Färgkalibrering, problem med Photoshop VS Skärm

Permalänk
Medlem

Färgkalibrering, problem med Photoshop VS Skärm

Har kalibrerat ljushet och färg för min skärm i Adobe Gamma, och fått en liten .icmfil för det som också laddas av Adobe Gamma Loader i uppstarten av Windows. Problemet jag har nu är att i Photoshop, om jag kör med standardfärginställningarna i Photoshop (Europe General Purpose Defaults), sRGB IEC61966-2.1 så blir bilder jag öppnar i Photoshop en hel del ljusare än om jag tittar på dem med ett annat program, såsom "Visningsprogram för bilder och fax" eller Firefox/IE. Går att lösa i Photoshop om jag istället byter sRGB IEC61966-2.1 till Monitor RGB - sRGB IEC61966-2.1, då är det samma ljushet i både Photoshop som alla andra program.

Men har fått kommentarer på en bild jag lagt upp på en sida att den är alldeles för ljus och högdagara är för överexponerade, nästan utfrätta, vilket de inte egentligen ser ut att vara för mig. Jag antar att det går efter vanliga färginställningarna för andra, vilket då bidrar till att bilden är mycket ljusare än vad jag tänkt mig. Har jag gjort någon klantig sak i Adobe Gamma för min färgprofil? Hur löser jag detta? Det jag egentligen är ute efter är mer en korrekt ljushet på skärmen, än egentliga färger, så det bryr jag mig inte riktigt om. Följer med en .icm-fil med skärmdrivrutinerna (Samsung 959NF) men den fungerar inte att använda någonstans, inte en "legal RGB display profile" enligt Adobe Gamma.

Exempel på vad jag menar, skillnaden i ljushet på bilden i Photoshop och samma bild öppnad i "Visningsprogram..." borde synas tydligt:

Tack på förhand.

EDIT: Hmm, hittade en trevlig guide över hur man kalibrerar sin skärm hyfsat med Adobe Gamma nu, skall försöka ge mig på den, kanske hjälper.

EDIT igen: Inte ett dugg klokare tyvärr

Permalänk

Hejsan.

Om du vill att bilderna ska se identiska ut, på din skärm och på andras skärmar så bör du innan du publicerar den på nätet o dyl. konvertera den till s-RGB. Webbläsare kan inte hantera färgrymden RGB, då den har större tonomfång. Arbeta med bilden i RGB - Publicera i s-RGB.

Gör en sökning i fotosidan.se's forum så hittar du otaliga trådar om skärmkalibrering och färgprofiler.

Hoppas det hjälpte lite.