Permalänk
Medlem

Konstig varning från moderkort

Hejsan

Har precis instalerat en ny fläkt till processorn hos en kompis, en Zalman CNPS7700-Cu, och processorn är en AMD Athlon 64 3200+ (ej clockad). Seg som man e så har man ju glömt att instalera övervakningsprogram för att kolla temp å sånt innan man började operationen, så för säkerhets skull körde jag fläkten på högsta varv när jag instalera det, och till mitt lugn såg jag att temperaturen låg på 26-27 (nyss startad dator).

Men en liten sak oroar mig, en liten varnings-triangel som håller på att blinka :s. Jag kan inte hitta någonting om den i manualen (som för övrigt e grymt mager, visserligen inget avancerat program, men ändå).

Som ni ser är temperaturen 32 grader, pga jag har dragit ner fläkten till minsta hastighet och datorn har stått på ett tag. Jag har även kollat i Sandra, och den visar samma temp. Programet på bilden är Easy Tune5 från Gigabyte (moderkortstillverkarn), moderkoertet är ett Gigabyte GA-K8NF-9-RH.

Ska jag bara strunta i varningstrianglarna, för tempen ser ju ut att se bra ut??? Och när jag känner i datorn så är det absolut inte varmt, snarare kallt... Fläkten är ordentligt ditsatt ju, med (naturligtvis) kylpasta, sladden sitter i ordentligt (annars hade den ju inte snurrat heller) m.m. Jag fattar inte vad det kan vara :/

Permalänk
Avstängd

Det är för att moderkortet tycker att fläkten snurrar för sakta, ingen fara!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Det är för att moderkortet tycker att fläkten snurrar för sakta, ingen fara!

Jo tänkte på samma sak jag Prova tt höj fläkthastigheten och se om den försvinner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Att man ska va så närsynt, nu när jag kollade lite mer instälningarna, så tyckte den som sagt att fläkten gjick för långsamt, men den varningsnivån ligger nu rätt (900rpm) och varningsnivån för cpu-temp har jag lagt på
40 grader, detta är väll bra inställningar?? Såg på AMDs hemsida att max-temp för den här e 65 grader, men där går den nog inte helt stabilt..... och den ska inte klockas heller (föräldrar, alltid dessa föräldrar... )

Tackar iaf för viljan att hjälpa!!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut Rätt så trevlig temp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Din vän kan ju vara glad,, Jag har samma CPU och fläkt och min ligger på typ 40c+ i idle..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

hmm, de verkar ju lite konstigt kan de ha med kylpastan att göra, jag kladda på ordentligt för att vara på säkra sidan, har inte bytt fläkt tidigare, så jag kanske slog lite i överkant med vissa grejer, men det verkar ju som om jag gjort ett bra jobb iaf

Just ja, kan ju berätta att när man kör hl2 för fulla muggar så kommer tempen på en nivå runt 36 grader, men då drar jag upp fläktvarven till högsta nivå, hörs ju ändå inte pga allt pangande