Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hjälp med Intel Graphics Media Accelerator.

Permalänk
Medlem

Hjälp med Intel Graphics Media Accelerator.

Jag köpte en dator med Intel Graphics Media Accelerator 900 128MB. Men när jag kollar på egenskaperna för grafiken står det att det är 64MB som är max för grafikminnet. Varför blir det så? Har jag fått fel grafik?

Permalänk
Avstängd

64MB är "dedikerat" och resterande 64MB kan lånas av RAM-minnet. Detta borde du kunna välja men det kansks sköts automatiskt på den datorn du har!?

Ring tillverkaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAKSTABR
64MB är "dedikerat" och resterande 64MB kan lånas av RAM-minnet. Detta borde du kunna välja men det kansks sköts automatiskt på den datorn du har!?

Ring tillverkaren!

Vänta nu, GMA900 har väll aldrig tillverkats med dedikerat minne!

Det är troligen så att du har upp till 128mb grafikminne som lånas från ditt ramminne. Dvs. du borde kunne bestämma mängden grafikminne i bios, eller så sköter datorn det automatiskt och allokerar en lämplig mängd minne så att du inte "slösar" bort ramminnet när det inte behövs mer grafikminne.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Vänta nu, GMA900 har väll aldrig tillverkats med dedikerat minne!

How GMA 900 works with memory:

The memory amount necessary for the graphics core is divided in two parts. The first and smaller part – Preallocated Memory – is the GPU’s domain; the operating system cannot use it and regards it as regular graphics memory. You can set up the size of this memory area in the BIOS into 1MB or 8MB.

Preallocated Memory= Dedikerat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAKSTABR

How GMA 900 works with memory:

The memory amount necessary for the graphics core is divided in two parts. The first and smaller part – Preallocated Memory – is the GPU’s domain; the operating system cannot use it and regards it as regular graphics memory. You can set up the size of this memory area in the BIOS into 1MB or 8MB.

Preallocated Memory= Dedikerat

Preallocated Memory = Förallokerat(förtilldelat).
Dvs. det är den mängd som grafikkretsen som minst allokerar utav ramminnet.

Det du tänker på heter på engelska:
On board dedicated memory.

Så det jag skrev tidigare stämmer...
För mer utförlig information kan du alltid läsa Intels eget Whitepaper för GMA900:

http://www.intel.com/design/chipsets/applnots/30262403.pdf

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!