Permalänk
Medlem

VolvoRacer.tk : Ny design

Jo, nu är det som så att jag tagit mig i kragen och uppdaterat min hemsida http://www.volvoracer.tk . Den är inte riktigt klar än, jag har fixat en del småsaker men har nu kommit på att designen inte var den roligaste, jag är ganska nöjd med grunden men vill nu ha något "extra" till den.

Så jag undrar, vad tycker ni att jag ska lägga till designen? (ni får gärna ha andra synpunkter också)

OBS! Allt är inte klart så koden ser ju ut som den gör

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

Ser lite tokig ut i firefox @ 1024x768.

Länk

Permalänk
Medlem

vet men det står längst ner till höger vilken rekommenderad upplösning vilken är 1280x1024

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

ja men man kan ju tänka på dom som kör en mindre upplösning och dom som kör bara ett litet fönster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe men nu var det inte kritik på upplösningen jag var ute efter :S

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

Den ser fel ut i Firefox @ 1280x1024, texten ligger för långt ut till vänster

Permalänk
Medlem

rekommenderad upplösning och webläsare är bara en dålig ursäkt för att vara en dålig webmaster. du kanske ska tänka på att fixa koden helt rätt så den blir kompatibel med webläsarna...funkar inte i opera.

Visa signatur
Permalänk

Byt ut den gröna färgen mot någon som inte sticker så mycket i ögonen. Byt hoverfärg på länkarna. Vissa länkar leder till sidor utan navigationsmenyn, vilket kan vara irriterande. Jag antar att det är tk-addressens fel, men jag gillar inte att du har allting i ett frameset, så att man inte kan göra bookmarks. Slutligen bör du se till att sidan fungerar bra i 1024x768 och 1280x1024, men göra så att den även går att använda (om än inte helt perfekt) i 800x600. Du får gärna designa sidan med tanke på en viss upplösning, men tänk på att inte låsa ute alla som inte har just den upplösningen.

Vad gäller koden, CSS:en är inte korrekt indenterad och du har två style-taggar på rad. I övrigt har du väldigt många non-breaking space. Varför?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är dubbel linespacing i firefox, samt att du har glämt ett " i <a href="jobb.htm>Jobb

Så om man öppnar den i IE så displayar den taggen på sidan

Edit: sen så är edt ju rätt old att använda Frames, använd css eller i värsta fall tables

w3c validatorn ger dessutom nästan fler errors än rader kod:S
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.volvoracer...

Ta inte illa upp, ger endast lite konstruktiv kritik

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är .tk adressen som gör ett frameset av allt :S kolla http://festis.no-ip.org/volvo/v5.0 istället. Och jag vill helst inte ha kommentarer på själva koden utan förslag på vad som kan läggas till i designen Jag tänkte göra klart allt från grunden och sen rätta till felen, det är därför det inte är så vackert när man tar "view source" .

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

om en sida ska se bra ut designmässigt bör sidan validera css, som du märkte hade flera här problem med texten, den hoppar lite som den vill beroende på upplösningar. och det anser jag inte vara bra design.

men nu e ju sidan nere så det kanske inte spelar nån roll

Permalänk

Den fungerar för mig?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Den fungerar för mig?

Han har ju fixat den så att den funkar i fx nu... I alla fall på min dator med lite skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Han har ju fixat den så att den funkar i fx nu... I alla fall på min dator med lite skärm.

Nu fungerar den inte, texten går utanför den svarta rutan.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Min server är ostabil osv, MEN Fortfarande vill jag ha synpunkter på vad man kan göra med designen(!) INTE Synpunkter på koden(!)

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

+ Kan tyvärr inte hitta något bra med sidan. Sorry.

- Jobbig grön färg...
- Sidan validerar inte. Inte HTML4.01 som DOCTYPE utmärker sig att vara, och inte heller CSS2.
- Texten "Välkommen in i värmen" är inte centrerad på riktigt utan framflyttad med mellanslag (!)
- Sidan fungerar väldigt dåligt i Opera.
- Sidan är optimerad för en upplösning som inte är den mest utbredda på marknaden. Det är 1024x768 som är det än idag.

Övrigt:
Du lyssnar inte på den konstruktiva kritik som har utgetts här på forumet. Rekommenderar att du tar och lär dig bättre HTML och CSS innan du försöker designa fler hemsidor.

Får jag se denna rad kod på en hemsida till, så kan jag bli väldigt aggresiv:

<body link="999999999" vlink="999999999" alink="999999999" >

Jobba på!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zettt
Min server är ostabil osv, MEN Fortfarande vill jag ha synpunkter på vad man kan göra med designen(!) INTE Synpunkter på koden(!)

Men koden är ju designen till viss del, att texten ligger så att den blir ganska oläsbar är ju inte poppis.

Visa signatur

Neun und neunsich.