Permalänk
Medlem

Skapa websida i photoshop?

En kompis berättade om ett program, som han inte kom på namnet på, som typ fungerade så att man kan bygga en hemsida i photoshop, och sen föra över det till dreamweaver på ett smidigt sätt. Förstod inte riktigt hur det fungerade, men det lät väldigt intressant för en sån som mig, som knappt besitter några som hest kunskaper inom websidsskapande, men som hittar rätt bra i Photoshop.

Någon som kan lista ut av min underliga text vilket program det rör sig om? Det ska tydligen vara ett separat program, inte ett plugin till photoshop. Men något som jobbar tillsammans med photoshop och Dreamweaver.

Permalänk

Det var inte slicing tool i Photoshop han menade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som ImageReady, som är ett sidoprogram till Photoshop.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Alltså jag tror inte det. Han är en van photoshopanvändare och hade vetat vad det hette om han menade ImageReady.

Och Slicing Tool? Vad menar du då? Hur gör man hemsidor med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Alltså jag tror inte det. Han är en van photoshopanvändare och hade vetat vad det hette om han menade ImageReady.

Och Slicing Tool? Vad menar du då? Hur gör man hemsidor med det?

Du kan dela upp ("slica") en bild i photoshop med Slicing tool (k) sen kan du ta File -> Save for web (Alt+Shift+Ctrl+S) sen trycka save och ändra "filformat" till "HTML and Images (*.html)". Photoshop kommer då skapa ett HTML dokument och skapa tabeler som innehåller dina "slicar". Dock inget jag rekomenderar.

Permalänk

Jag tror att han menade FireWorks, ett program av macromedia, men som ju är uppköpt av Adobe.
Där kan man slica bilden och överföra det till Dreamweaver. Såg det på en TotalTraining guide dom hade.. hette nått extream web site makeover eller nåt.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Aha, det låter rätt! Måste ta och kolla upp det programmet! Tack!

Permalänk
Medlem

Skapar väl rätt skräpig kod?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte bara fråga denna kompis?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

anars kan man skapa massa saker i mediator. de är ganska simpelt att bygga upp saker i de brogramet.. du kan göra de mästa i de.. de är skapat av matchware

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Skapar väl rätt skräpig kod?

Ja, den lägger allt i en tabell men du får iaf bilderna uppdelade som du vill ha. Då gör du divar (<div>) till det istället.