Startar på andra försöket efter klockning

Permalänk
Medlem

Startar på andra försöket efter klockning

Jag har klockat upp min processor lite från 2,0-2,4 ghz. Men nu när datorn ska starta så hänger den sig alltid på första försöket när den försöker att klocka, för att sedan starta om och funka perfekt på andra försöket. Väl inne i windows fungerar det bra, inga spel har kraschat och jag körde prime95 i några timmar utan problem. Jag tycker det är lite konstigt att den alltid behöver två försök för att starta, nån som vet varför eller något man kan testa för att lösa det?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mer problem, imorse ville inte burken starta överhuvudtaget, det har ju fungerat bra i en vecka ungefär ( förutom att den startar på andra försöket). Jag testade höja Vcore men det gjorde inte skillnad så för att få ingång var jag tvungen att sänka klockningen. Nån som har nån ide som jag kan testa?

Permalänk
Medlem

350 w nätaggregat ??

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med Foetus här, låter definitivt som om du inte har pulver nog i nätagget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Höja Vcore?

Lust att ge bort din datorpark till mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
350 w nätaggregat ??

Jag sitter på ett Chieftec 360W. Stabil 12v samt 5v. Kanske haft tur och fått ett bra nätagg från chieftec. Väldigt varierande kvalitet på deras nätagg. Mitt funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Okej men om det nu är så att det är nätagget som spökar borde de inte märkas när jag kör tex prime95 eller spelar spel? Borde inte datorn starta om då? För det är ju bara när den ska boota som det är trögt.

Förövrigt är märket på agget seventeam, jag har inte hört nåt om dom men nån annan kanske vet? Sen har jag för mej att A på 12v linan så stod det ungefär såhär:

line1 line2
|15A|15A|
|....25A....|

Permalänk
Medlem

När datorn startar drar allting max från psu't ett tag, vilket tyvärr ganska regelbundet får "lustiga" följder. Har du möjligheten, så testa med ett annat psu, säker kan man aldrig vara, men det är antagligen där problemet liger.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Låter som en varm reboot... Vissa mobbon har det problemet bl a mitt. Men det finns lösingar men jag vet inte vad lösningen kan vara i ditt fall. Ofta bios relaterat.

Men det kan vara nätdelsrelaterat. Hur har du kopplat in extraströmmen på Graffet? Prova att köra det på en annan lina.

Permalänk
Medlem

Jo jag har också funderat på om det kan vara bios relaterat. Tidigare hade jag en annan version av bioset och då kunde den inte starta överhuvudtaget om jag klockade till tex 210, den startade bara om hela tiden som den gör nu ibland. Men efter att jag bytte till det nyaste bioset så kan jag klocka högre men problemet att det inte alltid startar är kvar som sagt. Förövrigt så funkar det nu att köra den i 240 förutom att den alltid måste starta om en gång.