Köpa Ny Dual Opteronburk
Ska inhandla mig en ny Workstation.
Blir en Dual opteron med Dual core opteronprocessorer så totalt 4st cores.
Har en budget på 22K ca och detta går på 22.1K.
Sisst jag byggde en hade jag lite strul med nätag, minne etc men löste sig efter nån retur av minnet och så.
Hade tänkte följande komponenter.
4st Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX72,ECC/REG,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)
1st Asus K8N-DL, nForce4 Pro2200, Socket-940 PCI-Ex1, SATA/ATA, GbLAN, E-ATX, Dual-CP
1st Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM
1st NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
1st Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
1st Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi, Aluminium Front (utan nätagg)
2st AMD Opteron 270, 2.0GHz, 2way Socket 940, 2MB, BOXED m/fläkt
2st Zalman CNPS7000B-Cu CPU-Fläkt Socket A/478/754/939/940
1st Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3, PCI-Express,"Ultra/1960PCX GS"ViVo/2xDVI
1st Seasonic S12 Nätaggregat 600W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin
Allt är från kompletts hemmsida.
Igen erfarenhet av Seasonic nätag sedan tidigare men läst att det ska vara mycket bra.
Eftersom jag ska köra linux och inte har behov av att lira eller köra massa 3D grafik så var 2st DVI kontackter det vicktigaste på grafikkortet för jag har 2st 17TFT och bra komptabilitet villket nvidia har.
CPU, minne och diskprestanda är vicktigast för min del.
Nån som har erfarenhet med några av dessa komponenter? Bra dåliga så jag vet om jag måste ändra nåt. Blir nog beställning 16-17:e typ.
Inte lust å få strul igen för en burk för 22K med massa returer och komptabilitetsproblem.
Lite mer petigt. Kingston minnet tänkte jag köra är väl billigaste komplett har men kingston har alltid fugnerat i A64 system för mig så hoppas deras ECC/REG är lika bra. Komplett rekomenderar Crusial men sisst dom rekomenderade minnen till min föra dual opteron så sa dom att man ej behövde ECC/REG minnen för det stog inget om det för moderkortet Heheh kräver ju alla ricktiga Opterons då minneskontrolern är gjord för det förutom nya 939 som ej fans då så deras råd skiter jag i.
Eventuelt kanske det blir nåt annat grafikkort för såg att dom bara hade ett i lager sedan skulle det nog komma in lite nya kort typ sammtidigt som jag ska beställa så.