Transformatorfråga 2x24 -> 48

Permalänk

Transformatorfråga 2x24 -> 48

Om jag kopplar två 230V -> 24V-transformatorer som bilden visar, alltså primärsidorna parallelt och sekundärsidorna i serie, vilken spänning får jag då? Jag hoppas svaret är 48V!

De båda transformatorerna likriktar också strömmen förutum att transformera 230V till 24V, så de är 230V ~ till 24V --. Jag antar att jag måste seriekoppla sekundärsidorna framför likriktarna men kan jag sedan bara ta en av likriktarna och koppla därefter? Klarar de den nya spänningen? Det är inte helt lätt att få tag på 48V -- utan att lägga ut hundralappar men jag är öppen för alla förslag om inte detta fungerar. Jag ska bara ta ut runt 30W.

EDIT: Jag misstänker nästan att ngn feltolkade 230V och 24V för antal varv men det var spänning det stod för. Jag vet ju inte hur många varv det ligger på varken primär eller sekundär.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Tyvärr, spänningen blir 24. Gör en lindning på 48 varv istället så har du ~48V.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Tyvärr, spänningen blir 24. Gör en lindning på 48 varv istället så har du ~48V.

Vad svamlar du om? linda om en transformator? Det är inget man gör i en handvändning. Hur kan du föreslå att han ska göra en lindnig på 48 varv? Du har ju ingen aning om hur många varv prämarsidan är lindad.

Och ja det är mycket riktig att man får 48 volt ut om man kopplar enl schema.

Permalänk

Tråkigt med folk som svamlar sådär men det provocerade ju i alla fall fram ett ordentligt svar! Inget ont som inte har något gottm ed sig. Jag har dock hört att man när man likrigtar och glättar spänningen får en kraftig spänningshöjning. Om detta är sant verkar det troligt att man kommer hamna en bit under 48V eftersom man bara har en glättare. Om man nu har det överhuvud taget. Finns det något annat sätt att göra likström av växelström än med en likriktarbrygga och en glättare? Vad är troligast att dom använt i en "vanlig" transformator tagen från en skrivare eller dylikt?

Tack för hjälpen så här långt banane!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Om bägge trafona är identiska så är det bara att parallelkoppla primärsidan & seriekoppla sekundär sidan.. koppla ihop + med minus sen har du ut 48V= på de 2 som du har över så att säga.

Genom att seriekoppla sekundärsidan så fördubblar man spänningsuttaget men får samma strömuttag (max ström) som med en trafo bara, om du skulle parallelkoppla sekundärsidan bibehåller du spänningen på 24V= men fördubblar maximalt strömuttag..

Likaså kan man seriekoppla primärsidan & på så sätt köra 2 trafos gjorda för 120V~ på 240V~..

Edit: När man ändå pratar lite el-lära så passar jag på att slänga upp denna.. spara den boys den är/kan vara väldigt användbar nämligen.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Den där bilden verkar vara en onödigt krånglig sak som bygger på samband man enkelt kan härleda med Ohms lag (U=R*I) och P=U*I.
Mycket lättare att bara komma ihåg 2 lagar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Om bägge trafona är identiska så är det bara att parallelkoppla primärsidan & seriekoppla sekundär sidan.. koppla ihop + med minus sen har du ut 48V= på de 2 som du har över så att säga.

Först och främst, tack för hjälpen!
Menar du alltså att jag kan koppla ihop dem utan att först koppla förbi likriktare? Strömmen kommer alltså gå så att den är först typ 20V växelström, sedan 24V likström, sedan går den baklänges genom trafo tvås likriktare och blir åter typ 20V växel fast x2, ca 40V ~ blir sedan till 48V likström igen. Hmm låter lite konstigt.

Sen mudde har jag fått erfara att elsnubbar ofta inte är speciellt haj på matte och härledning av formler och då kan en sådan "lathund" komma till nytta

EDIT: Hmm nu har jag tänkt efter lite och man måste koppla förbi likriktare innan man seriekopplar spolarna för likriktarbryggorna leder inte ström baklänges och definitivt omvandlar de inte likström till växelström

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du bara kopplar ihop dem.. tänk på trafona som batterier & koppla därefter..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag tror du talar i din nattmössa! Nu måste vi reda ut det här. Jag kan inte seriekoppla sekundären på två transformatorer med en likriktarbrygga emellan. En likriktare ser ut som på bilden och släpper (väl?) inte igenom ström baklänges. Glättare skiter jag i helt så det handlar bara om 24V växelström och likström.

Jag tar och kopplar ihop säkundärspolarna direkt med varandra och lägger därefter på en likriktarbrygga. Rätt metod, inte sant?

Sedan har jag en liten kluring; vad skulle hända om jag kopplade ihop två stycken spartransformatorer på detta viset? Inte bra va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått de så får du en 0punkt och så får du -24v och +24v. alltså 48v där i mellan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
1. Jag tror du talar i din nattmössa!

2. Jag tar och kopplar ihop säkundärspolarna direkt med varandra och lägger därefter på en likriktarbrygga. Rätt metod, inte sant?

3. Sedan har jag en liten kluring; vad skulle hända om jag kopplade ihop två stycken spartransformatorer på detta viset? Inte bra va?

1. Nej, det gör jag inte...

2. Ja det sättet går även att göra på & är det bästa sättet.. så som du beskrev så verkade det som om allt var intergrerat i trafon/nätdelen.

3. Nej, inte bra. Kopplar man en spartrafo fel så är risken stor att du får ut 240V~ på ena ledaren.. inte bra.. spartrafos bör & skall undvikas..

Vad skall applikationen användas till?

Visa signatur

Permalänk

Jo jag tacker igen för era svar och har faktiskt både forskat och utfört arbetet. Trafon ska driva 2st 48V likströmsfläktar på 13W styck. De blåste på hyffsat på 24V men nu blåser de bättre Jag hittade dock inte en till 24V trafo så jag tog en 12V istället och har nu alltså 24+12=36V. Jag kopplade likriktarbryggan från 24V-trafon efter båda traforna.

Jag vet iaf nu hur en spartrafo ser ut innuti och det är inte något man seriekopplar för det fungerar helt enkelt inte. Jag skulle heller inte kunna koppla som du först föreslog skruvis eftersom likriktarbyggan inte kan omvandla likström till växelström, eller har jag fel? Förklara i så fall varför är du snäll.

gOry, nej, det är inte fallet. Eftersom det handlar om växelspänning till efter transformatorerna kan man alldrig säga att jag har en negativ och en positiv spänning utan bara en växlande spänning som jag ökar amplituden på. Eftersom jag vid första försöket korsade sekundärpolerna i förhållande till primärpolerna fick jag först 24 - 12 Volt. De motverkade alltså varandra. Jag är ganska nöjd med att jag hade tänkt ut det innan

Nu har jag dock ett litet problem... När jag kopplar in en fläkt till den nya dubbeltransformatorn (har ännu inte testat med 2) så får jag en spänning som svänger mellan 35 och 36 volt med en frekvens om ca 5hz. Likspänningen är alltså inte helt stabil. Om jag inte kopplar in någon fläkt utan bara mäter spänningen mellan + och - får jag en stabil spänning på 36V. Om jag ger fläkten motstånd genom att bromsa den med handen sjunker spänningen och om jag ger den motstånd som sänker hastigheten med gissningsvis 10% så att spänningen sjunker med ett par volt blir den stabil och svänger alltså inte. Jag antar då att detta beror på att fläkten har massa konstig elektronik i sig som jag inte vet vad den gör, kanske att det är en likström-till-växelströmsanordning integrerad. Tänkte pröva att motverka detta genom att lägga en kondensator mellan + och -, alltså glätta spänningen. Den kommer (väl?) då öka med roten ur 2 och alltså hamna på 51V. Detta ger upphov till några frågor:

*Kommer spänningen att bli 51V om jag glättar 36V?

*Kan detta tänkas hjälpa?

*Vad ska jag ha för kondensator? Vilken kapacitans?

*Bör jag lägga på ett motstånd för att sänka spänningen med 3 volt till 48V?

*Kommer de två fläktarna på 48V 13W (26W totalt) att ge ett spänningsfall så jag inte behöver motstånd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle heller inte kunna koppla som du först föreslog skruvis eftersom likriktarbyggan inte kan omvandla likström till växelström, eller har jag fel? Förklara i så fall varför är du snäll.

Jo det kan du om du följer hur det flödar i bilden du länkat till & tänker dig 2st sidan om varandra & kopplar ihop minus från den ena med plus från den andra så ser du att du får ett flöde genom likriktarna.. man får då -24v - 0V - +24V vilket blir 48V totalt..

Om du glättar så sjunker spänningen eftersom du filterar bort nätbrummet samt att spänningen blir stabilare...

Att oglättad spänning sjunker vid belastning är inget ovanligt.. för belastar gör du både när du kopplar in en fläkt samt när du bromsar fläkten med handen, för att när du bromsar fläkten med handen så ökar belastningen på fläkten vilket medför en ökad strömförbrukning vilket medför ett litet spänningsfall..

Citat:

1. *Vad ska jag ha för kondensator? Vilken kapacitans?

2. *Bör jag lägga på ett motstånd för att sänka spänningen med 3 volt till 48V?

3. *Kommer de två fläktarna på 48V 13W (26W totalt) att ge ett spänningsfall så jag inte behöver motstånd?

1. Elektrolyt & minst 1000uF 63V

2. Nej.

3. Du behöver inget motstånd..

Visa signatur

Permalänk

En sådan här alltså:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Hur räknar man ut att man ska ha minst 1000uF?

Ökar inte spänningen med roten ur 2 när man glättar? (36 * 2^(0,5) = ~51)

Jag bor i göteborg och kan ha lite svårt att ta mig till ELFA-butiken bara för ett inköp på 30kr. Har ni något förslag på alternativ butik? Jag kan ju även få ELFA att skicka den med brev men det dubblar priset och 60kr känns lite väl häftigt för en kondensator.

Visa signatur

Permalänk

Att du ska minst 1000uF beror på att kondensatorn kommer att fungera som en stabilitisator, dvs ser till att spänningen blir jämn.

Spänningen ökar inte för att du kopplar in en kondensator mellan plus och minus...

Visa signatur

Om man ingenting frågar får man ingenting veta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kmgrillen
Att du ska minst 1000uF beror på att kondensatorn kommer att fungera som en stabilitisator, dvs ser till att spänningen blir jämn.

Spänningen ökar inte för att du kopplar in en kondensator mellan plus och minus...

Menar du alltså att man alltid ska ha 1000 microFarad när man stabiliserar likström? Oavsett vilken effekt man ska ta ut?

Såhär ser en växelspänningsgraf ut. Det är en perfekt sinuskurva slarvigt ritad:

Såhär ser "likspänningen" (väl?) ut efter en likriktarbrygga på fyra dioder:

Om man då med en konding jämnar ut den känns det inte otrovärdigt att spänningen skulle öka.

EDIT: Hittade ett typiskt MBY-citat: "Det är ju först om du kaskadlikriktar och glättar som spänningen verkligen skulle nå upp till 2 * √2 * 230 volt."
Menar han då inte att glättningen ger upphov till en multiplikator på ung 1,4 (roten ur 2) ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra såsom jag beskrivit? Du har fixat din nätdel, så bara koppla i den sketna kondingen nu..

Nä nu svamlar jag i nattmössan igen, jag som bara jobbat som el-automationsmontör på control panels på TetraPak sedan 1985.... Over and out.

Visa signatur

Permalänk

Hehe ta det inte så hårt är du snäll. Jag måste ta mig till ELFA och dom har inte öppet på söndagar tror jag men så fort jag skaffat en konding ska jag testa. Jag tycker abra det är kul att veta varför jag ska ha just 1000uF och vill kunna räkna på det så jag vet till nästa gång. Sedan vill jag ha klarhet i om den extra kondingen kommer öka spänningen med √2 eller inte? Får väl hoppas att MBY kikar in snart och berättar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, jag tar det inte så hårt men jag var trött.. kondingen är inte uträknad utan jag bara tog ett värde samt att spänningen kommer inte att öka utan tvärtom den minskar pga. att dem sväljer ripplet så du slipper mäta det..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om du gör precis som din ritning får du mycket riktigt 48 volts växelström. En annan koppling (parallellkoppling) ger 24 volts växelström och möjlighet till dubbelt strömuttag.

För glättning efter likriktning så brukar man dimensionera 1000 µF per ampere som riktmärke. Vill du ha rak likspänning bör du använda en spänningsregulator.

Kondensatorn bör klara 100 volt, eftersom 48 * sqrt(2) är mer än 63 volt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

MBY, förklara gärna detta närmre. Jag sammanfattar tråden i kort: tog en 24V + en 12V istället för 2x24 och hamnade på 36V. När jag kopplar in en fläkt vobblar dock spänningen mellan 35 och 36 volt med en frekvens på uppskattningsvis 5hz. Tänkte därför glätta spänningen för att se om det ger skillnad samt att jag trodde att jag då skulle få lite högre spänning. 36V * sqrt(2) = ~51V

Jag ska bara ta ut 2x13W alltså 26W vilket ger 0,55A i 48V så då borde jag alltså klara mig med 600uF men eftersom jag ändå inte har någon kondensator tillgänlig kan jag lika gärna gå på en 1000uF. 63V 1000uF får det bli.

Det retar mig nu att skruvis säger att glättning minskar spänningen medan MBY säger: "Kondensatorn bör klara 100 volt, eftersom 48 * sqrt(2) är mer än 63 volt." Vilket jag tycker låter som att spänningen skulle öka med roten ur 2. =S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det retar mig nu att skruvis säger att glättning minskar spänningen medan MBY säger: "Kondensatorn bör klara 100 volt, eftersom 48 * sqrt(2) är mer än 63 volt." Vilket jag tycker låter som att spänningen skulle öka med roten ur 2. =S

För att i ditt första inlägg skriver du att nätdelarna ger ut 24V= & MBY räknar på 48V~ vilket blir 68V= (48*sqrt(2)=67,88) efter likriktningen.

När man likriktar en växelspänning så ökar den med roten ur 2 & inget annat.

Så vad ger nu nätdelarna ut, du kör med dubbla budskap.. ger dom 24V= eller 24V~..........

Citat:

De båda transformatorerna likriktar också strömmen förutum att transformera 230V till 24V, så de är 230V ~ till 24V --

Har god lust att kalla dig hönshjärna men jag avstår.

Visa signatur

Permalänk

Haha! Jag förstod alldrig att spänningen ökade av själva likriktningsproceduren utan troddå då att detta kom av själva glättningen. Inte lätt att få raka besked heller... Antagligen har jag också mätt konstigt för när jag kopplade förbi bryggan och mätte växelspänning på 24V-trafon fick jag drygt 25V vilket inte kan vara fallet om spänningen ska öka av en likriktning. I alla fall, eftersom spänningen varierar med ca 5 Hz och inte 2x50=100 Hz så borde inte glättning hjälpa mig något alls så jag tror jag skiter i det istället. Speciellt som det skulle ge mig en sänkt spänning och jag faktiskt hoppades på en höjning =(

Tack för all sarkasm och hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

MBY, förklara gärna detta närmre. Jag sammanfattar tråden i kort: tog en 24V + en 12V istället för 2x24 och hamnade på 36V. När jag kopplar in en fläkt vobblar dock spänningen mellan 35 och 36 volt med en frekvens på uppskattningsvis 5hz. Tänkte därför glätta spänningen för att se om det ger skillnad samt att jag trodde att jag då skulle få lite högre spänning. 36V * sqrt(2) = ~51V

Jag ska bara ta ut 2x13W alltså 26W vilket ger 0,55A i 48V så då borde jag alltså klara mig med 600uF men eftersom jag ändå inte har någon kondensator tillgänlig kan jag lika gärna gå på en 1000uF. 63V 1000uF får det bli.

Jag lyckades missa att du redan har likriktare i transformatorerna...

Transformator kan betyda två saker, dels själva komponenten, som alltid gör växelström till växelström. Dels kan det betyda "nätdel med järnkärnetrafo" eller i äldre fall som sonika "nätdel". Jag tolkade strikt enligt bild och ord och fattade som du hade två konventionella transformatorer...

Men, om det är två nätdelar som redan likriktar så är det ju bara att seriekoppla dem, och du får dina 48 volt. Du måste dock veta om nätdelarna glättar eller ej. Glättar de inte, och du behöver glättning, behöver du en konding som klarar mer än 48 * sqrt(2) volt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

(fortsättning på MBY's inlägg).. Och efter att ha läst igenom den intressanta tråden, så kommer jag fram till att det är precis vad skruvis har försökt förklara för Antonsson mer än 2 gånger nu

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Nu är det ju i alla fall löst det hela men jag lyckades inte lista ut att jag kunde seriekoppla två likriktande transformatorer på det viset skruvis tydligen har berättat om två gånger. Det var nu dock inte aktuellt för det var bara den ena "nätdelen" som hade likriktare och jag kan ju inte seriekoppla en likspännings med en växelspänningstrafo. Vad jag fortfarande inte har fått svar på eller förstått helt ut är varifrån sqrt(2) kommer?

Visa signatur