Permalänk

Starta Webbutik

Hej!

Har nu gåt och funderat ett tag på att starta en lite webbutik för att sälja dator hårdvara. Tanken är att först starta sälja lite hårddiskar till bra pris och få upp en bra stomme utav butiken, när det kanske sedan känns som ett lyckat försök (om det nu gör det) och allt rullar på kan man ju börja ta in fler och fler varor.

Vad tror ni om tanken? Skulle det kunna fungera? Eller man kanske skulle starta med att sälja något annat? Eller ska jag rent ta och skita i iden?

Är tacksam för all feedback jag kan få.

Visa signatur

Thermaltake Armor | 939SLI32-ESATA2| AMD opteron 165 @ 1800mhz | 2048MB PC3200 | XFX GeForce 7900GT 256MB | Hiper Type-R 580W | 4x 200gb Western Digital + 1x 200gb Maxtor

Permalänk
Medlem

Om det är marknaden du är orolig för så finns den ju. Det finns alltid plats för kunkurrenter, och har man bra priser och bra service så går det att slå sig in, men det är mycket jobb. Kolla runt på lite starta-egetsajter om du är färsk på företagande. Men som sagt, alla äger en dator så det finns ju garanterat en marknad för din idé.

Permalänk
Medlem

På just hårddiskar så är det inte jättestora marginaler, men om du lyckas hitta en leverantör som kan ge dig bra pris trots att du kanske inte köper så många diskar på en gång så kan det gå runt ändå. Det viktigaste är nog att försöka få ett bra avtal med posten, dels för utskicken, men även för returen av trasiga hårddiskar.

Berätta mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge du är seriös och erbjuder bra support, dels marknadsför dig rätt så finns det väl inga hinder. Förrutom ekonomin då för komma igång. Om jag själv har haft bra erfarenheter med en butik/webbutik så håller jag mig till dom även när dom kanske är lite dyrare på vissa produkter än andra butiker.

Dom ända som jag upplevt som riktigt riktigt bra är dustin och komplett. Därför vänder jag mig alltid ditt när jag ska köpa nåt.

Webhallen var ju väldigt bra dom med, men efter man upplevt typ 5ggr att man stått nr2 i kön och 5 anställda sitter å rullar tummarna så tröttna man på dom rätt fort.

Så allt funkar väl så länge det finns marknad och du är seriös.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo vi behöver verkligen fler små butiker på nätet

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Du kan alltid börja med att inte särskriva "dator hårdvara".
Jag klagar inte, jag ger honom tips. Så det är ingen idé att börja kommentera mitt inlägg.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Just hårddiskar är det väldigt dålig marginal på och konkurrensen är stor. Försök komma på något speciellt istället, något som inte alla andra har och som du faktiskt kan gå runt på.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Skulle jag öppna datorbutik så skulle jag försöka direktimportera prylar som annars inte finns tillgängliga i Sverige. Exempelvis nätagg från PC Power & Cooling. Gäller att göra hemläxan först och höra sig för att det verkligen finns ett behov av de prylar man tänker ta in.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

För de som vill veta mer så:

Bakgrund: Är att jag mer och mer har blivit intresserad av datorhårdvara och nu har det blivit riktigt intressant och lärorikt, jag är även en sådan person som vill lära mig allt så att starta en webbutik med allt runt omkring skal bara bli kull att lära sig.

Import utav varor: Har tänkt försöka få tag på något företag och köpa upp ett antal hårddiskar ifrån dem, olika storlekar och typer. Har tänkt på Western Digital "tycker de har bra och säkra diskar" men om någon annat har något bra förslag så säg det. Om jag inte får tag på något företag så har jag tittat lite på alibaba.com där kan det finnas några intressanta personer att handla ifrån.

Själva försäljningen: Här har jag tänkt öppna en webbutik för att sälja mina produkter igenom som jag sagt innan. Så klart får jag försöka få ett bra samarbete med posten.

Reklamföring: Denna bit tror jag både kan vara svår men även lätt, svår på grund utav att man måste ju skapa sig ett förtroget företag som man kan lita på och man måste även försöka konkurrera med andra företag som andra kanske tycker mer om och därför håller sig till dem så man måste ju försöka få dem övertygade. Det lätta är att man har ju Sweclockers och lite andra ställen där man kan försöka reklamföra sig så mycket som möjligt, jag tror även det är viktigt med kunder som läger goda ord om en där kan man säkert tjäna många kunder. Sedan har man ju alltid kompisar och kanske blocket vi får se vad som behövs.

Framtid: Om företaget går bra och man har lyckliga kunder så kan man ju utvidga sitt utbud med andra varor men det är då, nu får man koncentrera sig på att få igång det.

Starta eget: Här blir det nog inte så svårt för jag har många släktingar och nära vänner som gjort detta för så de hjälper mig mer än gärna.

Budget: Det blir säkert att man får satsa en del men förhoppningsvis så tjänar man in det efter ett tag, hoppas jag. Jag har pratat med några andra som kan vara intresserade i att sattast i det projekt, så kanske man kan få lite hjälp.

Frågor: Hur lång tid tror ni det tar att sälja en 20-25 hårddiskar?
Någon som vet hur det är lättast att få tag på ett företag som man kan köpa diskar utav?

Och om ni har några andra frågor eller något annan matnyttig information så berätta gärna.

Tack på förhand

Visa signatur

Thermaltake Armor | 939SLI32-ESATA2| AMD opteron 165 @ 1800mhz | 2048MB PC3200 | XFX GeForce 7900GT 256MB | Hiper Type-R 580W | 4x 200gb Western Digital + 1x 200gb Maxtor

Permalänk
Medlem

Tror du kommer ha svårt att gå runt på att sälja "standardprodukter" som t.ex. hårddiskar i liten mängd då du inte kommer kunna köpa in dem i tillräckligt stora mängder för att få riktigt bra priser.

Satsa på komponenter som kan vara svåra att få tag på från andra webbutiker i Sverige.

Mina 0.02 SEK.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Okej men kan ni skriva up några exempel på produkter? Så kan man kanske börja leta efter det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

för det första så måste du fixa biligt fraktalternativ,det tror jag är det viktigaste i början.

XPHASHE komm med bra förslag.

har du möjlighet o få in saker som annurlunda vattenkylningsprudukter o nya nä'tagg o sånt ingen annan har så är det en bra början.
om man köper en hårddisk från dig så blir det förmodligen inte så mycket billigare n o köpa från någon annan stans.
om du ska sälja hårddiskar så så skulle jag rekomendera dig tradera.

Permalänk
Medlem

20-25 diskar, till ett BRA pris? 5, kanske 15 minuter. Till ett överpris? Flera år.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vissa företag har två prislistor Butikspriser och Återförsäljarpriser. Om du hade tänkt att köpa dina hårddiskar i ett mindre antal så kommer du ha det väldigt tufft med priserna. Men om du får ett återförsäljar avtal med t.ex. WD (om du väljer dem) så kommer du få ett mycket behagligare pris som faktiskt det är möjligt att konkurrera med.
Men med detta återförsäljaravtal så är du då tvungen att köpa in för X antal kronor eller X antal produkter per år.

MVH/ Bliz

Visa signatur
Permalänk

kanske skulle kunna sälja typ kondesatorer och sånt? Just nu e de la bara elfa som gäller

Fast alla lagar inte sina moderkort utan köper nytt istället

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Du kan kanske sälja hårddiskpaket som innehåller 2 diskar, som då kostar lite mindre? Det är något som andra affärer inte verkar ha.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du kan kanske sälja hårddiskpaket som innehåller 2 diskar, som då kostar lite mindre? Det är något som andra affärer inte verkar ha.

Kan bero på att de inte tjänare mer än 10-20 kr per disk ibland.
Tvivlar att kunder tycker att det är "bra pris" att få 5 kr rabatt på 2 diskar istället för att köpa 1.

Men jag kan ha fel...?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

Jag har mycket svårt att tänka mig att du skulle få direktavtal med t ex WD om det handlar om 20-25 diskar då och då. De skulle troligen hänvisa dig till någon distributör eller rent av återförsäljare. Oftast är det krav på stora volymer (pallvis åt gången) vid direktavtal med sådana tillverkare.
Leta antingen upp en vettig distributör att samarbeta med eller försök dig på en annan nisch - lämpligtvis sådant som dagens återförsäljare inte redan tävlar om att få försäljning på.

Det är inte bara att slänga upp en webbutik för att du känner för det just nu, det är mycket jobb och planering bakom för att det ska gå bra. Inköp, leveranser, returer mm kräver extremt mycket tid för att det ska fungera.
Det har funnits en uppsjö av små webbutiker redan som hade ungefär samma filosofi som du har, men som inte insett vad som faktiskt ligger bakom och därför gått i konkurs inom några månader.
Sätt upp klara mål, ha din affärsidé klart för dig, surfa runt och leta intressanta produkter och fråga vad folk skulle vara intresserade av att köpa som är svårt att få tag i i Sverige t ex.

Det hade varit trevligt att se någon lyckas med sånt lite oftare och jag önskar dig lycka till.

Permalänk
Medlem

Men om han ska köpa in varor från utlandet(utom europa) så kommer han få köpa in stora kvantiteter åt gånger för att få ner priset och så för att få leveransen att gå ihop med ekonomin.

Visa signatur
Permalänk

För övrigt kan jag inte rekommendera någon att starta webbutik för att sälja datorhårdvara. Marginalerna är på tok för dåliga. Själv har jag oftast endast 14% men pendlar mellan 1-30%.

Ex1. 20-25 hårddiskar innebär i bästa fall 4-5000 kr i "vinst", det räckar till att leva på i 2-3 dagar.

Ex2. Sälj en hel dator för 10 000 kr i runda slängar 1500 kr i vinst, ganska så många timmars arbete för 1500kr (iaf. om man gör som jag och vägrar sälja färdigbyggda).

Själv anser jag att marknan är överetablerad.
Pengar finns dock att tjäna på datorsupport sidan, men där begränsas man av sina timmar.

Satsa på något annat. Sälj t.ex. klockor eller något annat med bra marginal.(Vilket jag har börjat sadla om till )

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

har funderat på samma sak ungefär fast vattenkylning, kanske skulle kunna importera ek-vattenblock, DD och sånna märken som det nästan inte finns något av i sverige. kanske värt att tänka på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
För övrigt kan jag inte rekommendera någon att starta webbutik för att sälja datorhårdvara. Marginalerna är på tok för dåliga. Själv har jag oftast endast 14% men pendlar mellan 1-30%.

Ex1. 20-25 hårddiskar innebär i bästa fall 4-5000 kr i "vinst", det räckar till att leva på i 2-3 dagar.

Ex2. Sälj en hel dator för 10 000 kr i runda slängar 1500 kr i vinst, ganska så många timmars arbete för 1500kr (iaf. om man gör som jag och vägrar sälja färdigbyggda).

Själv anser jag att marknan är överetablerad.
Pengar finns dock att tjäna på datorsupport sidan, men där begränsas man av sina timmar.

Satsa på något annat. Sälj t.ex. klockor eller något annat med bra marginal.(Vilket jag har börjat sadla om till )

speglar branschen rätt bra

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

har funderat också på att starta webb butik och sälja datorhårdvara. Men jag tror inte jag har tiden, orken till det. Men om man börjar med låga priser (inte så låga att man går med förlust) och kan konkurrera på det sättet. Många brukar ju söka billigast pris på t.ex. pricerunner och det är ganska bra reklam att alltid vara det billigaste(ett av de billigare) alternativet.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
har funderat också på att starta webb butik och sälja datorhårdvara. Men jag tror inte jag har tiden, orken till det. Men om man börjar med låga priser (inte så låga att man går med förlust) och kan konkurrera på det sättet. Många brukar ju söka billigast pris på t.ex. pricerunner och det är ganska bra reklam att alltid vara det billigaste(ett av de billigare) alternativet.

Lycka till, det finns en drös andra med den affärsiden.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123

(Och särskrivningen säger såå mycket om att du inte kommer att lyckas med en stor affär)
Problemet är bara det att för att få ner priset så mycket utan att förlora pengar, så måste du köpa väldigt stora volymer. Dessutom, även om du säljer den där hårddisken 10:- billigare, tror du inte att andra kommer att välja redan etablerade affärer istället?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Satsa heller på en webbutik som säljer kläder t.ex istället.
På dator och komponenter är det redan såpass låga marginaler och ett stort priskrig att det är tufft att ge sig in i den branchen.

På t.ex klädesmarknaden råder det en stor kartell där alla håller uppe priserna och har skyhöga marginaler.