Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Byta fläkt i nätagregatet

Hej!

Min fläkt i nätaggregatet väsnas förfärligt. Det hjälpte inte att ta ut den och rengöra den från damm.

Var kan man få tag på fläktar? Inte skall jag väl behöva köpa ett helt nätaggregat.

Jag mätte avståndet mellan skruvhålen. Det är cirka 70 mm.

Permalänk
Medlem

Lite symaskinsolja gör underverk...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Lite symaskinsolja gör underverk...

Intressant!

Navet på min fläkt är klätt med plast. Man kan skympta elektriska spolar inne under plasten.

Skall jag spruta in olja på spolarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thort
Intressant!

Navet på min fläkt är klätt med plast. Man kan skympta elektriska spolar inne under plasten.

Skall jag spruta in olja på spolarna?

oftast brukar det finnas nått klistermärke eller liknande, tar man bort detta så kommer man åt navet. annars är det bara att försöka komma åt så gott man kan.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tack carlos25 !

Ditt råd fungerade!

Det satt mycket riktigt en etikett över navet. Innanför denna satt en gummipropp. Den gick att ta loss. Då frilades axeln. Jag lade en droppe symaskinsolja där. Och, oväsendet försvann.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack carlos25 !

Ditt råd fungerade!

Det satt mycket riktigt en etikett över navet. Innanför denna satt en gummipropp. Den gick att ta loss. Då frilades axeln. Jag lade en droppe symaskinsolja där. Och, oväsendet försvann.

Och du fick/får olja över hela datorn ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Och du fick/får olja över hela datorn ?

Ojdå!

Hur skulle jag gjort istället?

Permalänk
Medlem

jag brukar droppa ner en droppe låsolja i navet i mina fläktar också. Funkar skitbra, och sålänge man sätter på klisterlappen igen så sprutar det inte ut nåt. Ett tips är även att lägga flökten med navet uppåt och köra igång den så oljan hinner gå in riktigt innan man sätter in dem vertikalt igen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ojdå!

Hur skulle jag gjort istället?

Men ??? Gjorde du det eller inte ?

Är du säker på att fläkten är 70 mm ? Den storleken finns men är ovanlig..Normalt sett byter man ut fläkten istället..
Kommer ihåg när jag var newbie, och oljade en 120mm chassifläkt...
Jovisst funkade det, och fläkten blev tystare än en mus...men hela datorn var full med olja sedan *S*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Men ??? Gjorde du det eller inte ?

Är du säker på att fläkten är 70 mm ? Den storleken finns men är ovanlig..Normalt sett byter man ut fläkten istället..
Kommer ihåg när jag var newbie, och oljade en 120mm chassifläkt...
Jovisst funkade det, och fläkten blev tystare än en mus...men hela datorn var full med olja sedan *S*

Hur kan oljan åka in i datorn när fläkten blåser ut?

Har oljat ett antal fläktar & aldrig varit med om att oljan åker ut ur fläkten & sölar ner datorn.. ja det är klart använder man en 5-liters dunk & tratt så kan det hända, eller?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur kan oljan åka in i datorn när fläkten blåser ut?

Har oljat ett antal fläktar & aldrig varit med om att oljan åker ut ur fläkten & sölar ner datorn.. ja det är klart använder man en 5-liters dunk & tratt så kan det hända, eller?

Nope, du Skruvis...

Du måste gjort "rätt" eller kört med andra fläktar än jag gjorde..om jag kommer ihåg rätt, så var det en Papst...och jag anvnvände symaskinsolja med dropp pippet...kan iofs tagit för mycket, men det var bara 2 st "droppar", sen en vecka senare var hela burken täckt med en oljefilm....

Edit : kanske oljan var för "fin" med för låg viskoisetet (eller vad det heter) oljan var i vart fall mer lättflytande än vatten..att det spreds sig "skyller" jag turbelenta fläktar i burken (cpu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder vanlig växellådsolja, tjock & klibbig.. men har använt 5-56 med.. nemas problemas...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Fläktkontroller är annars ett bra alternativ, kör jag på mitt.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Fläktkontroller är annars ett bra alternativ, kör jag på mitt.

Hur kan en fläktkontroller ta bort lagerljud?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla era synpunkter!

Jag är nöjd och belåten med min nysmorda tysta fläkt.

Permalänk

Olja har en benägenhet att sprida sig. Urmakare använder spetsen på en tunn nål för att smörja axlar med knappt synlig mängd olja. Till en fläkt kan det räcka med ett eller ett par knappnålshuvud olja.