Mattematikproblem
Nu vet jag att swec-crewet inte tycker om att man skapar trådar som inte direkt rör de delar som ska tas upp i just den forumsdelen. Men vi kan väl säga att det här är en rolig övning för programerare, när det är bra att träna upp sin matte.
De flesta har nog redan stött på följande problem, men jag skulle gärna se någon som kan bevis sitt påstående på en snyggt och korrekt sätt.
Låt oss säga att du är med i en tävling i ett löjligt tv-program. Du har framför dig tre stycken dörrar. Bakom två av dörrarna står en hink skit, och bakom en dörr står en bil. Du får välja en dörr. När du gjort ditt val kommer programledaren att öppna en av de dörrar du inte valde, och han öppnar alltid en av dörrarna som innehåller en hink skit.
Du får nu möjlighet att byta dörr, om du vill. Bör du byta till den andra dörren, eller bör du välja den dörr du valde från början?
De som har hört den här förut skulle hävda att man ska byta dörr, med motiveringen att du när du gjorde ditt första val med 2/3 risk valde fel dörr. När han sen öppnar en av de dörrar som är fel, bör du alltså byta till den andra, eftersom att ditt första val med stor sannolikhet var fel.
Dock hävdar jag att när första dörren är öppnad, är det 50/50 att den dörren du har valt är rätt, oavsett vad som hänt innan.
Själv har jag bara läst matte C, så jag besitter inte riktigt kunskaperna som krävs för att bevisa varken det ena eller det andra. Men, hur ligger det egentligen till?
Det skulle också vara kul om någon kunde slänga ihop ett enkelt program, där man själv får testa. Bara för att se.