Stabil Wifirouter sökes, maxpris 1000

Permalänk
Medlem

Stabil Wifirouter sökes, maxpris 1000

Goddag. Jag har idag internet från min hyresvärd, som bor granne med mig. Problemet är att hon delar ut via en DLink vilket innebär att den blir överhettad och startar om sig några gånger per dag. Inte roligt. Ska därför köpa en ny router som hon ska få låna. MEN. Jag har läst massa recensioner, och i princip ALLA routrar har stabilitetsproblem med det trådlösa? Finns det verkligen ingen modell som är stabil?

Jag ser gärna att den har bra täckning också och går att köpa i Sthlm.

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De två bästa routrar jag testat är faktiskt en Netgear FWG114P och en 3Com Officeconnect 54g

(även om 3com:en har fått mycket skit också). Annars så sägs ju WRT54GL + DD-WRT t.ex. vara fint (har en sådan liggandes, klarade av trafiken rätt dåligt).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det ju vara ett lotto det där. Finns det ingen modell med genomgående bra prestanda och driftsäkerhet?

Ska kolla upp Netgearen.

Visa signatur
Permalänk

Hejsan

Jag kör med denna. Den har aldrig startat om och så tappar ja inte kontakten med den heller.. Ja kör med tomato firmware..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306148

FUnkar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Ja. Det lutar åt Linksys, ska gå till Webhallen i morgon så ska de få ge mig den modellen som klarar det andra operativet. Tack!

Visa signatur
Permalänk

D-Link DGL-4300 vet jag klarar av trycket. Har haft min i några veckor nu, har inte startat om den en gång förutom första dagen då jag tryckte in nya F/Wn. Iofs kostar den 200 kr mer än din budget

Permalänk
Medlem

Har onda ögat till D-Link och vägrar av ren princip att köpa deras produkter. Må vara fånigt, men så är det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med en Zyxel Prestige 336M, har inte haft några problem alls med den sedan inkoppling för 2 veckor sedan, den snor inte mycket bandbredd heller, får ut ca 6.8-6.9 Mbit av den synkade ca 7.2 Mbit (med min gamla D-Link förlorade jag nästan 1 Mbit från vad den synkade i).

336M ger med full utmärkt signalkvalitet och bra signalstyrka ca 15 meter från routern med flera väggar i mellan. Mycket bättre än de tidigare routrar jag använt, ingen av dem har klarat av den kvaliten.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Ska du köra annan firmware så skaffa wrt54gl.
Jag brukar slänga upp dem ute hos kund och de har än så länge visat sig funka bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffy_lord
Hejsan

Jag kör med denna. Den har aldrig startat om och så tappar ja inte kontakten med den heller.. Ja kör med tomato firmware..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306148

FUnkar riktigt bra

Ja tomato är riktigt najs, kickar ju dd-wrt

Men ska man köpa en WRT54G* router så satsa på GL varianten så du slipper man få den nya skiten linksys säljer nu.

600spänn på dustinhome och fraktfritt över 500...
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

Permalänk

Jag har bara dålig erfarenheter av trådlöst och hög belastning, tex Torrenter.

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Torrents är jobbigt att hantera för nästan alla router då det skapas så många olika kopplingar till de anslutna, de plus trådlöst blir ofta för mycket.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |