Citat:
Ursprungligen inskrivet av spanka
Men dom skickade dom i olika paket (konstigt nog) och dom fick olika kollinr
När jag var på ICA kunde man hämta ut inspelningsbara dvd spelaren helt gratis. Men dvdspelaren vill dom ha betalt för hela summan på min order.
Du skriver inte om du har betalt med kontokort i förväg, förutsatt att du inte gjort det så ser jag inget onormalt i att dem tar betalt enbart för ett kolli. Att dem skickar med två paket är inte heller något ovanligt, och skickar man fler än ett kolli så hamnar den totala kostnaden alltid på det första kollit. Posten får bara lämna ut paket om de har samtliga kollin, dvs de får inte lämna ut kolli 2/2 medan kolli 1/2 inte har ankommit. Om dem kunde göra det så skulle det innebära att du kan hämta ut ett eller flera paket utan att betala.
Fel1
tänk på att manualens bilder inte alltid stämmer överrens med det verkliga utseendet, ibland byter leverantören design på t.ex en kontroll utan att för den sakens skull uppdatera bilden. Kan det vara som så att REC knappen finns men inte exakt på det ställe där den enligt bilden skall sitta?
Fel 2
Dem skriver dock inte att alla dvd-rw skivor är kompatibla med enheten, prova med skivor från annan tillverkare och se om det går bättre. Om inte heller det fungerar så tycker jag du bör ringa netonnet och fråga dem, det är det som supporten är till för.
Citat:
Dvd spelaren ligger på posten men jag vill inte köpa den längre.
För mig så verkar detta som att posten har lämnat ut kolli 2/2 och att du inte behövt betala något då kostnaden finns på kolli 1/2. Om detta stämmer så bör du hämta ut kolli 1/2 och betala hela kostnaden.
Citat:
Och får man skicka tillbaka dvd med inspelningen fast jag har testat den lite?
Detta beror på de köpvillkor som netonnet har, dem kan jag inte. Generellt sett så får man endast ångra köp på en vara om den är i ett oförändrat skick. Slarvigt förklarat så kan man väl säga att om du kan packa ner den exakt så som den var förpackad när den kom, med obrutna plomberingar och påsar etc så är det säkerligen inte några problem. Även här är det enklast att läsa igenom köpvillkoren eller ringa netonnet och fråga dem.
Något du bör tänka på är att olika regler gäller för olika butiker, även fast det finns konsumentlagar. Med anledning av detta är det alltid bäst att ta kontakt med butiken man köpt produkten/produkterna hos, ge dem en utförlig förklaring och en önskad lösning. På så sätt får du reda på vad dem kan erbjuda, eller inte erbjuda och isåfall varför.
Citat:
Och vem ska stå för frakten då? Jag eller netonnet?
Vid ångerköp är det oftast du som köpare som står för frakten, personligen anser jag inte att ett företag skall behöva betala frakten tillbaka pågrund av att du ångrar ditt köp. Tänk dig att du köper en produkt med en fraktkostnad på 500kr. Tur och retur blir det då 1000kr. Det dom skulle ha tjänat på att du köpte produkten skulle kunna vara runt 200kr, du inser nog själv vilken förlust detta hade blivit för företaget.