Permalänk
Medlem

1000fps på HLDS (Linux)

Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att få 1000fps på min CS-Server.

Just nu så är det bara 100fps på den och den vägrar gå över det.
Läste någonstans om att man skulle ändra till 1000hz i Linux?
När jag startar servern så har jag skrivit med -pingbooster 3.

Jag använder mig av disten Debian om det är till någon hjälp.

1000fps på servern känns som ett måste! Hade det på servern när jag använde mig av Windows xp.

Har sökt men inte hittat svar någonstans! :/ Hoppas ni kan hitta en lösning!

Tacksam för svar!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem

kan inte så mö om CS men 1000fps som i frames per second eftersom du snackar om 1000hz?
Är det en skämtråd eller?
Annars måste jag missat något totalt.

Den tråden kanske är nåt för dig.
http://www.esportsea.com/index.php?s=forums&d=topic&id=59279

Begriper itne ricktigt hur servern och clienten häger i hop då servern itne renderar några frames. Den ska ju bara hålla koll på vad som försegår igäntligen å kordinera det så snabbt som möjligt mellan alla clienter så att allt sker så nära realtid som möjligt.

Desutom om man läser den tråden så verkar det ju finnas nackdelar med dessa setngs du ska köra med också.

Permalänk
Medlem

Re: 1000fps på HLDS (Linux)

Va?
Du får nog ta om det där en gång till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
kan inte så mö om CS men 1000fps som i frames per second eftersom du snackar om 1000hz?
Är det en skämtråd eller?
Annars måste jag missat något totalt.

hehe nejnejnej det verkligen inte en skämttråd!

Citat:

Va?
Du får nog ta om det där en gång till.

Vad är det du inte förstår?
Det jag vill är att få 1000fps på min HLDS server till CS.

Nu har jag skrivit sys_ticrate 10000 och nu ligger fpsen mellan 100 och 350 och det är väldigt ostabilt!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem

Har hört de här förr med fps på serversidan, fattar dock fortfarande inte vad det är för skit.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

testa apt-get en 2.6 kernel, så kommer du ha 1000FPS sen,

annars knölar du om den du har till 1000Hz så får du 1000FPS,

men lättast är att köra ner 2.6 kerneln med apt,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
testa apt-get en 2.6 kernel, så kommer du ha 1000FPS sen,

annars knölar du om den du har till 1000Hz så får du 1000FPS,

men lättast är att köra ner 2.6 kerneln med apt,

Hmmz okej! Vad är en 2.6 kernel? o_O
Hur installerar man det?

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem

vilken distribution kör du?
version och namn tack

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
vilken distribution kör du?
version och namn tack

Jag vet att jag använder disten Debian men inte vilken version. Installationsfilen heter iaf såhär "debian-31r4-i386-netinst.iso" om det kan vara till någon hjälp

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk

Du använder då Debian Sarge 3.1 Release 4 för i386 arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Du använder då Debian Sarge 3.1 Release 4 för i386 arkitekturen.

Jaha okej.. Hur gör jag för att installera det?
Skulle vara schysst om du orkade skriva hur jag ska gå tillväga!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk

Vad är det du vill installera? En nyare kernel?

su root apt-get install kernel-image-2.6-686 init 6

Permalänk
Medlem

Måste man inte ändra det specifikt i kernel-config och kompilera en ny?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Måste man inte ändra det specifikt i kernel-config och kompilera en ny?

http://www.syppe.nu/tmp/hzkernel.jpg

det är just det man ska göra :P, men för noobs som mej, iaf rätt mycket är det lättare att apta ner en ny kernel å köra på den, för då blir det 1000Hz

Permalänk
Medlem

TACK så mycket alla som hjälpte mig! Nu funkar det fint med 1000fps!

Skrev som hagbarddenstore sa:
su root
apt-get install kernel-image-2.6-686
init 6

Blattis du hade helt rätt!

Tack än en gång!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdfghn
TACK så mycket alla som hjälpte mig! Nu funkar det fint med 1000fps!

Skrev som hagbarddenstore sa:
su root
apt-get install kernel-image-2.6-686
init 6

Blattis du hade helt rätt!

Tack än en gång!

hehe np,
är väl bara bra att du får hjälp, jag frågade om samma sak en gång i tiden här ;). det finns i forumet, men orkar inte tajata på dej att söka :P.

du som kör HLDS vill säkert ha hjälp med ftp å vent med säkert? xD, brukar iaf vara så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
det är just det man ska göra :P, men för noobs som mej, iaf rätt mycket är det lättare att apta ner en ny kernel å köra på den, för då blir det 1000Hz

Vad blir 1000Hz?

Tickraten? Tror nog inte tickraten blir 1000Hz om du inte väljer det i kernelconfigen.

Och jag förstår fortfarande inte hur/varför du kan ha 1000fps i Half-Life Dedicated Server. Du får gärna förklara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Vad blir 1000Hz?

Tickraten? Tror nog inte tickraten blir 1000Hz om du inte väljer det i kernelconfigen.

nja, asså det finns en grej i kerneln som gör att du inte kan få mer än 100FPS, eller lite där över då, då ändrar man den till 1000hz i själva kernlen så får du 1000FPS i HLDS,

svårt att förklara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
hehe np,
är väl bara bra att du får hjälp, jag frågade om samma sak en gång i tiden här ;). det finns i forumet, men orkar inte tajata på dej att söka :P.

du som kör HLDS vill säkert ha hjälp med ftp å vent med säkert? xD, brukar iaf vara så

Okej! Nää det fixade jag innan!

Har andra frågor!
När jag startar HLDS servern så skriver jag ett kommando med ett ´&` på slutet så att inte servern stängs av när jag stänger ner terminalen.

Finns det nått kommando så att när jag loggar in via ssh kan "komma in" i HLDS "konsolen" och skriva kommandon där?

Finns det nått kommando så man bara startar om just HLDS servern/Ventrilo servern? Jag vet att man kan skriva ´ps aux|grep hlds`och sen kan man skriva `kill "PID"` men jag undrar om det finns något enklare kommando?

när jag skriver ´ps aux|grep hlds` så kommer det upp flera "hlds processer".

Såhär står det:

Citat:

root 2338 0.0 0.2 2828 1396 ? S 00:20 0:00 /bin/sh ./hlds_run -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust2 -pingbooster 3
root 2346 8.8 12.4 73976 64224 ? S 00:20 11:04 ./hlds_i686 -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust2 -pingbooster 3
root 2347 0.0 12.4 73976 64224 ? S 00:20 0:00 ./hlds_i686 -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust2 -pingbooster 3
root 2348 0.0 12.4 73976 64224 ? S 00:20 0:01 ./hlds_i686 -game cstrike +maxplayers 20 +map de_dust2 -pingbooster 3

Ska det verkligen stå så?

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
nja, asså det finns en grej i kerneln som gör att du inte kan få mer än 100FPS, eller lite där över då, då ändrar man den till 1000hz i själva kernlen så får du 1000FPS i HLDS,

svårt att förklara

Då snackar vi om FPS hos klienterna, spelarna, inte hos HLDS.

Och ja, tickrate kanske är det du pratar om, men bara för att man installerar en förkomplimerad 2.6 kärna så tror jag inte tickrate är inställt på 1000Hz.

Sen förstår jag inte varför man ska ha över 1000FPS hos spelarna, man märker ändå ingen skillnad.

Och till trådskaparen:

Programmet screen är vad du letar efter. Skriv "man screen" i en terminal. Och sök lite på Google så ska du nog förstå hur man använder det. Finns någon tråd om Screen på swec också. Sök som sagt, det är nyckeln till framgång.

Permalänk
Medlem

bara en liten fråga, hur ser man hur många fps ens hlds gör? körs på linux

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
bara en liten fråga, hur ser man hur många fps ens hlds gör? körs på linux

skriv stats

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Medlem

aah danke schön

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

För att kunna komma åt allt igen.
screen -S namn kommando
Stäng ner med Ctrl+A+D
Sedan för att starta igen.
screen -R namn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Då snackar vi om FPS hos klienterna, spelarna, inte hos HLDS.

Och ja, tickrate kanske är det du pratar om, men bara för att man installerar en förkomplimerad 2.6 kärna så tror jag inte tickrate är inställt på 1000Hz.

Sen förstår jag inte varför man ska ha över 1000FPS hos spelarna, man märker ändå ingen skillnad.

Och till trådskaparen:

Programmet screen är vad du letar efter. Skriv "man screen" i en terminal. Och sök lite på Google så ska du nog förstå hur man använder det. Finns någon tråd om Screen på swec också. Sök som sagt, det är nyckeln till framgång.

nej men det heter FPS, men är inte bilder eller vad jag ska säga, det har ingen med client sidan att göra, men destumer fps det är på servern så destu mindre ping får clienten,

vet du hur HLDS funkar eller ja har hållt på med det nån gång?

har du bara 250Hz där i kärnan så kan du inte få ut 1000FPS i HLDS, har jag aldrig fått iaf, men ändrar man det till 1000Hz så går det fint :),

det är rätt många som missuppfattar det där med FPS i HLDS,

vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det har inget med bilder att göra i clienten,

nej jag kan inte säga att det är 1000Hz på en förkompilerad 2.6 kärna, men jag tror det, för utan 1000Hz får du inga 1000FPS i HLDS,

Permalänk
Medlem

<fördom>Half Life/Counter Strike-spelare kan bara ett enda datorord, och det är FPS, så allt handlar om FPS.</fördom>

Men skämt å sido så måste ni använda fel uttryck om serverns FPS inte har något att göra med bilderna per sekund som visas hos klienten. FPS står för Frames Per Second och kan därför inte handla om något annat så som jag ser det. Är det inte typ hur ofta servern skickar ut uppdateringar om vad som händer i spelet typ då?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Här har ni en bild: http://www.xyon-servers.com/images/screens/hlds.jpg
Så JA, det kallas FPS även på serversidan (längst upp till vänster på bilden). Fel? Javisst, kanske det, men det är inte serveradmins som säger fel isåfall utan de som gjort servermjukvaran.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
För att kunna komma åt allt igen.
screen -S namn kommando
Stäng ner med Ctrl+A+D
Sedan för att starta igen.
screen -R namn

Fattade alla kommandon förutom screen -s?
Vad gör den säger du?

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB

Permalänk
Hedersmedlem

screen -S (stort S!) startar en screen. I det fallet skapar den en screen som heter "namn" och kör "kommando" inuti den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
screen -S (stort S!) startar en screen. I det fallet skapar den en screen som heter "namn" och kör "kommando" inuti den.

Då fattar jag!

Visa signatur

Core 2 Duo e6300|GeForce 7900GTO|2x1024 RAM|Antec SonataII|Samsung 200GB