Till alla värmehatare

Permalänk

Till alla värmehatare

Intressant läsning!.
Kika på sida 6 om ni vill se sambandet mellan tempratur och trasiga hårddiskar.

http://216.239.37.132/papers/disk_failures.pdf

Det är google som har övervakat ett par tusen hårddiskar en längre tid.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

"Temperature is often quoted as the most important environmental factor affecting disk drive reliability. Previous studies have indicated that temperature deltas as low as 15C can nearly double disk drive failure rates"

Intressant, måste nog se över min disk kylning ännu bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
"Temperature is often quoted as the most important environmental factor affecting disk drive reliability. Previous studies have indicated that temperature deltas as low as 15C can nearly double disk drive failure rates"

Intressant, måste nog se över min disk kylning ännu bättre

Jag förstår inte skämtet?

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Inte jag heller.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant men själv skulle jag vilja ha kommentarer av experter eller disktillverkare för att det skulle vara högre risk att ha en ny kall disk än en ny lite varmare känns fel på alla sätt.
Att det inte skulle vara någon skillnad mellan felfrekvens på en 30 och en 40gradig disk känns mer rimligt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Man ser ju i diagrammet att de vill ha kroppstemperatur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Intressant men själv skulle jag vilja ha kommentarer av experter eller disktillverkare för att det skulle vara högre risk att ha en ny kall disk än en ny lite varmare känns fel på alla sätt.
Att det inte skulle vara någon skillnad mellan felfrekvens på en 30 och en 40gradig disk känns mer rimligt.

Kan vi hålla oss till studien och vad som faktiskt observerats, eller tror du google har "känsla" som underlag för denna studie?
Vad som "känns" rätt och fel är vi alla medvetna om, det är därför jag startade tråden.

Värt att notera är att högre temperatur är en större riskfaktor än lägre tempratur efter en livslängd på tre år. Kika på bild 5.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Läste om detta tidigare, och deras statistik bygger vad jag minns på ca 100 000 diskar. Ganska tillräckligt tycker jag för att det ska betyda nåt.

Min servers diskar ligger på 23C. Kan få upp dom till ca 30C om jag tar bort fläktarna, men där kommer hela datorns kalluft in och de andra komponenterna gillar ju som bekant inte värme...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Kan vi hålla oss till studien och vad som faktiskt observerats, eller tror du google har "känsla" som underlag för denna studie?
Vad som "känns" rätt och fel är vi alla medvetna om, det är därför jag startade tråden.

Värt att notera är att högre temperatur är en större riskfaktor än lägre tempratur efter en livslängd på tre år. Kika på bild 5.

Det jag vill ha är en teknisk beskrivning av VARFÖR resultaten har blivit så här, termisk utvidning och material utmatting ökar med temperaturen vilket är min "känsla" för att detta är konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det jag vill ha är en teknisk beskrivning av VARFÖR resultaten har blivit så här, termisk utvidning och material utmatting ökar med temperaturen vilket är min "känsla" för att detta är konstigt.

Jag förstår inte din poäng? Jag kan lika gärna påstå att material krymper med minskad temperatur och att metaller blir sprödare vid lägre tempratur.
Är det positivt? Lager och bussningar kan få fel form, smörjmedel kan bli för fast, osv...

Du försöker sätta rumstemperaturen som någon sorts absolut punkt där hårddiskar fungerar bäst och att avvikelser därifrån är skadliga.
Uppenbarligen håller inte google med dig.

Och google är min bästa vän

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

För visso är den relativa skillnaden mellan rumstemperatur och 38 grader (vilket jag tolkade som det optimala enligt googles diagram) väldigt stor, sannolikheten att disken rasar halveras.
Denna halvering motsvarar dock bara två procentenheter, vilket inte år så himla mycket.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

... och där har du kanske lösningen ...

Har hört om resultaten tidigare, och de störde mig också, men det var inte förrän du nämnde det där med metallutmattning, som jag insåg vad det kunde bero på...

Så här:
Väldigt många av diskarna har varit i server-användning och har alltså varit igång en mycket stor del av de år de levt. Vidare är datahallarna hårt temperaturkontrollerade.

En naturlig gissning är då att de diskarna har haft en förhållandevis hög men ganska konstant temperatur.

Det betyder i så fall att de kanske inte fått genomlida så många uppvärmning->avsvalning->uppvärmning-cykler som en disk i en hemmaburk/arbetsstation, och är i så fall inte lika påverkade av metallutmattning.

För en hemmadisk gäller isf. att ju större skillnader mellan 'avstängd'-temperatur och arbetstemperatur, desto mer risk för metallutmattning och sånt... Därför är det bra att hålla diskarna så nära avstängd-temperatur (dvs. svalt) som möjligt även när de är igång.

Det betyder isf. att googles rapport och våra gamla erfarenheter kan vara sanna på samma gång.

Vad tror du?

Nu har jag försökt lusläsa sidorna 5-7 för att se om teorin kan stämma, och jag ser faktiskt inte var man kan se korrelationen till temperaturvariationerna, bara genomsnittstemperaturerna... Däremot kan man ju anta att en disk som används som arbetsstation är avstängd ibland, och därför borde hamna i segmentet med lägst genomsnittstemperatur och hög failure-rate.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag skulle tippa på ca 100 000 SCSI-diskar 24/7 som har suttit/sitter i servar, som dom har använt i testet. Troligast.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
Jag skulle tippa på ca 100 000 SCSI-diskar 24/7 som har suttit/sitter i servar, som dom har använt i testet. Troligast.

.. fast det står i rapporten, plus är ganska känt, att google använder väldigt mycket vanlig konsumenthårdvara.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
... och där har du kanske lösningen ...

Har hört om resultaten tidigare, och de störde mig också, men det var inte förrän du nämnde det där med metallutmattning, som jag insåg vad det kunde bero på...

Så här:
Väldigt många av diskarna har varit i server-användning och har alltså varit igång en mycket stor del av de år de levt. Vidare är datahallarna hårt temperaturkontrollerade.

En naturlig gissning är då att de diskarna har haft en förhållandevis hög men ganska konstant temperatur.

Det betyder i så fall att de kanske inte fått genomlida så många uppvärmning->avsvalning->uppvärmning-cykler som en disk i en hemmaburk/arbetsstation, och är i så fall inte lika påverkade av metallutmattning.

För en hemmadisk gäller isf. att ju större skillnader mellan 'avstängd'-temperatur och arbetstemperatur, desto mer risk för metallutmattning och sånt... Därför är det bra att hålla diskarna så nära avstängd-temperatur (dvs. svalt) som möjligt även när de är igång.

Det betyder isf. att googles rapport och våra gamla erfarenheter kan vara sanna på samma gång.

Vad tror du?

Nu har jag försökt lusläsa sidorna 5-7 för att se om teorin kan stämma, och jag ser faktiskt inte var man kan se korrelationen till temperaturvariationerna, bara genomsnittstemperaturerna... Däremot kan man ju anta att en disk som används som arbetsstation är avstängd ibland, och därför borde hamna i segmentet med lägst genomsnittstemperatur och hög failure-rate.

Intressant påpekande och mycket möjligt

Det är ju oftast material utmattning som gör att disken går sönder om det inte är något tillverkningsfel på det iallafall vad jag vet.

Visa signatur