Räkna med dyrare prylar när TSMC höjer priserna

Permalänk
Melding Plague

Räkna med dyrare prylar när TSMC höjer priserna

Företagets 2-nanometerprocess kan ge upp till 50 procent högre kostnader för kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så RTX6090 för sisådär över 50 000kr då? Och 75 000kr om det ska vattenkylas bara för att de kan ta extra betalt..?

Permalänk
Medlem

Mer refresh på 4 för att få ner priserna, som också skyndade fram för snabbt till för höga priser. Låt produktionslinor mogna.

Pga priserna de senast 10 åren är mitt intresse för ny elektronik dött

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Huva. Hur stor del av t.ex. ett grafikkorts pris utgörs av kiselkostnaden, mån tro?

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte uppgradera min dator på 6-7 år till men det blir kanske begagnat framöver om detta nu innebär att vi kommer se ganska drastiska prisökningar på komponenter framöver.

Permalänk
Medlem

Vad hände med satsningen på Inhemsk produktion som skulle börja byggas upp i Europa under covid?
Dog detta bara ut ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad hände med satsningen på Inhemsk produktion som skulle börja byggas upp i Europa under covid?
Dog detta bara ut ?

Tyskland och Intel fick ont om pengar så det står lite still.
Men tror inte det är så relevant för konsumentpridukter utan snarare för bil och försvarsindustrin som var tänkta för de satsningarna.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Vet att TSMC nu är ensam på leeding edge, män tänkre att Samsung och global foundries i långsam takt borde ta nyare och mindre noder i produktion. Någon som vet något om det?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M