Nätaggregat till Conroe-system?

Permalänk

Nätaggregat till Conroe-system?

Jag har beställt ett Hiper nätaggregat men efter att ha läst ett par tester så visar det sig att detta nätagg inte längre är intressant.

Letar nu efter ett nätaggregat som kan leverera och enligt dom tester jag läst så är det Tagan och Seasonic som oftast ligger på topp.

Vad rekommenderar ni till följande: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM, Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3, Asus P5B, P965 Socket-775?

Helst inom samma prisklass som Hiper men jag kan sträcka mig lite till.

Visa signatur

"I, the undersigned, shall forfeit all rights, privileges, and licenses herein and herein contained," et cetera, et cetera... "Fax mentis incendium gloria cultum," et cetera, et cetera... "Memo bis punitor delicatum"! It's all there, black and white, clear as crystal! You stole fizzy lifting drinks! You bumped into the ceiling which now has to be washed and sterilized, so you get nothing! You lose! Good day sir!

Permalänk
Medlem

Re: Nätaggregat till Conroe-system?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D.Eranged
Jag har beställt ett Hiper nätaggregat men efter att ha läst ett par tester så visar det sig att detta nätagg inte längre är intressant.

Letar nu efter ett nätaggregat som kan leverera och enligt dom tester jag läst så är det Tagan och Seasonic som oftast ligger på topp.

Vad rekommenderar ni till följande: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM, Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3, Asus P5B, P965 Socket-775?

Helst inom samma prisklass som Hiper men jag kan sträcka mig lite till.

Du verkar dessutom ha läst flera tester så folk kan inte ge dig bättre tips än recensionerna du redan läst.

Jag ser att du skapat sex trådar idag om ditt pågående datorköp.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Du kommer att få en mycket bättre hjälp av folk om du istället skapar en enda välorganiserad tråd i en av dessa två forumsektioner.
Stationära datorer
Intel-relaterat

Permalänk

Wannabe-mod fasoner, nej tack

Visa signatur

"I, the undersigned, shall forfeit all rights, privileges, and licenses herein and herein contained," et cetera, et cetera... "Fax mentis incendium gloria cultum," et cetera, et cetera... "Memo bis punitor delicatum"! It's all there, black and white, clear as crystal! You stole fizzy lifting drinks! You bumped into the ceiling which now has to be washed and sterilized, so you get nothing! You lose! Good day sir!

Permalänk
Medlem

Kolla in märken som Seasonic, Fortron Source (FSP), Antec, OCZ och Enermax. Tänker själv köpa Seasonic S12 500W för min burk. Detta nätagg är stabilt, har SLI-stöd och är mycket tyst. Priset ligger på 1300 SEK vilket är rätt mycket, men det tycker jag är värt för ett av de tystaste nätaggen på marknaden idag.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Seasonic verkar stabilast men eftersom jag "måste" gå upp till 600 wattaren så rör det sig om närmare 1600:- vilket svider lite i plånboken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nätaggregat till Conroe-system?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote

Du kommer att få en mycket bättre hjälp av folk om du istället skapar en enda välorganiserad tråd i en av dessa två forumsektioner.
Stationära datorer
Intel-relaterat

Så sant, så sant..

Permalänk

Re: Re: Re: Nätaggregat till Conroe-system?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Så sant, så sant..

Varför inte hjälpa istället för att stjälpa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Seasonic verkar stabilast men eftersom jag "måste" gå upp till 600 wattaren så rör det sig om närmare 1600:- vilket svider lite i plånboken

Tror knappast att du behöver 600W.

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem

Enermax är riktigt stabila, speciellt Liberty-serien, har själv en 500W därifrån som jag driver en X1900XT och lite övrig hårdvara med, borde funka alldeles utmärkt för dina behov.

(finns på komplett för drygt en tusing)

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Köp minst 5000W annars kommer det aldrig fungera. Det vet vi ju här på SweClockers.

Ditt system kommer visseligen dra runt 200-250W, men det kan vi tala rätt tyst om. Man får större ePenis med kraftigare nätagg.

Du skulle klara dig på ett S12 330W, men för all del, lägg ut mer pengar.

NeoHE 430W är min seriösa rekomendation beroende på dess nästan unika konstruktion med en mycket större del av strömmen tillgänglig på 12V jämfört med andra nätagg. Det klarar av att leverera 384W på 12V, vilket räcker och blir över. Sen är det tyst och modulärt också.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

så ni menar att ett [[[Seasonic S12 Nätaggregat 430W, 120mm fläkt, 2xSATA, ATX/EPS, 20/24pin]]] skulle med lätthet kunna driva ett system såsom trådskaparens önskan?

För jag funtar nämligen på köpa ett liknande men mera cost efficient system än hans. Dessutom så äger jag ovan nämnda nätagg, därav min fråga

EDIT: Nån som kanske sitter på nån länk där de visar hur mycket ett oklockat conroe system drar? Skulle va tacksamt o få det. Känns önödigt att byta ut de delar som fungerar...speciellt ett så fint o tyst agg som mitt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
så ni menar att ett [[[Seasonic S12 Nätaggregat 430W, 120mm fläkt, 2xSATA, ATX/EPS, 20/24pin]]] skulle med lätthet kunna driva ett system såsom trådskaparens önskan?

För jag funtar nämligen på köpa ett liknande men mera cost efficient system än hans. Dessutom så äger jag ovan nämnda nätagg, därav min fråga

EDIT: Nån som kanske sitter på nån länk där de visar hur mycket ett oklockat conroe system drar? Skulle va tacksamt o få det. Känns önödigt att byta ut de delar som fungerar...speciellt ett så fint o tyst agg som mitt

Jepp, det skulle gå bra.

En Conroe-processor har ett TDP på 65W så den drar runt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jepp, det skulle gå bra.

En Conroe-processor har ett TDP på 65W så den drar runt det.

Nu har jag forskat lite och såg till min förvåning att ett x1900xt drar strax under 300W maximun load.
http://www.tomshardware.com/2006/01/24/ati_radeon_x1900_heats...

Plus resten av systemet, är inte d att chansa lite att köra på mitt 430Ws nätagg eller har jag fått detta med watten om bakfoten?

Rätta om jag har fel men better be safe than sry

Permalänk
Medlem
Citat:

Köp minst 5000W annars kommer det aldrig fungera. Det vet vi ju här på SweClockers.

Ditt system kommer visseligen dra runt 200-250W, men det kan vi tala rätt tyst om. Man får större ePenis med kraftigare nätagg.

Exakt! Men ett sådant här borde klara TS Konfig: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=94096

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
Nu har jag forskat lite och såg till min förvåning att ett x1900xt drar strax under 300W maximun load.
http://www.tomshardware.com/2006/01/24/ati_radeon_x1900_heats...

Plus resten av systemet, är inte d att chansa lite att köra på mitt 430Ws nätagg eller har jag fått detta med watten om bakfoten?

Rätta om jag har fel men better be safe than sry

Det där är vad hela systemet drar och förmodligen mätt i AC, dvs vad datorn drar från vägguttaget utan att räkna bort förluster i nätagget. Om agget de använt sig av har 80% effektivitet betyder det att komponenterna totalt sett har dragit 240W.

Seriösa tester på bara grafikkortet har visat att det drar runt 109W full load. Inte i närheten av några 300W här.

Hade grafikkortet dragit 300W hade det också lämnat 300W värme eftersom allt konverteras till värme. Då hade ingen liten fjantig enkelslotskylare klarat av det där. Ingen luftkylare alls hade faktiskt gjort det utan extrem vattenkylning klarar ev. av det, nästan så att kompressor måste till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är vad hela systemet drar och förmodligen mätt i AC, dvs vad datorn drar från vägguttaget utan att räkna bort förluster i nätagget. Om agget de använt sig av har 80% effektivitet betyder det att komponenterna totalt sett har dragit 240W.

Seriösa tester på bara grafikkortet har visat att det drar runt 109W full load. Inte i närheten av några 300W här.

Hade grafikkortet dragit 300W hade det också lämnat 300W värme eftersom allt konverteras till värme. Då hade ingen liten fjantig enkelslotskylare klarat av det där. Ingen luftkylare alls hade faktiskt gjort det utan extrem vattenkylning klarar ev. av det, nästan så att kompressor måste till.

¨

Helt korrekt.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gpu-consumptio...

Då har jag inget att oroa mig för än så länge.
Än mer pengar till bira då

Tack för hjälpen Ackelind

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hade grafikkortet dragit 300W hade det också lämnat 300W värme eftersom allt konverteras till värme.

60% går upp i rök resterande 40% används...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kommer kunna köra det som du skrev i posten på 300W ifall du inte tänkt överklocka.

Kolla http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nej. Kolla inte på den där länken utan glöm den. Den är helt värdelös. Att en sån sida får finnas kvar är helt otroligt. Den skriver visserligen inte hur mycket ditt system drar, utan "your recomended PSU wattage". Den säger 250W för mitt system som i praktiken drar ganska precis hälften. Dessutom räknar den på att exakt allting används samtidigt vilket i praktiken är omöjligt att uppnå.

Eller egentligen inte så otroligt. Den hjälper ju nätaggstillverkare att sälja sina dyrare modeller, då folk tror att de "klena" 300W-modellerna inte klarar något alls!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har planer på ett liknande system som det du ska köpa. och jag är just nu inne på ett Tagan Easy Connect 480W. och nej du MÅSTE inte ha 600W. 500W räcker mycket längre än vad många tror. Dessutom drar Core 2 Duo mindre än A64 gör.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Jag har planer på ett liknande system som det du ska köpa. och jag är just nu inne på ett Tagan Easy Connect 480W. och nej du MÅSTE inte ha 600W. 500W räcker mycket längre än vad många tror. Dessutom drar Core 2 Duo mindre än A64 gör.

300W räcker mycket längre än vad många tror skulle jag vilja säga

Visa signatur