Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jovisst, men att tro att man gör en insats genom att dra ur sladden till tv:n och spara några tiotals watt i veckan, samtidigt som man har datorn igång 24/7 som drar 250W i timmen, då lurar man sej själv.

Självklart, det bästa är ju att stänga av allt man kan, aldrig påstått något annat.
Men man måste ju ändå se till helheten, om flera tusen/miljoner börjar stänga av TVn ordentligt så blir det ju ganska mycket.
Sen tror jag ärligt talat att mängden som låter datorn stå på dygnet runt är ganska liten.

Men, jag dömer ingen, det är upp till var och en vad man väljer att göra, men vad jag vill ha sagt att bara för att man gör det ena utesluter inte det att man åtminstone kan göra det andra.

Permalänk

Philips har fjärstyrda strömbrytare. Om du använder en sådan kan du ju stänga av strömmen på ett bekvämt sätt. Å andra sidan drar väl de ström de med...

Jag har för mig att Sverker på Plus på TV sade att om alla i Europa skulle stänga av strömmen till sina TV-apparater så skulle man kunna stänga ner ett medelstort kolkraftverk.

Hur som helst - byt ut alla dina glödlampor till lågenergilampor så slipper du bry dig om TV:n.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jovisst, men att tro att man gör en insats genom att dra ur sladden till tv:n och spara några tiotals watt i veckan, samtidigt som man har datorn igång 24/7 som drar 250W i timmen, då lurar man sej själv.

Nu drar inte en dator så mycket, kanske en riktigt strömkrävande maskin under full load. Om man har direktverkande elvärme så blir kostnaden försummbar under den halvan av året som man använder elvärme.

Permalänk
Medlem

Bara ett litet klargörande på vad Fogel70 skrev om att "datorn förbrukar 250W i timmen." Datorn du nämner förbrukar egentligen 250W konstant, alltså inte så att står den på i en halvtimme har den förbrukat 125W, utan den drar 250W konstant.

Att TV:n skulle dra lika mycket ström i standby som när den är påslagen är rent skitsnack. De förbrukar runt 1W i standby. Årskostnaden om TVn står i standby i ett år blir alltså 0,001kW*24*365 = ungefär 9kWh på ett år. Du betalar alltså under 10kr på ett år för apparaten, mycket att bråka om?

EDIT: En dator som förbrukar 250W i vägguttaget är inte alls orimligt idag. Ett SLI-/Crossfiresystem idag med en strömhungrig processor kommer utan problem upp i de siffrorna. Du måste räkna med effektfaktorn också. Säg att komponenterna i datorn förbrukar 200W och effektfaktorn (i nätagget, vid den belastningen) ligger runt 0,75 (75%) så blir då effekten taget från vägguttaget 200/0,75 vilket är runt 260-270W.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
EDIT: En dator som förbrukar 250W i vägguttaget är inte alls orimligt idag. Ett SLI-/Crossfiresystem idag med en strömhungrig processor kommer utan problem upp i de siffrorna. Du måste räkna med effektfaktorn också. Säg att komponenterna i datorn förbrukar 200W och effektfaktorn (i nätagget, vid den belastningen) ligger runt 0,75 (75%) så blir då effekten taget från vägguttaget 200/0,75 vilket är runt 260-270W.

villen tur att man har ett matrox millenium i servern då.. PCI utan 3D och med hela 2 Mbyte minne

fast med det resonomanget, varför behöver man ett nätagg på 580w eller vad som e populärt just nu..?.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
JAg frågar igen då ..

VILKEN modell rör de sig om ??

Även jag frågar igen, VILKEN freakin modell rör det sig om!?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Även jag frågar igen, VILKEN freakin modell rör det sig om!?

Jag blev också nyfiken! berätta

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
villen tur att man har ett matrox millenium i servern då.. PCI utan 3D och med hela 2 Mbyte minne

fast med det resonomanget, varför behöver man ett nätagg på 580w eller vad som e populärt just nu..?.

Svar: Det behöver man oftast inte. Sen pallar inte alla nätagg att leva upp till sina specifikationer. Det har blivit en sån satans hype med nätagg nuförtiden, varav 70-80% är overkill för de flesta systemen.

Ett par 8800GTX i SLI med en Quadcoreprocessor däremot förbrukar runt 500W (i vägguttaget) i full-load och då kan det vara bra att ha ett kraftigt nätagg, frågan är bara hur många som sitter med den riggen... (X1900 i Crossfire kräver en del det med, om än inte lika mycket)

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux