Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Sätta dvd i bilen!

Tjena Hej!

Håller på med ett litet projekt och nu har jag en fråga om en dvd...

Köpte mig en extern dvd för att sätta i bilen, nu när jag kollade på den såg jag att adaptern ger 12V ut... jag hade först tänkt anväda min 12-220 för att driva den, men skulle det inte bara gå att skippa den och köra direkt på ström från bilen...?
Den ser ut såhär på undersidan:

Visa signatur
Permalänk

det går men du måste ha något som avsäkrar att den får 12v och inte runt 14 som brukar vara mer vanligt .. dock behöver du inte 5v med? vad är det för spelare?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
det går men du måste ha något som avsäkrar att den får 12v och inte runt 14 som brukar vara mer vanligt .. dock behöver du inte 5v med? vad är det för spelare?

hmm... sant, bilen brukar ju faktiskt ge lite mer... hur fixar man till det, har noll-koll på el...

Ursprungligen är det en LG GSA-E10L men jag plockade isär den och satte i en annan dvd spelare istället... (ville ha lightscribe i min stationära så jag bytte)
El + USB anslutningen satt på ett litet kretskort och sedan var det bara en vanlig flatkabel och elanslutning så det fungerade fin fint att byta rakt av...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa det med hjälp av en kondensator? (jag vet inte)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Externos
Går det inte att fixa det med hjälp av en kondensator? (jag vet inte)

En kondensator laddas först upp med ström sen skickar den ut en större mängd ström när den kortsluts "urladdas". Du får strömmen kraftigare men inte konstant. Så nej.

( Det kanske inte var sån dundrande förklaring men)

Permalänk
Medlem

ahh. oki. Tänkte fel! :/ Men spänningsregulator då?

Permalänk
Medlem

jepp, kör på en lr två spänningsregulatorer, finns ju sånna på elfa för runt 20 spänn som klarar max 5 a, dock är det högt späningsfall vid så hög belastning, så det kan ju vara smart å köpa 2 eller fler beroende på vad dvd drar. sen kan det vara smart med nån form av kylnning då en regulator kan bli lite varm.
har dock inte artikellnummret på elfa men du borde hitta den om du söker lite.

Visa signatur

...

Permalänk

Tykoo: Kollar du på bilden ser du att den drar 2A, en spänningsreg ger dessutom konstant spänning inom sitt belastningsområde.

Dock brukar det krävas ca 3V överspänning för att regulatorn ska funka, dvs du behöver ha 15V (12+3) för att få 12V ut.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

En snabb liten fråga på samma ämne eftersom ni verkar ha full koll...
Hittade denna (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88107) på Biltema och funderade lite om den skulle kunna fungera... 500mA är kanske för lite för att orka driva den, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag vill endå tro att det ska funka med en sån spänningsregulator. bilens generator ger ju 14,4 volt. men jag är ju inte så jättekunnig på det här med spänningsregulatorer.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

http://susning.nu/Zenerdiod

Zenerdiod - kan funka

du får forska mer själv.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

annars har clasolsson spänningsregulatorer som ger 12V ut, max 2A styck.. 3 pack för 30 kr eller så

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu känns det som att mitt inlägg inte alls kommer passa in, men jag ger det en chans.

Om du tänker fixa en kabel själv (dvs. löda en kabel inkl. kontakt och liknande) och tänkte driva från "ciggtändaruttaget" i bilen, så bode du kunna ta en sån kontakt för uttaget i bilen, löda på en kabel med ett motstånd så att du inte för för mycket ström till dosan, och sen rätt kontakt för dosan.

Eller tänker jag helt fel?

Du kan nog be nån i personalen på nån butik att skissa upp ett el-schema lite snabbt.

Visa signatur

Be Lucky If You Could Get Out Of Life Alive!

Permalänk
Medlem

Finns annars vanliga bilstereo:s..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
annars har clasolsson spänningsregulatorer som ger 12V ut, max 2A styck.. 3 pack för 30 kr eller så

någon länk till det möjligtvis...

Antar att den på biltema inte fungerade då!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naesstrom
någon länk till det möjligtvis...

Antar att den på biltema inte fungerade då!

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251656#36-1...

jag sku fälla in din 12-220 snygg nånstans. så kan du även köra bärbara o andra elektriska grejer med max 150w

kanske denna du har?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256051

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiraptor
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251656#36-1...

jag sku fälla in din 12-220 snygg nånstans. så kan du även köra bärbara o andra elektriska grejer med max 150w

kanske denna du har?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256051

Det är en liknande som jag har men den är på 300W från harald-nyborg... anledningen att jag inte vill använda den är att fyrkantsvågen stör ut ljudet från datorn så jag har ett konstant surrande... skulle kanske visserligen inte höras om jag enbart driver dvd-spelaren med den...

Spänningsregulatorn där på CO ser lovande ut däremot, kan minimalt om kretsar med mera, men om jag har fattat det rätt sätter jag bara en sån mellan t.ex. ett relä som styr av/på och sedan kabeln med kontakten som går in i den externa spelaren... det borde fixa problemet med att bilen ligger på runt 13-14V i laddström!

(Kör visserligen en hög andra datorkomponenter som Neon + fläkt, direkt på baterispänningen och det verkar inte vara några problem)

[Edit]
Fortfarande ingen på forumet som kan mer om spänningsregulatorer... annars köper jag ett 3-pack från Clas Ohlsson och testar, surt om man bränner dvd'n men vill ha in den nu i bilen!

Visa signatur