fixa en hårdvarubrandvägg :P hjälp/tips sökes.

Permalänk

fixa en hårdvarubrandvägg :P hjälp/tips sökes.

Hej.

Jag ska hjälpa en att fixa ordning en gammal dator och som "tack för hjälpen" så får jag delarna vi byter ut.

Det är ju inte precis något som jag skulle ha nytta av så jag tänkte att man kunde bygga ihop en brandvägg av dem istället då vad jag har läst så är en hårdvarubrandvägg det bästa man kan ha.

Jag läste någonstans (men kommer förbaskat nog inte ihåg vart) om ett "operativsystem" som man kunde använda till just detta endamål som fick plats på en diskett.
Är det någon som vet var det heter och skulle kunna skicka med en länk till nedladdning? (om det är gratis alltså)

Om det är någon som vet, tror ni att systemet nedan kommer kunna köras som en hårdvarubrandvägg? (alternativ#2 om det inte blir nån brandvägg är ju at först kanske klocka sönder datorn, sen spränga den med typ raketer och leka med släggan (det där med släggan gjorde jag och en kompis på en annan dator jag hade görut ^^ )

Om jag nu får tag på det här OSet som rymms på en diskett så är alllt jag behöver detta va?

CPU: Pentium/Celeron typ 2 eller 3 men den är på 800-900 MHz
RAM: 128MB no-name
Mobo: något mATX (mycket integrerat, ljud, grafik mm)
PSU: mATX 150W
(detta får jag "som tack", PSU:n kommer funka fint då den driver en hel dator nu med samma delar + hårddiksar och DVD-ROMs)
Till OS:et så sätter jag dit en Floppy, Diskett läsare.

Lär ju inte vara något mer jag behöver, så allting kommer bli väldigt platt och inte så varmt så lådan blir hemmabyggd (för att hålla priset till 0kr ) och så blir den liten.

Fast nu som jag skriver detta så komemr jag på att jag måste köra med extra nätverkskort. Då blir ju den större, damn =/

Just nu så kör jag med en DHCP-server:
Internet -> Dator1(2 nätverkskort) -> Switch -> Dator2|Dator3|Dator4.

Som jag tänkte köra sen så:
Internet -> Hårdvarubrandväggen(2 nätverkskort) -> Dator1(2 nätverkskort) -> Switch -> Dator2|Dator3|Dator4.

Att jag inte kör med massa nätverkskort i brandväggsdatorn är för att jag har ADSL och det modemet måste sitta i första telejacket och modemet måste vara vid Dator1, sen har jag en lång TP-kabel in i mitt rum som innehåller switchen och Dator2|Dator3|Dator4 (en är en egenbyggt HTPC typ )

Tror ni att det kommer bli problem med at köra både brandväggen och sen en DHCP-server?

Hmm... eller om jag skaffar flera nätverkskort (ett till) så skulle jag ju kunna ha 3st nätverkskort i min hårdvarubrandvägg, internet i en port, Dator1 i en port och så port #3 kopplar jag till min switch i mitt rum som sedan får dela ut internet till de 3 datorerna.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Det du först och främst borde göra är att bestämma dig för ett brandväggsoperativ.

Jag kör med IpCop som finnes på www.ipcop.org väldigt enkelt att administrera via en websida du surfar in på.

Sedan finns det lite mer avancerade Clarkconnect http://www.clarkconnect.com/ där du har en vanlig brandvägg med web/ftp server, mailserver, utdelningsserver osv osv.

Vet att det finns 2 brandväggar som heter Smoothwall och m0n0wall också, men dessa har jag inte tittat på eller handskats med, men det sägs att dom fungerar ypperligt.

Angående din fråga om det är bra att köra brandvägg och sen DHCP på din burk så kan jag svara: NEJ.
Det kommer bara skapa problem, med alla dessa brandväggs opertiv som jag listat så är jag 99% säker på att alla kommer med en inbyggd DHCP server (såklart).

Det du kan göra på din maskin som nu har 2 nätverkskort är att du avaktiverar internetutdelningen, sen markerar du båda nätverksanslutningarna, både den till hårdvarubrandväggen eller vad det nu blir du har i den änden, samt den anslutning som går till de andra datorerna, sen högerklickar du på dessa och väljer "brygga" eller "bridge".

Det windows (som jag antar du har) gör i detta fall är att den sopar ihop anslutningarna till "en", du har 2 kort, och 2 anslutningar, men dessa är lurade att vara en och samma.

Det man kan säga då är att dina 2 nätverkskort i princip fungerar som en switch, vilket möjliggör att dina andra datorer får ipnummer av din brandvägg och de kan använda internet alldeles förträffligt utan någon inblandning av din dator som står vid modemet, förutom att denna måste stå på såklart.

Det jag dock skulle råda dig till är att köpa en switch och ha vid din brandvägg så du slipper dubbla kort i Dator1, det kortet kan du föressten då stoppa i brandväggen så slipper du köpa ett sådant.

Hänger du med eller är det något jag måste förklara igen?
Fråga bara om det är så att du funderar på något.

Vill tilllägga att jag inte är någon expert på området utan det jag beskriver och framför som positivt är mina egna erfarenheter av brandväggar, dubbla kort, windows internet utdelning i hemma miljöer.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

okej, vill först bara tacka dig så mycket för att ha tagit dig tid att skriva så utförligt som du gjort

den dära Clarkconnect lät intressant, men hur funkar de där med webserver?
som jag fattar det så kan jag då lägga mina hemsidordär (då man inte brukar få så mycket på ett vanligt webbhotell) har jag fattat det fel?

alltså Dator1 är en Windows XP dator som jag kör som en DHCP-server så just nu så är det ju bland annat "internetutdelning" som är aktiverat på den.

men om du läser det jag skrev sist så skulle jag ju kunna göra så
ska kolla på skolan (går teknik) för de har massa lite äldre datorer som bara står, kan ju fråga om man får ta lite nätverkskort

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Jo jag försåg att det var så Dator1 såg ut för dig, men det jag säger är att Brandväggen blir värdelös OM du måste köra DHCP på Dator1.
Det finns ingen anledning för dig att köra DHCP på den burken när du skaffat dig brandväggen, det skapar bara problem för dig.
Som jag skrev tidigare, brygga korten i Windows så dom fungerar som en switch, då är det bara att stänga av DHCPn i Windows och koppla in brandväggen.

Visa signatur

Permalänk

okej, då förstår jag

jag såg sen att det där Clarkconnect kostar pengar, jag vill heslt ha ett gratis OS.
om det blir ett simpelt OS ( inte typ webserver och spånt) så ska det gärna gå in på en diskett så att jag då slipper att ha någon hårddisk.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Ipcop som nämnt ovan kan jag rekommendera starkt!
Lätt att få igång lätt att underhålla. Gratis är gott
M0n0wall finns ju annars också, har dock inte testat det. Det ligger väl i samma klass som IPCop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej, då förstår jag

jag såg sen att det där Clarkconnect kostar pengar, jag vill heslt ha ett gratis OS.
om det blir ett simpelt OS ( inte typ webserver och spånt) så ska det gärna gå in på en diskett så att jag då slipper att ha någon hårddisk.

Clarkconnect finns i 3 utgåvor, nr2 och nr3 kostar per månad men då får du en massa lulllull och dessutom support på det.

Basic utgåvan eller vad jag nu ska kalla det är helt gratis och har det du behöver och lite därtill.

Ta en titt igen, skrev föressten fel länk till Clarkconnect, ändrat till rätta nu.

När det gäller Brandväggs-os som går in på diskett så har jag hört talas om här på forumet att det finns ett os som har ett kort namn med F i början har jag för mig.

Tydligen så går detta att köra på diskett.
Annars så går det att köra IPcop på usb minne, det är även en brandvägg jag verkligen kan rekommendera.

Här kommer föressten 2 stycken nätverkscheman som förtydligar det jag menat med ovanstående inlägg, bilden visar 2 alternativ:

Visa signatur

Permalänk

okej, jo jag har läst det någonstans men jag kommer inte ihåg vart jag läste det, har letat runt på swec och sökt i forumet (innan jag skapade tråden) men inte hittat något :/

okej, tack så jätte mycket för hjälpoen, verkligen!
mycket bra måste jag säga med bilderna, blev helt glasklart hur vi båda menade nu
men det är bild "nr2" den till höger så som jag menade det och det blir nog så det blir också, måste bara skaffa fram ett till nätverkskort innan dess!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Kör du på alternativ 2, fungerar ypperligt, kom bara ihåg att inaktivera internet anslutningen bara, annars blir det kalas, och gör det efter att du dragit ur tpn ur modemet och INNAN du kopplar ihop den med brandväggen, för att undvika ipkonflikter.

Om det inte var något mer får jag tacka för mig.

Visa signatur

Permalänk

hmm funderar lite på samma sak ^^

har 3 datorer i mitt nätverk med en router och en server serven tänkte jag iframtiden bygga om så att den routar helanätverket.. dock kommer detta ge mer begränsningar än det redan är?

på serven så rullar det 2 olika os beroände hdd man väljer dock så vill jag att IIS ska funka men ändå ha en bra brandvägg

hur tycker du man löser detta?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Prestandan blir väll bara bättre ju snabbare hårdvara du kör med, antar att din server är något sånär rapp så den lär ju hantera information bra mycket snabbare än din router.

Om du ska ha Brandvägg OCH IIS på samma dator så vet jag ärligt talat inte hur du ska göra.

Nu är jag ingen expert men ISS är väll windows egna webserver ellerhur?
Det betyder att maskinen som ska routra nätet måste vara en windowsmaskin, om det inte finns till andra os vilket jag tvivlar på.
Jag personligen tycker INTE man ska ha en windows burk som gate/firewall/router osv osv.

Mitt råd, fixa nån Linux/Unix dist på den istället och kör som helhetslösning, eller tex ClarkConnect om du inte är sugen på att lära dig något i Linux/Unix världen.

Som du kanske märker så tar jag avstånd ifrån andra operativsystem än windows när det gäller att installera och confa något djupare än en en-baby-kan-göra-det distar som IpCop, m0n0wall/smoothwall, Clarkonnect osv osv.
Detta på grund av att jag inte kan det minsta jota om dom.

EDIT: Denna tråd hör inte hemma här har jag kommit överfund med.

Visa signatur

Permalänk

sYph: om din edit, hehe jo jag kom på det förut jag med men men ^^

funderade på om jag ska köra med ClarkConnect men från ett USB minne som du nämnde tidigare, har ett som bara ligger hemma som är ´på 64MB, hoppas att det räcker bara (a)

en hårddisk har jag visserligen som ligger (ett par stycken 2GBs) men det låter, och eftersom de är en en lite äldre modell och är alltså gammla så låter de en hel del. en diskett har ju också den förmågan att låte en del när Floppyn söker på den.
Men med ett USB-minne så blir det ju helt tyst, chassit till min brandvägg bygger jag själv (eller rättare sagt så fixar min pappa det som håller på med metall och sånt) då det är integrerat allt på mobot så är den enda fläkten som behövs processor fläkten.
ska kolla lite hur varm processorn blir (tycker inte att den kan bli så varm, den är lite lite äldre och då blev de ju inte så varma plus att den kanske inte används 100% 24/7 när den agerar BV.

vet inte riktigt vad det är för kylning på den nu men jag har en kylfläns som ligger hemma också och om den är större än den som sitter på så kanske man kan byta (modda lite) och köra passivt (blir nog mycket hål i chassiplåten så att det blir bra ventilation)

hur tror ni att det kommer gå BOOT:a (vet _att_ det går men hur bra) och köra hela BV OS:et från ett USB-minne?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

ett tips är att hänga upp diskarna i 5.25 platserna med snören gummiband whatever.. har gjort så i min server funkar perfa

tack för svaren då sYph

men några förslag du namngav äör de några som flippar in på diskett eller någon hdd på några gb? har en jiddrans massa

edit: läste inte ordentligt.. få försöka hitta de där F programet då..

ingen som sitter på en bra FAQ om detta?
något foumet isf saknar

edit2: vad för specs tycker du duger? 600mhz celeron o 512mb ram?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
edit2: vad för specs tycker du duger? 600mhz celeron o 512mb ram?

Ja, det fungerar nog ypperligt.

Kört min på en Pentium 1 på 100Mhz (har jag för mig den låg på), fungerade utmärkt.
Sen har jag kört på 300Mhz, 350Mhz, 450Mhz, 500Mhz samt en nedklockad 2Ghzare som körs i 1Ghz, enda skilnaden jag upplevt var hur fort jag surfade in på den och hur fort den laddade configurationssidorna och lade in ändringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om www.pfsense.com, en .ISO på 60MB du drar ner och kör ifrån. Du behöver inte ens ha någon hårddisk, konfiguration kan du spara på en diskett eller ett USB-minne.
Du skall nog kunna installera det på ett USB-minne med, så länge datorn din kan boota ifrån det.

Permalänk

okej, läste lite om den men då måste jag ju istället ha en CD/DVD läsare och den låter ju en hel del den med!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej, läste lite om den men då måste jag ju istället ha en CD/DVD läsare och den låter ju en hel del den med!

Lätt fixat Köp en ide -> CF adapter samt ett CF kort på passande storlek och installera det på CFkortet. Kostar inte så mycket.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.