Permalänk
Medlem

Sp diff ljud ut...

Hej

Får inte ut ljudet i sp-diffen. Ställt in de i både ljudkontroller och på mediespelaren. Funderar klockrent mellan dvd och reciver men inte mellan datorn och recivern.

Använder mig av budgetkabel från www.clasohlson.se men jag tycker de borde låta lite iaf. Vad är maximala längden som signalen klarar att färdas genom?

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=D7FBA63AC2...

denna typ använder jag. Dock bara den ena...

Hoppas någon vill hjälpa mig, för jag har gått bet.

Pontus

Visa signatur

| Conroe E6600 @ 2.4 | 7600GT 256mb Silent | Asus P5B | Segate 320gb SATA | 2*1Gb 533Mhz | Antec P150 | Windows XP pro |

Permalänk
Medlem

Är det optiskt du kör? Isf är 5m ingenting,

Får du inte ut nåt ljud är det ju någon inställning som är fel (för du använder väl samma kabet till DVD:n för att verifiera att kabeln inte är defekt?)

Permalänk
Medlem

jag kör koaxial...

Eftersom detta är nödlösning så använder jag samma kabel för ljud som för bild.
RCA kabel. Jag använder mig av en koaxialkabel http://www.clasohlson.se/shop/store...%3A12+PM#q24559 som jag testat och som är ok

/ pontus

Visa signatur

| Conroe E6600 @ 2.4 | 7600GT 256mb Silent | Asus P5B | Segate 320gb SATA | 2*1Gb 533Mhz | Antec P150 | Windows XP pro |

Permalänk
Medlem

Jag har kört spdif över tot 8m skarvad lakritssnöre utan problem.

Så är inte din kabel extremt lång tror jag fortfarande på felinställning.

Permalänk
Medlem

hmmm... jo de kan jag tro... Men jag vet att recivern är ok eftersom jag kan köra dvd med de inställningarna. Men vad ska jag göra med windows....
De finns inte så mycket inställningar...

/pontus

Visa signatur

Permalänk

Det är inte så att din coaxial är en coaxial/videoutgång så att du behöver bygla om på moderkortet för att välja om det skall vara en videoutgång eller ljudutgång.

Bara en tanke eftersom jag vet att det är så på VIA:s Mini ITX moderkort

Permalänk
Medlem

suck...25år och ej läskunnig...

"Avaktivera digitalt ljud ut" fick jag till "aktivera digitalt ljud ut" vilket jag också kryssade i. Lyckades också installera om vindows innan jag kom på de. Men nu fungerar de. Nu kan jag dock inte se någon bild då jag ska se på film via TV. Ser filmen på datorn ( har klonat bilden ) men är bara svart på tv-apparaten. Man ser allt förutom själva film-bilden. Irriterande!

Någon ide?

tack isf

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_v
suck...25år och ej läskunnig...

"Avaktivera digitalt ljud ut" fick jag till "aktivera digitalt ljud ut" vilket jag också kryssade i. Lyckades också installera om vindows innan jag kom på de. Men nu fungerar de. Nu kan jag dock inte se någon bild då jag ska se på film via TV. Ser filmen på datorn ( har klonat bilden ) men är bara svart på tv-apparaten. Man ser allt förutom själva film-bilden. Irriterande!

Någon ide?

tack isf

ang. svart video:
Aktivera sekundär bildskärm för helskärmsvideo i drivrutinen för grafiken.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Så kom jag på.... men tack...

Det fungerar alltså inte att spela en video på båda skärmarna samtidigt?!
Har för mig att jag har lyckats med de förr. Kan ha fel men....

/ Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör analog eller vad det heter(3st 3.5mm som blir 6st rca) för att spdiff och koaxial och optiskt inte fungerat tillfredställande för mig, men analogt smiskar stjärt!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16