPs. Har gjort som du sa nu, med att skippa WAN-porten, men ska jag då stänga av DHCPn också och köra statiskt IP?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Alternativt lämna tillbaks den trådlösa routern då denna är helt överflödig och byt den mot en trådlös accesspunkt och få lite pengar tillbaks på köpet och slipper strula med dubbla routrar (eller gör som aqualize påpekade, dvs att ansluta router och trådlös router över lan-portarna istället vilket skippar router-funktionen i den trådlösa routern).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD