Permalänk
Medlem

Fråga ang. rasterformat

Hallå!

Jag har gjort en bild i photoshop, den skall användas till tryck så den måste vara i rasterformat. Jag sparade den som .EPS med 1bit/pixel, gjorde jag rätt?

Sen en till sak, trycket får vara max 4 färger - men det blir ju en kantutjämning på kanterna, hur blir det med den vid tryck?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Helt säker, de ville ha bilden i raster- eller vektorformat.

"Design your tee in a vector art program such as Adobe Illustrator, or Macromedia Freehand... or design in a raster program such as Adobe Photoshop. If you are designing in a raster program, make sure you design actual size at at least 150dpi."

Jag gjorde min bild 180dpi för att vara på den säkra sidan, men frågan är ju om jag har gjort allting rätt.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det blir med kantutjämningen, eller hur de ska göra när de trycker när jag har svart bakgrund på mitt motiv och t-shirten också är svart. Det blir onödigt att trycka den svarta bakgrunden, så jag tror att bilden måste ha transparent bakgrund?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Hur får jag den i vektorformat på ett enkelt sätt?
Jag har både Illustrator CS och Photoshop, om det är till någon hjälp.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk

Nu blev det lite fuffens här. Från början: Att bilden som skall tryckas skall vara i antingen "rasterformat" eller "vektorformat" kan vi nog vara säkra på. Detta eftersom det inte finns några andra format än dessa två att välja på. De listar bara "om du gör si så använd det där och om du gör så så använd det där".

Kan du beskriva lite mer vad de skriver om fyra färger (eller länka) så vi säkert vet att de inte bara pratar om fyrfärgstryck (dvs CMYK)?

Om de verkligen trycker med fyra färger och låter kunderna leverera punktuppbyggda bilder (de ni kallar rasterformat) så låter de säkert något program tvinga färgerna rätt vilket tar hand om kantutjämningen.

Att spara (den punktuppbyggda) bilden som en EPS skall väl funka (även om jag skulle valt TIFF). "1 bit/pixel" handlar om förhandsvisningsbilden som bakas in i en EPS. Om du monterar din 1bits-bild i QuarkXPress eller InDesign så kommer den att vara svartvit där, men ok om du gör en PDF av sidan. Om du väljer "8 bit/pixel" får du färg på förhandsvisningen, men samtidigt större filstorlek.

Angående dpi, så hoppas jag att du gjort dokumentet i rätt storlek i centimeter i upplösningen 180 dpi. Det är tyvärr en vanlig missuppfattning att om man bara ställer in en hög dpi på bilden så kan man använda vilken liten bild som helst.

Vektorformat är som sagt att föredra, men det är inte alla motiv som lämpar sig för detta. En del saker går att konvertera till vektorformat i Illustrator, t.ex. med funktionen "Live Trace"/"Direktkalkering" i Illustrator CS2 om det är den du piratat (jag bara chansar på att du inte lagt ned >10.000:- på programvara utan att veta skillnaden på rastrerade och vektoruppbyggda bilder...).

Jag skulle inte oroa mig för den svarta bakgrunden - om tryckeriet(?) inte specificerar att du behöver leverera ditt original med en urklippsbana eller som enbart vektoruppbyggd så lär de sköta den saken åt dig.

Sedan skulle jag uppskatta väldigt mycket att höra från Hunden om vad som menas med att tryckplåtar kan vara runda. Minst lika intressant skulle vara att veta vad detta har med kantutjämning att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Sedan skulle jag uppskatta väldigt mycket att höra från Hunden om vad som menas med att tryckplåtar kan vara runda. Minst lika intressant skulle vara att veta vad detta har med kantutjämning att göra.

Skriver också upp mig på listan om att vilja veta vad Hunden menar med "en rund tryckplåt" och vad det skulle ha med kantutjämning att göra.
Enda gången man kan säga att plåten är rund är när man satt den på plåtcylindern.....om ens det.

/niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Kan du beskriva lite mer vad de skriver om fyra färger (eller länka) så vi säkert vet att de inte bara pratar om fyrfärgstryck (dvs CMYK)?

Såhär står det:

"Design must have 4 or less unique colors, no gradients, no photographs, no tiny halftones. Remember, black & white count. *The color of the tee shirt does not count toward the four color limit"

Jag tolkar det som att det är fyra färger och inte fyrfärgstryck.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Eftersom att dem skriver no photographs så tycker jag det bör betyda att dem inte kan köra fyrfärgstryck, dvs CMYK.

/Niclas

Permalänk

Det var en jäklarns massa begränsningar i det där. Ska man trycka 4-färg (CMYK) på en svart t-shirt *måste* man trycka en vit bottenplatta först, sen de 4 färgerna (Cyan, Magenta, gul (Yellow) och svart (Keycolor)). Det svarta i ett fyrfärgstryck är det som "låser" allt på plats.

Nå, här verkar det röra sig om dekorfärger, de verkar inte vara så förtjusta i rastertoner, övertoningar eller så heller. Jag skulle personligen göra bilden i vektor och använda mig av Pantone-färger (aka PMS), det blir snyggast tror jag (ja, utan att ha sett din bild då).

Permalänk

Hm,
De lär ju inte offsettrycka på T-shirten utan det är säkert fråga om screentryck. Formuleringen om "no gradients" pajar ju ut det helt med kantutjämningar.

Vad är det för motiv?

Om du har möjlighet så gör som Hakkenarsk föreslår och gör om bilden i Illustrator. Att använda Pantone-färger/PMS behöver du dock inte oroa dig över eftersom screentryckaren med (jätte)största sannolikhet inte kommer använda sig av PMS-färger när han gör t-shirten. Gå på fyra separata färger och inga toningar bara.

Hakken,
Kul med en Kub till här!

Visa signatur
Permalänk

Du uttrycker dig fortfarande lite konstigt, eller så har du inte förstått hur offsettryck fungerar.

När din fil skall in i en tryckpress så måste den först fyrfärgssepareras i en "Raster Image Processor" - förkortat "rip" vilket lett till uttrycket att "rippa". Denna ripp rastrerar din bild (därav namnet). Varför skrev jag nu rastrerar kursivt? Jo, därför att rastreringen är helt enkelt att bygga upp bilden av rasterpunkter. Dessa punkter hamnar alltså i ett nät (läs: raster) på bilden och man brukar prata om LPI - linjer per tum. En vanlig tidning typ Teknikens Värld eller VeckoRevyn trycks med 150 linjers raster. Nu tycker du att det ju är bara hälften av det typiska 300 dpi som en bild du lämnar till tryck skall vara. Hur kan det bli så runt och fint att du misstar det för att inte vara punktuppbyggt över huvud taget? Jo, vad du inte tänker på är att rasterpunkterna i sig är uppbyggda av mindre punkter så rasterpunkterna kan vara olika stora. En typisk upplösning för en ripp är 2400 dpi, men det finns naturligtvis ännu högre.

Eller var det det du menade med "rund på riktigt"?

Visa signatur
Permalänk

Vad snackar du om? Du pratade om tryckplåtar - de använder man vid offsettryck, inte vid screentryck. Du verkar för övrigt ha problem med att förstå hur screentryck fungerar också. Där är det en "screen" i form av ett finmaskigt nät som färgen pressas igenom. I trycket på en T-shirt flyter färgdropparna ihop varför du inte ser några enskilda punkter - Men motivet är fortfarande punktuppbyggt. Hur trodde du att screentryck går till? Genom att man stencilerar motivet eller?

Upplösningen vid screentryck är dessutom lägre än vid offsettryck (vilket är varför Ericus kunde lämna ett original i 150 dpi vilket är t.o.m. lägre än vad dagspressen skulle acceptera).

Det är ingen som har problem med att förstå att din kantutjämning kräver ytterligare färger. Ericus tog själv upp det i trådens första inlägg så jag vet inte för vem du försöker förklara. De som var (är) oklart var uttryck som "rund på riktigt" och "heltäckande och inte bestå av rasterpunkter".

Om vi slår fast det här då? Kantutjämning används på skärm och inte i varken offset, screentryck, flexo eller djuptryck. Detta eftersom samtliga tidigare nämnda tryckformer genererar tryck i högre upplösning än en vanlig skärm gör och därmed klarar sig utan det.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Äh, skitsamma, lägger ner det här, du vinner, alla glada
(Hänvisar till svaret i den andra tråden)

Håller iallafall helt med om ditt sista stycke, tyckte iallafall att jag klargjorde redan i mitt andra inlägg att man inte skulle ha nån kantutjämning på bilderna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag både en .EPS och en .AI-fil, så det ska nog lösa sig.

För er som vill se bilden jag pratat om:
http://www.threadless.com/submission/71065/Shroomhead

Rösta gärna snällt också

Visa signatur

Är du också lite less?