Permalänk
Medlem

ASCII för Ohm?

Nån som vet vilken sifferkombination som ger Ohm tecknet i Ascii? I den tabell jag har tillgång till (ELFA) ska det vara Alt+234 men det ger Û i stället...

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk

Tips kan vara att titta i charmap. Ω

Permalänk
Medlem

Re: ASCII för Ohm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
Nån som vet vilken sifferkombination som ger Ohm tecknet i Ascii? I den tabell jag har tillgång till (ELFA) ska det vara Alt+234 men det ger Û i stället...

Ascii innehåller endast 128 tecken, resten finns i utökade versioner, men då finns det inte en tydlg standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Tips kan vara att titta i charmap. Ω

Tack för den, alltid lär man sig nått nytt. Fast koden står ju inte där...

Fast det är väl inte där som problemet är kanske, jag försöker lägga in Ω i Autocad utan att lyckas, det blir bara ett ?. Jag misstänker att jag har nått knas med typsnitten (saknar en?). Jag redigerar ritningar som bla. alla svenska tecken (å,ä,ö) blir ? och Ι. Ohm tecknet i en ritning är ett ?. Jag lyckas inte få in det genom att klistra in det från charmap, det blir bara ett ? igen när jag klistrar. Det är alltså en nån annan som gjort ritningarna från början och han hade säkert nått typsnitt som jag saknar...? Nu kanske frågan passar bättre under nån annan rubrik

Tips?

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

ska du knappa in en asciikod i windows med hjälp av ALT+nummer metoden måste du knappa in ett fyrsiffrigt nummer typ 0123, dessutom använder sig windows av en ANSI tabell och den är inte samma som ascii tabellen. använd teckentabell programmet i windows. Längst ner står vilken ansi kod du ska använda när du pekar på en bokstav.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
ska du knappa in en asciikod i windows med hjälp av ALT+nummer metoden måste du knappa in ett fyrsiffrigt nummer typ 0123, dessutom använder sig Windows av en ANSI tabell och den är inte samma som ascii tabellen. använd teckentabell programmet i Windows. Längst ner står vilken ansi kod du ska använda när du pekar på en bokstav.

Ja titta, det står ju en kod där längst nere

Fast jag lyckas inte komma på hur jag får in den. Det står att koden är U+03A9 men skriver jag rakt av i Acad så kommer tecknen som jag skriver dom. Slår jag Alt+03A9 så öppnar sig Arkiv menyn när jag kommer till "A".

Hur ska jag göra för att få in tecknet utan att klippa och klistra? (Vilka tangenter ska man trycka för att få in koden som ett tecken?)

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Medlem

U+03A9 är Omega, inte ohm tecknet, det är U+2126, det är dock unicode koden, det verkar inte finnas någon alt-kombination för det.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakim
Ja titta, det står ju en kod där längst nere

Fast jag lyckas inte komma på hur jag får in den. Det står att koden är U+03A9 men skriver jag rakt av i Acad så kommer tecknen som jag skriver dom. Slår jag Alt+03A9 så öppnar sig Arkiv menyn när jag kommer till "A".

Hur ska jag göra för att få in tecknet utan att klippa och klistra? (Vilka tangenter ska man trycka för att få in koden som ett tecken?)

du måste använda det numeriska tangentbordet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
U+03A9 är Omega, inte ohm tecknet, det är U+2126, det är dock unicode koden, det verkar inte finnas någon alt-kombination för det.

Så vitt jag vet så duger (är samma sak) omega som ohm tecken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
du måste använda det numeriska tangentbordet.

Jo men hur blir det för bokstaven A? Eller gäller det endast ASCII koder?

Visa signatur

Mvh
Tomas