[Projekt] Pokerpatiens (Kritik)

Permalänk
Medlem

nu har jag spelat rättså mycket, och jag vet inte varför, men dom sista 5 korten jag får är alltid kassa, exakt varje gång jag kört har det varit så!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbhe
det är väl 100% sannolikhet att det kan hända? annars skulle det ju inte vara någon slump

O.o

Man har rufft räknat 1/4 att få samma färg som det föregående kortet. 9 hjärter på raken blir i runda slängar 1/4 * 1/4 * 1/4... (x9) eller 0.25^9 = 1 på 262 144. Egentligen ännu mindre eftersom det försvinner ett hjärter för varje gång.

Dock har jag inte stött på några konstigheter när jag körde, så jag tror slumpen funkar som den ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
O.o

Man har rufft räknat 1/4 att få samma färg som det föregående kortet. 9 hjärter på raken blir i runda slängar 1/4 * 1/4 * 1/4... (x9) eller 0.25^9 = 1 på 262 144. Egentligen ännu mindre eftersom det försvinner ett hjärter för varje gång.

Dock har jag inte stött på några konstigheter när jag körde, så jag tror slumpen funkar som den ska.

mjo, men det är ju sannolikheten för att det händer,. det är ju fortfarande 100% sannolikhet att det _kan_ hända,.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbhe
mjo, men det är ju sannolikheten för att det händer,. det är ju fortfarande 100% sannolikhet att det _kan_ hända,.

Nej, det är 50% sannolikhet... Antingen så händer det, eller också inte

Jaja, jag förstår hur du menar. Engelsmännen har det lättare: "It's improbable, but not impossible."

Permalänk

Haha fick straight royal flush på spelet idag
slutade på en 14 poäng dock :/
fick typ 8 poäng, och det gick på färgstege.
jävla beroendeframkallande är det dock, jag o polarn satt o lirade det paralellt om pengar

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
tror du borde fixa slumpen lite bättre, fick 9 hjärter på raken, det är inte så värst troligt...

Använder flash inbyggda slumptalsfunktion, vet inte hur "bra" den är... (dock kan man tillägga att om slumptalsgenerator skulle vara dålig så skulle den inte ge kort med samma färg utan kort med samma valör, då "kortlekenreferensen" är uppdelad efter valör och inte färg, alltså 222233334444...osv)

Men jag har tänkt att fixa en ny, egen, av den anledningen ni kan läsa om här...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Ping Pong
bra jobbat!
funderade lite på poängsystemet.
skulle inte högre par kunna ge mer poäng? kanske är dumt men det skulle ju ge fler poängmöjligheter.

hmmm... har också tänkt på det , finns ju klara för- och nackdelar... kom gärna med lite mer konkret förslag, då jag har svårt att komma på en enkelt och balanserat poängsystem (som är mer "dimensionerat" än det nu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
nu har jag spelat rättså mycket, och jag vet inte varför, men dom sista 5 korten jag får är alltid kassa, exakt varje gång jag kört har det varit så!

Jag har inte lagt in någon funktion som messar upp det i slutet om det var det du antydde :), dock kan man nog förklara det genom att sista kortet är så avgörande, de andra korten kan man ofta ändra vad man tänker att det ska bli... A2 hjärten och så kommer klöver 3 "äää en stege får det bli"... osv osv och sen känns det mer att bryta med fyrkort färgstege än bara 34 i hjärter, och man kanske just kommer ihåg de tillfällena oftare...

Citat:

Yttligare en rolig sannolikhet Jag räknade ut att sannolikheten att få fem färgstegar (om man spelar för att försöka få just det) kom fram till att det ungefär är:

!15 * !(47-15) / !47 = 1,3304...^-12

alltså ungefär ett på 751 616 304 549

(då har jag dock förutsatt att man börjar med första raden så alla korten kan bilda färgstegar (vilken t.ex. inte är fallet om både 2 och 3 i en färg är ute), så sannolikheten är egentligen mindre)

observera att jag inte är något mattesnille så hacka inte för mycket om min uträkning inte stämmer

Edit: man kan tillägga att om man skulle anta att det i genomsnitt skulle ta 5 sekunder att avkasta en spelomgång som inte skulle kunna leda till färgstege så skulle det statistikt ta 119100 år innan man fick en, så det är bara fortsätta nöta! (dvs. om man spelade dygnet rynt)

Citat:

jag o polarn satt o lirade det paralellt om pengar

hehe :D, hur la ni upp det? bäst för varje omgång, eller bäst på tid eller högst på highscoren?

btw, tack för all beröm!

Permalänk

Vi körde bäst poäng
Gick från 35 kr vinst till 35 kr förlust o slutade på 0 kr
Kul var det iaf =D
Har suttit hela natten o försökt få 4 färg-händer, inte gått nåt vidare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Vi körde bäst poäng
Gick från 35 kr vinst till 35 kr förlust o slutade på 0 kr
Kul var det iaf =D
Har suttit hela natten o försökt få 4 färg-händer, inte gått nåt vidare

hehe, ok! tror inte att köra färg rakt igenom är bästa taktiken (men man kan lägga till att både "akke" och "geson" i huvudsak kör den taktiken)...

självkör jag på en blandning på kåk och färg...

någon annan som har någon annan taktik som dom vill delge?

Permalänk

Kåk, Par, Triss, Färg, Stege
19 poäng
High-score
Wohoo-feeling

Edit:
Gången efter:
Triss, Stege, Färg, Färg, Triss
20 poäng
High-score
Wohoo!!!-feeling

Permalänk

Hehe har fått 21 poäng ett antal gånger, heter "Krang" på topplistan (tog bara random namn, det är hjärnan i turtles)

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Tufft spel, tyvärr går det inte så bra för mig.
10p är mitt rekord

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

kan man inte få ut de 5 första korten direkt så man slipper lägga ut dem själv.

Permalänk
Medlem

jo du kan välja det i inställningar

Visa signatur

I want to believe that the truth is out there!!
But it's hard when i know we never gonna find it!!

Permalänk
Medlem

jag ligger på 46e plats

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Underhållande spel! Var det du som kom på spel idéen?

Riktigt roligt faktiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Underhållande spel! Var det du som kom på spel idéen?

Riktigt roligt faktiskt

Nja (till nej) får man väl säga, alltså det finns många patiens med poker som grundtema och den idé var det inte jag som kom på... och sen huvud dragen i reglerna fick jag från en kompis (akke på highscorelistan), men detaljreglerna har jag kommit på själv (även fast de skiljer sig litet från akke's regler)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Nja (till nej) får man väl säga, alltså det finns många patiens med poker som grundtema och den idé var det inte jag som kom på... och sen huvud dragen i reglerna fick jag från en kompis (akke på highscorelistan), men detaljreglerna har jag kommit på själv (även fast de skiljer sig litet från akke's regler)...

asså spelet skulle bli mycket roligare om man inte var tvungen att lägga korten i ''rad'' alltså att man får lägga hur man vill utan att behöva fylla raden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med Hock där!!!!

Visa signatur

I want to believe that the truth is out there!!
But it's hard when i know we never gonna find it!!

Permalänk
Medlem

Hmm, har testat det också... och jag tycker det blir för lätt då... alltså två färgstegar i en omgång hör då inte till ovanligheterna... dock har jag tänkt att göra en ny variant som man får lägga var man vill hur som helt men den räknar poäng både vågrätt och lodrätt... (ska bara orka först, men den lär bli klar om nån dag )

Permalänk
Medlem

Hade varit skönt att slippa dra fram den första raden varje gång. För den spelar det ju ingen roll var de ligger för man kan ju inte ändra på något. Hade sparat mycket tid och energi och hade gjort spelet ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Para
Hade varit skönt att slippa dra fram den första raden varje gång. För den spelar det ju ingen roll var de ligger för man kan ju inte ändra på något. Hade sparat mycket tid och energi och hade gjort spelet ännu bättre.

Hade varit skönt om folk läste hela tråden innan de postade, som sagt så finns det under inställningar.

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, har testat det också... och jag tycker det blir för lätt då... alltså två färgstegar i en omgång hör då inte till ovanligheterna... dock har jag tänkt att göra en ny variant som man får lägga var man vill hur som helt men den räknar poäng både vågrätt och lodrätt... (ska bara orka först, men den lär bli klar om nån dag )

Frågan du ska ställa dig är om du vill att det ska vara lätt men kul att spela eller om det ska vara svårt och mindre kul. Som det är nu så bygger spelet mer på tur än på skicklighet.
Vet inte hur många gånger jag har haft triss i en kolumn och sedan fått nummer fyra, men inte haft möjligheten till att lägga den "rätt".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Para

Finns ju redan!
Kolla under "meny" så hittar du det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Frågan du ska ställa dig är om du vill att det ska vara lätt men kul att spela eller om det ska vara svårt och mindre kul. Som det är nu så bygger spelet mer på tur än på skicklighet.
Vet inte hur många gånger jag har haft triss i en kolumn och sedan fått nummer fyra, men inte haft möjligheten till att lägga den "rätt".

Självklart måste man ju sträva efter att få så roligt spel som möjligt, och det gör jag... Men det jag menar är ett (för) lätt spel är ett tråkigt spel...

Men men, eftersom det verkar finnas ganska stor efterfrågan på det så kan jag ju slänga in en version av spelet där man kan lägga hur som helst (så kan ni upptäcka det själva )

Permalänk
Medlem
Citat:

Mm, en där det är 5x5 rutor och man lägger dem helt valfritt (dessutom räknar den poäng våg- och lodrätt)... betydligt roligare då man har en större chans att påverka resultatet. Ser fram emot det!

Permalänk
Medlem

8 poäng för en färgstege var lite snålt tycker jag.. trodde jag skulle få massa poäng när jag satte den ju

Trevligt spel annars!

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Kul spel aldrig testat förut. Fick 9p efter ett par försök.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Men kanske två versioner av spelet, en som det är nu och en som de andra säger att man kan lägga korten hur som helst.

Fast då kanske det skulle behövas två highscore listor men det skulle ändå vara kul.

Permalänk
Medlem

Det har hänt lite i pokerpatiens projektet...

Jag har satte ihop två nya typer att poker patienser (båda efter efterfrågan här i forummet)...

Pokerpatiens orginal:
Den gamla vanliga räknar poäng lodrätt, man måste fylla en rad för att börja på nästa.
Hittas här

Pokerpatiens harvard: (namnet kommer ändra senare)
Nya typen, man kan lägga helt fritt och den räknar poäng både lodrätt och vågrätt. Blir därmed en lite mer klurig variant på den första... Dock är det bara alpha versionen så highscorelistan är inte upplagd än, kommer dock snart...
Hittas här

(om det är någon ska kan komma på ett bra system för snabbtangenter till denna typ så får ni gärna berätta det )

Pokerpatiens wild west:
Modifikation av pokerpatiens orginal, räknar poängen lodrätt men man kan lägga hur som helst (alltså man behöver inte fylla en rad för att börja på nästa). Den har typen kommer jag inte fortsätta utveckla som det se rut idag. Därför finns det och kommer inte att finnas någon highscorelista till den.
Hittas här

Om det är någon som är nyfiken på vad som kommer hända i framtida versioner så kommer jag försökar utveckla grafiken så man kan välja flera skins med olika teman, så det ser lite roligare ut :), kommer även öka säkerheten vad det gäller registeringen.

Kom gärna med kritik och önskemål!

Permalänk
Testpilot

Nice! gillade harvard-versionen, mycket att hålla reda på

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]