Permalänk
Medlem

Netonnet har gjort fel

Hej.

Jag gjorde en beställning hos dom med en dvdspelare och en inspelningsbardvd spelare i samma order.

Men dom skickade dom i olika paket (konstigt nog) och dom fick olika kollinr
När jag var på ICA kunde man hämta ut inspelningsbara dvd spelaren helt gratis. Men dvdspelaren vill dom ha betalt för hela summan på min order.

Men när jag kommer hem så ser jag:

Fel 1.

Men när jag öppnar paket och har läst manualen så ser jag att det är fel fjärris dom har skickat.

Det finns inga rec knapp till inspelningen som enligt bild ska finnas.

Fel 2. Dom skriver att man ska kunna bränna på dvd-rw skivor.

Fast när jag har prövat att spela in med två olika dvd-rw skivor så funkar det inte.

Dvd spelaren ligger på posten men jag vill inte köpa den längre.

Frågan är vad ska jag göra med dvd spelaren som ligger på ica?

Och får man skicka tillbaka dvd med inspelningen fast jag har testat den lite?
Och vem ska stå för frakten då? Jag eller netonnet?

Hoppas på snabba svar!

Permalänk
Hedersmedlem

1. Fråga folket på NetOnNet.

2. Fråga folket på NetOnNet.

3. Du accepterade ju köpvillkoren när du handlade så du bör ju veta.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Netonnet har gjort fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanka

Men dom skickade dom i olika paket (konstigt nog) och dom fick olika kollinr
När jag var på ICA kunde man hämta ut inspelningsbara dvd spelaren helt gratis. Men dvdspelaren vill dom ha betalt för hela summan på min order.

Du skriver inte om du har betalt med kontokort i förväg, förutsatt att du inte gjort det så ser jag inget onormalt i att dem tar betalt enbart för ett kolli. Att dem skickar med två paket är inte heller något ovanligt, och skickar man fler än ett kolli så hamnar den totala kostnaden alltid på det första kollit. Posten får bara lämna ut paket om de har samtliga kollin, dvs de får inte lämna ut kolli 2/2 medan kolli 1/2 inte har ankommit. Om dem kunde göra det så skulle det innebära att du kan hämta ut ett eller flera paket utan att betala.

Fel1
tänk på att manualens bilder inte alltid stämmer överrens med det verkliga utseendet, ibland byter leverantören design på t.ex en kontroll utan att för den sakens skull uppdatera bilden. Kan det vara som så att REC knappen finns men inte exakt på det ställe där den enligt bilden skall sitta?

Fel 2
Dem skriver dock inte att alla dvd-rw skivor är kompatibla med enheten, prova med skivor från annan tillverkare och se om det går bättre. Om inte heller det fungerar så tycker jag du bör ringa netonnet och fråga dem, det är det som supporten är till för.

Citat:

Dvd spelaren ligger på posten men jag vill inte köpa den längre.

För mig så verkar detta som att posten har lämnat ut kolli 2/2 och att du inte behövt betala något då kostnaden finns på kolli 1/2. Om detta stämmer så bör du hämta ut kolli 1/2 och betala hela kostnaden.

Citat:

Detta beror på de köpvillkor som netonnet har, dem kan jag inte. Generellt sett så får man endast ångra köp på en vara om den är i ett oförändrat skick. Slarvigt förklarat så kan man väl säga att om du kan packa ner den exakt så som den var förpackad när den kom, med obrutna plomberingar och påsar etc så är det säkerligen inte några problem. Även här är det enklast att läsa igenom köpvillkoren eller ringa netonnet och fråga dem.

Något du bör tänka på är att olika regler gäller för olika butiker, även fast det finns konsumentlagar. Med anledning av detta är det alltid bäst att ta kontakt med butiken man köpt produkten/produkterna hos, ge dem en utförlig förklaring och en önskad lösning. På så sätt får du reda på vad dem kan erbjuda, eller inte erbjuda och isåfall varför.

Citat:

Vid ångerköp är det oftast du som köpare som står för frakten, personligen anser jag inte att ett företag skall behöva betala frakten tillbaka pågrund av att du ångrar ditt köp. Tänk dig att du köper en produkt med en fraktkostnad på 500kr. Tur och retur blir det då 1000kr. Det dom skulle ha tjänat på att du köpte produkten skulle kunna vara runt 200kr, du inser nog själv vilken förlust detta hade blivit för företaget.

Visa signatur

//janson

Permalänk

Janson: En liten anmärkning...vid återköp skall varan vara i "väsentligen oförändrat skick"....dvs inte EXAKT som den var vid ankomsten....att klippa upp tejp och sedan sätta dit en liknande skulle jag räkna som godkänt

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Re: Netonnet har gjort fel

Frågan är vad ska jag göra med dvd spelaren som ligger på ica?
- du hämtar ut den och betalar, om du nu inte vill strula till det nåt kopiöst..

- ja det får du MEN.. ångerrätten gäller inte här, du kan försöka reklamera den om det nu visar sig att fjärrkontrollen är fel.
låter otroligt att en inspelningsbar dvd inte har en rec-knapp på fjärren...
antagligen kan du bara reklamera fjärren o få en ny sån

- ångerrätt = du betalar, reklamation = dom betalar

zax - klippa upp tejp kan vara ok, men han har ju pluggat in den o provbränt två dvder...
hade jag köpt en ny dvd och fått hans använda dvd med skrap på kontakterna hade jag returnerat den på en gående gång...

återköp är en sak ångerrätt en annan, dom kanske återköper den med 20% avslag på priset

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

kundun: Det är ju svårt att se i vissa fall om en produkt är använd eller inte....hur ska säljaren se att spelaren är använd, brännmärken?
En vanlig grej är ju att folk skickar tillbaka sina monitorer som har haft pixelfel, men inte omfattats av pixelgaranti...tänker t.o.m själv göra detta när jag köper nya monitorer....
Slutsats: Tycker DU att produkten ser ut som nyskick så tycker jag du ska chansa

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

sant, går det så går det

är det vanligt att man får igenom ett pixelfel trots att garantin inte gäller?!
trodde dom var mer eller mindre benhårda på det?
är pixelgarantin på 3 fel och man har två så kan man kamma sig?!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Som flera här har skrivit så tar du kontakt med NetOnNet och talar om för dom vilket problem du har så fixar dom säkert det. Har själv returnerat ett tgb med inbyggt lyse pga att lyset inte funkade och fick mig hemskickad fraktlapp som sedan klistrades på kartongen så ta kontakt med dom så fixar dom det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
1. Fråga folket på NetOnNet.

2. Fråga folket på NetOnNet.

3. Du accepterade ju köpvillkoren när du handlade så du bör ju veta.

Precis såna svar jag gillar.

Det dröjer väll inte på föränn folk frågar på ett forum vad 1 liter mjölk kostar på konsum. Hur svårt kan det vara med lite personlig kontakt.

Permalänk
Inaktiv

Hittills har det bara diskuterats ångerrätt enligt Distans och hemförsäljningslagen men jag tycker att speciellt fel nummer två låter som fel i vara enligt Konsumentköplagen. Då kan du begära, utan extra kostnad för dig, lite olika saker. Reperation av varan eller utbyte till ny eller till och med hävande av avtalet.

Konsumentverket har en bra sida om det på http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Permalänk
Inaktiv

Bara två förtydliganden, konsumentköplagen går inte att avtala bort förutom villkor som är mer gynnande för konsumenten. Distansavtalslagen finns inte längre utan heter Distans och hemförsäljningslagen.