läsk kylare med peltierelement som omväxling

Permalänk
Medlem

läsk kylare med peltierelement som omväxling

OK nu är det dags igen. planerar att göra en läskkylare med ett Peltierelement på ca 80 watt från elfa. Och då är frågan, ska man använda en liten kylfläns på den kalla sidan inuti själva "kylen" för att nå minsta möjliga luft temperatur eller ska man använda tex Chemical Metal (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389639) och "gjuta" en form som passar botten på en läskburk och fästa "metalen" på peltiern men värmeledande lim och på det viset på bättre kontakt med burken och förhopningsvis kyla snabbare genom att peltierelementet kyler burken direkt utan att behöva kyla ner lufter i lådan först?

80 watt kanske är på gränsen till mycket med man får dra ner på volten lite tex köra på 12V då den klarar ca 15V.

Eller så är det jag som inte har riktigt koll på någonting och att min tanke om chemical metal är omöjlig. Men vad vett jag.

Svar uppskatas.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

kemisk metal är nog ingen bra konduktor så en lite kylfläns vore nog bättre..

är det ngn som vet om en 80w peltier räcker att köra på 5v eller borde man ta ngn med mer kraft i? vill köra via usb alltså..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Avstängd

5v borde duga om du har isolerat kylen väl.

sen hur mycket sröm ett usb uttag kan ge är en annan sak

Permalänk
Medlem

Tveksamt men du kan nog använda en mobilladdare eller liknande att driva den med fins på chlasolson med ställbar späning. Andra har gjort det tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det gäller att agget klarar att driva pelten bara.. ett usb uttag klarar inte att driva en pelt spec bra.. (500mA max) ett 200W gammalt atx agg klarade inte att köra mina 80Wattare

Visa signatur

<3

Permalänk

en 80w peltier drar ca 6A och vid "uppstart" kan den sluka upp till 8A

Permalänk
Avstängd

Såväl USB som batteriladdare är uteslutet som drivkälla för en 80 watt-peltier, det säger nästan sig självt (80 watt!).

Effekten ökar med kvadraten på spänningen, så vid 5 volt kommer effekten vara mycket lägre än för märkspänningen. Om nominell spänning är säg 14 volt, kommer peltiern bara utveckla omkring 10 watt vid 5 volt. Men 10 watt är fortfarande för mycket för USB och för de flesta batteriladdare för mobiltelefoner. Strömmen är i runda slängar 2,5 A då. Som om inte det vore nog är 10 watt rätt ynkligt att kyla med. Det fodras då en odentlig isolering för att hålla burken säg 4 eller 8 grader vid en varm sommardag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

ok jag ger upp man kan inte alltid ha rätt

Visa signatur

Permalänk

Vadå ge upp? vad äre för sätt själv funderar ja på att bygga en liten kyl me ett 279w peltier och vattenkylning

Permalänk
Medlem

o fan. 279 watt ger djupfryst cola i en mindre kyl. funderade oxå på att kopla den till vattenkylningen men jag vill inte ha den brevid datorn så jag får nöja mig med intels orginal fläkt till c2d. kylarbetet fortsäter och jag väntar på en paltier från elfa. komer troligen att lägga upp lite bilder och sådant sedan men det kommer att ta några veckor

Visa signatur

Permalänk

ah okej men spara lite pengar å bygg en enkel vattenkylning pump kylare och block + lite slang å vatten

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att kemisk metall leder värme nått särskligt bra. Har grejeat en del med det och tycker inte riktigt om det. Skulle vara bättre om du svarva ur en alumium bit och sätte den på.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk

lr kanske en sorts vätska i bottnet?

Permalänk
Medlem

Är väll lika bra om han har tillgång till svarv att köra ut en alu bit så det täcker boten och upp en bit på burken säg en 10cm, på det sättet så kan han både ha 33 och 50cl burkar, samt att få tag på dem. Slänga på pelitern med värmeledande lim på undersidan. Och sedan kapsla in det i nån liten låda för isolering.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Vadå ge upp? vad äre för sätt själv funderar ja på att bygga en liten kyl me ett 279w peltier och vattenkylning

en liten jämförelse till dina tankar

(taget från en frysbox)

Bredd (mm) 1600
Höjd (mm) 883
Djup (mm) 665

Effekt (W) 140
Infrysningskapacitet (kg/dygn) 27

Om du nu kan effektivt kan använda alla dina 280W så kommer det vara bra överdimensionerat. Eller så ska du göra en väldigt stor låda

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

ok där ser man... har ändrat lite på iden och börjar bygga litte småt.
jag har ett gammalt nättag på 250 watt och max 7.5 A på 12v, peltiern drar 8,5A och ca 15V går det? volten kan man ju dra ner till 12 men...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
en liten jämförelse till dina tankar

(taget från en frysbox)

Bredd (mm) 1600
Höjd (mm) 883
Djup (mm) 665

Effekt (W) 140
Infrysningskapacitet (kg/dygn) 27

Om du nu kan effektivt kan använda alla dina 280W så kommer det vara bra överdimensionerat. Eller så ska du göra en väldigt stor låda

Så liten som möjligt nä men så den rymmer ca 6burkare sen kan man ju ha någonsort termostat som slår av när den går under 0grader.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så liten som möjligt nä men så den rymmer ca 6burkare sen kan man ju ha någonsort termostat som slår av när den går under 0grader.

Jag har mina öl/cola i frysen i c:a 45-60 min, efter 90min börjar colan bilda is.. det är -25°C i frysen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Saken är att man kan inte jämföra ett TEC element med en kompressor kylning, den är mycket mer energi snål, skulle gissa på att den kyler ca 3 x inmatad energi. ungefär så effektiv är en värme pump iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag har mina öl/cola i frysen i c:a 45-60 min, efter 90min börjar colan bilda is.. det är -25°C i frysen

det går ej att jämföra en frys me en peltier kyl å så länge tempen inte går under 0 så fryser de inte

Permalänk
Avstängd
Citat:

det går ej att jämföra en frys me en peltier kyl å så länge tempen inte går under 0 så fryser de inte

Nja jag syftade mer på att man behöver inte termostat, -25°C kyler sedan snabbare än 0°C

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

jo iof man kan ju fixa lite funktioner på den;) så man kan gå ner under 0 om man har bråttom