Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows-installationsproblem och ”tömd” hårddisk

Permalänk
Medlem

Windows-installationsproblem och ”tömd” hårddisk

Hej.

Min dator hängde sig helt plötsligt och när jag blev tvungen att stänga av den med elknappen vägrade den sedan att starta Windows inloggningsdel, det blir helt svart när den ska komma upp. Jag tänkte att jag lika gärna kunde dra en formatering, men när jag satt i Windows-skivan och valt att installera Windows så står det bara att ”xxxxx Megabyte on disk 0 on atapi 0 searching”, ungefär. Jag lät datorn vara ifred, men det fortsätter bara och jag kommer inte vidare till den delen där man ska få välja att formatera och allt det där.

Däremot fick jag vid ett tillfälle när den fått stå på över natten komma till formateringsdelen, men då hade allt hängt sig så jag var tvungen att starta om. Dock; där såg jag att min andra hårddisk (har två, var av en är systemdisk) hade tömt partitionerna och att det inte ens fanns några partitioner kvar, helt tomt.

Mina frågor är alltså: Hur ska jag göra för att få Windows-installationen att starta, och hur ska jag göra för att väcka min hårddisk till liv, om jag nu får igång datorn eller kopplar in den i en annan?

Jag ursäktar det dåliga språket och de luddiga förklaringarna, men jag står vid en biblioteksdator och är stressad. Tack på förhand, hoppas att det var någorlunda förståeligt..