Gamecube minneskort

Permalänk
Medlem

Gamecube minneskort

Tjena! som nybliven ägare till ett nintendo gamecube har jag en fråga angående minneskorten. Jag köpte ett minneskort 4mb för 79kr (ej original) Försäljaren sa att nackdelen med dessa tredjeparts kort är att dom kan tappa minnet om kortet tas ur cuben. Nu undrar jag om ni har några erfarenheter av detta? ska tillägga att mitt minneskort sitter jämt i. Behöver jag vara orolig för att tappa mina save filer?

Permalänk
Medlem

håll dig borta från joytechs kort säger jag bara, jag hade ett sånt och det dog hela tiden, räckte med att man resetade kuben så var allt borta.

men det kortet som jag har nu funkar klockrent, men jag kommer inte ihåg vad det är för något (står inte på kortet)

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk

det är väl mest så att om kortet är utan ström en längre tid så kan det börja tappa minne men om du spelar rätt ofta så borde det inte vara några problem. Eller så kanske det är som USB minnen när man rycker loss dom ur en dator och man inte använder sig av säker bortagning så kan allting om man ha otur försvinna.

personligen skulle jag inte vara så förbannat orolig.

Permalänk

En del 3e parts minneskort kan strula med vissa spel, PSO är bla ett av dem, funkar det så funkar det men jag skulle inte använda dem till något större rpg eller liknande.

"Eller så kanske det är som USB minnen när man rycker loss dom ur en dator och man inte använder sig av säker bortagning så kan allting om man ha otur försvinna."

Det är helt säkert att ta ut/byta/sätta i nya kort sålänge cuben inte skriver till kortet.

Iaf har du tur så funkar det men original kort är alltid bäst i alla väder även om de kostar några kronor mer så är det värt det.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Detta kort har jag haft ett tag nu och jag har inga problem med det alls.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=28217

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 16MB 3:e parts minneskort till min kub när jag köpte den, men det funkade bara i typ en månad. Sen när jag skulle prova det så stod det typ "Device in slot A is not a memory card" eller nåt sånt.
Då blev jag förbannad så jag slängde ut minneskortet från balkongen.
Sen gick jag och köpte ett orginal 16MB kort och det har aldrig strulat.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Alla de tredjeparts korten jag har köpt har förr eller senare blivit korrupta, med den konsekvensen att mina sparningar gick åt helvete. Mina originalkort har fungerat hur länge som helst utan några som helst problem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Jag har ett tredjepartskort på 16mb, funkar bra än så länge. Har haft det i 4-5månader.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft problem med dom. Save files som inte funkar. Även en vän till mig har köpt två kort och båda har strulat. Vissa har väl inte problem å andra har. Men jag tycker det är på tok för många som verkar ha det så det väger ju över. Så extremt störande när man lirar RPG så sabbas allt efter massa timmars spelande.

Permalänk
Medlem

Har 2 original (fick ett när jag köpte pokemon colloseum) Och dom har funkat lika bra som mina 2 tredjepartskort (brooklyn 8mb) och dom har jag haft sen jag köpte kuben ungefär sommaren 2003 eller något sånt.

Inget har raderats osv.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig 3:dje parts minneskort. Min brors sparningar raderades 3 timmar från slutet på RE4. Ughh.

Permalänk
Medlem

det kanske är lite lotteri om man får ett bra eler dåligt kort? Mitt funkar då änn, 8mb tror jag det är.

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

Varför chansa? Är ju bara att köpa orginal så slipper man problem. Jag har 2st 16MB och det tycker jag man klarar sig bra på.

Permalänk

Jag har ett minneskort som ej e orginal (vet inte vilka som har gjort det) på 8 mb. och ibland så kan det komma upp en ruta där det står något om att minneskortet inte kommer att fungera som det ska och att man måste radera alla filer. men om det inträffar så är det bara att stänga av cuben, ta ut minneskortet, blåsa lite på det (vet inte om det e nödvändigt men jag gör det), sätta in minneskortet igen och starta cuben så funkar allt som vanligt och filerna är kvar.. I alla fall så funkar det för mig..

Visa signatur

\\Niclas//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickolas323
Jag har ett minneskort som ej e orginal (vet inte vilka som har gjort det) på 8 mb. och ibland så kan det komma upp en ruta där det står något om att minneskortet inte kommer att fungera som det ska och att man måste radera alla filer. men om det inträffar så är det bara att stänga av cuben, ta ut minneskortet, blåsa lite på det (vet inte om det e nödvändigt men jag gör det), sätta in minneskortet igen och starta cuben så funkar allt som vanligt och filerna är kvar.. I alla fall så funkar det för mig..

Ja det var så det hände ett par ggr på mitt minneskort som ej var orginal. Då gjorde jag som du sa och det funkade kanske 3 ggr.
Tillslut stod det "The device in slot A is not a memorycard" varje gång jag startade det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

ok..

Visa signatur

\\Niclas//

Permalänk
Medlem

mitt formaterades..
nu ha rjag ett orginal , och kopian til säkerhetskopiering.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3:e parts minneskort som inte vill spara om det blir för varmt (dvs överhettning) Löstes med två kylflänsar och sen den modifikationen har minnet alltid fungerat.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickolas323

Varför blåsa?!
Det kommer in saliv på kontakterna (Jo, det gör det när man blåser; tro det eller ej), vilket kan kortsluta kortet efter ett tag.

Att köpa tredjepartskort är något som barnfamiljer och förvirrade människor gör. Tyvärr är det ju inte direkt lätt att veta det om man inte förstått det själv (och det kan ta lång tid, man kanske tror att det är normalt att minneskort raderas ibland... eller att man fick ett dåligt ex osv.) eller fått hjälp från någon annanstans (Nä, en vanlig svensson kommer inte att kolla i forum när de ska köpa ett minneskort).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har hänt mig 10-15 ggr, vissa spel fungerar de prima med, andra inte ^^ bara att testa med, just nu dock så använder jag bara orginal och har inte haft ett enda problem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

har tredjeparts, funkat felfritt i två år... billigt är bra

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av Random-person:
Varför blåsa?!
Det kommer in saliv på kontakterna (Jo, det gör det när man blåser; tro det eller ej), vilket kan kortsluta kortet efter ett tag.

Visa signatur

\\Niclas//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför blåsa?!

Nja, det som händer om man blåser är att den korta effekten man får är bättre kontakt då saliven leder strömmen, men i det långa loppet kommer kontaktytan att oxideras och därmed få sämre kontakt och till slut är det hopplöst.

Permalänk

Allt jag har att säga är att du ska hålla dig borta från 3:e parts minneskort. Det är inte värt de pengar du sparar när du inser att alla dina saves är korrupta.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Nja, det som händer om man blåser är att den korta effekten man får är bättre kontakt då saliven leder strömmen, men i det långa loppet kommer kontaktytan att oxideras och därmed få sämre kontakt och till slut är det hopplöst.

Tack, så var det ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Vad jag lärt mig när det gäller minneskort till tv-spel är att alltid köra original, lika att inte snåla till slut sitter man där med flera timmar i spel å så är kortet tomt helt plöttsligt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc