Engelsk rättstavning Open Office

Permalänk

Engelsk rättstavning Open Office

Hej!

Alltså hur byter man till engelsk stavningskontroll i Open Office? Jag har laddat ner ordlistorna, det står en liten bock brevid dem i listan då jag ska kontrollera stavning. Inget händer! Svenska fungerar men ej något annat språk.

Permalänk
Medlem

tools->settings->language settings->western->språk(land)

Gör jag för att ändra språk (översätt till ditt språk).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Det fungerar inte heller! Dessutom ska man ju kunna ändra direkt där man kontrollerar stavningen. Om du väljer Verktyg -> Kontrollera stavning, det kommer upp en dialogruta, där finns en meny, jag väljer engelska men inget händer, klickar jag på något så går den tillbaka till Svenska och kör stavningskontrollen.

Vad irriterande!

edit: Jo det fungerade så som du sa! MEN, man ska kunna ändra direkt i den dialogrutan som kommer upp, men det går INTE.

Tack för hjälpen i alla fall.

edit (igen): Nu fungerar det inte längre. Öppnade ett nytt dokument. Ok, jag har inte tid med sånt här. Jag köper MS Office.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du ändrade rätt inställning? Det finns ett antal som ser rätt liknande ut.

Snabb skiss av language settings:

------------ -- == -- == -- o--- -- == ----------- -- == <--- denna! -- == -- == o--- <---- kryssa ur denna för att använda inställningen i andra dokument ----------- o------ o------ - "text" = "rullmeny" o "ruta"

EDIT: kanske lite väl seriöst

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Ja, maken till ogästvänligt program ...

Jag har som sagt inte tid med sånt här.

Jag har suttit i Word, Indesign och Quark Xpress och switchad mellan flera ordlistor, aldrig något problem. Men men .. man får vad man betalar för.

Tack ska du ha.

Permalänk
Medlem

Har du installerat engelska ordlistor då? Det finns typ under arkiv>guider>installera nytt språk eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik MN
Men men .. man får vad man betalar för.

Ja verkligen

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

i värsta fall får du väl testa:

$ LANGUAGE=en_US.ISO-8859-1 oowriter

Permalänk

Hej alla! Ursäkta jag var fruktansvärt stressad igår. Men, jag känner nog även så här i efterhand att det inte finns så mycket mer att göra. Jag testade en bra stund med olika inställningar, sparade i olika format, läste manualen etc.

Alltså, helt dum i huvudet är jag inte - det fungerar inte med engelsk stavningskontroll på de dokument jag jobbade med. Och jag testade, som sagt, att spara kopior på dem i Open Offices native-format.

Det roliga är att när jag skapar ett nytt dokument, då fungerar det. Så visst har jag installerat engelska språklistor, i processen så sa Open Office att Dico (heter det så?) behövde uppdateras, jag klickade "ja", fick då svarer att ett oväntat fel inträffat och att Dico inte alls kunnat uppdateras. Hämta ordlistorna gick dock.

Sen vidhåller jag att vissa inställningar, menyer etc är lite klumpigt gjorda i Open Office. Jag fick till exempel intrycket av att man kunde ändra språk direkt i dialogrutan för stavningskontrollen (om du trycker F7 eller Verktyg -> Stavning), det finns en meny där för språk.

Hur som helst så är jag tämligen säker på att mitt problem beror på knas med programmet. Mina dokument innehåll text på både svenska och engelska, men det ska väl inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem

Hej, kan egentligen bara hålla med. I princip alla grejor som man kan göra i tex word, kan man också göra i openoffice. Men ibland verkar grejorna vara väldigt dumt placerade.

Det här med rättstavning är lite bökigt. Man måste precis som Talavis skrev, ner i den stora inställnings menyn för att se till att hela dokumentet har rätt språk inställt (meny, verktyg->alternativ->språkinställningar->språk-> standard alternativ för dokument). För om du har tex ett dokument på engelska, men programmet tror det är svenskt, så kommer den att byta tillbaka till den svenska ordlistan efter varje ord i rättstavningen.

Men är väl rätt ordlista vald som standard blir det lite lättare. Tex om du har ett dokument på svenska med svensk rättstavning, så vill du skriva ett ord/eller ett stycke på engelska. Då är det bara att högerklicka på ordet eller stycket och välja att detta är ett engelskt ord eller ett engelskt stycke.

(ska kanske nämna att jag kör Openoffice 2.0.4)

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk

Jag väljer engelsk ordlista precis så som du säger, det fungerar inte ändå!

Kan man inte ladda upp filer här på SweClockers? Tänkte ni kunde testa om ni kan rättstava min text med engelsk stavningskontroll.