Permalänk

hyra en dator

jag funderar på att hyra en dator istället för att köpa en ny vartannat år... tror det blir billigare så.. men var kan jag hyra bärbara datorer för bra ett pris?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

Itservice har att man kan hyra.

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

låter mer som att de hyr ut till företag... tror du det gäller även frö privatpersoner?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

inte en blekaste hehe men skicka iväg ett mail och fråga?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

kan väl lika gärna ta en grym på avbetalning istället för att hyra?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

då måste jag ha datorn i minst 3 år och sedan lyckas sälja den...för att de ska löna sig... hyr jag datorn kan jag byta ut den varje år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dragon problemmet är att det ska löna sig för företagen också, tror det kan bli dyrt att hyra en dator.

Permalänk
Medlem

Du kan ta datorn på avbetalning och betala av inom 1 år.

Permalänk

ok... nu tar vi ett exempel...

om jag nu köper en dator (spelar ingen roll hur lång avbetalning.. priset är det samma)... kostar det kanske 18000... jag har den i två år och måste sedan köpa en ny... kanske lyckas sälja den för kanske 3000-4000.. om jag nu kan sälja den...

2 år = 15000kr

hyr jag samma dator för 500 kr i månaden.. blir det 12000kr på 2 år... + jag kan byta ut den en gång varje år...

2 år = 12000kr + uppdatering

vilken är mest lönsamt?

det är ialf hur jag ser på det... kanske har missat ngt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enda frågeteckenet i din uträckning är väl det där 500kr per år. Eftersom du inte lyckats hitta hpn som hyr ut datorer har du ju ingen aning om vad priset kan bli ?

För som någon tidigare sa, det skall ju löna sig för företaget som hyr ut också.

Kollar www.leasy.se ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
ok... nu tar vi ett exempel...

om jag nu köper en dator (spelar ingen roll hur lång avbetalning.. priset är det samma)... kostar det kanske 18000... jag har den i två år och måste sedan köpa en ny... kanske lyckas sälja den för kanske 3000-4000.. om jag nu kan sälja den...

2 år = 15000kr

hyr jag samma dator för 500 kr i månaden.. blir det 12000kr på 2 år... + jag kan byta ut den en gång varje år...

2 år = 12000kr + uppdatering

vilken är mest lönsamt?

det är ialf hur jag ser på det... kanske har missat ngt..

Vem skulle hyra ut en dator värd 18000 för 500 i månaden om man vet eller misstänker att den som hyr kommer sluta hyra den efter ett år och då är datorn iprincip värdelös...

Det är ju iprincip som att köpa in datorer för 18000 och sälja de för 500x12 = 6000... ingen vinnande affäridé tror jag... Om du ska hyra så vill nog den du hyr av att du åtar dig att hyra under viss tid, om jag inte missminner mig så är väl alla såna HemPc erbjudanden på den basisen...

Edit: Leasy har t.ex. 5 års bindningstid...

Permalänk
Medlem

ungefär det som föregående postare skriver var det jag försökte säga =p

Permalänk

vet inte hur det är med hyrestiden men både utservice och leasy har uthyrning för det priset...

men ni har förmodligen rätt... men det var ialf värt att kolla upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
vet inte hur det är med hyrestiden men både utservice och leasy har uthyrning för det priset...

men ni har förmodligen rätt... men det var ialf värt att kolla upp

Leasy hade 60 månader

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

De kostar ganska mycket att hyra.
Exempel med en hygglig burk, Macbook Pro 17" 2,33Ghz C2D, 2GB RAM, 160GB HD:
24 månader = 1 355 kr/mån

En lite äldre 15" 2Ghz CD, 1GB RAM, 100GB HD:
1 månad = 6 525 kr

Prisexempel från macrent.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
De kostar ganska mycket att hyra.
Exempel med en hygglig burk, Macbook Pro 17" 2,33Ghz C2D, 2GB RAM, 160GB HD:
24 månader = 1 355 kr/mån
Prisexempel från macrent.

Mao så kostar det mer att hyra än att tex köpa på avbetalning och sedan faktiskt få äga den efter 24 månader?

Permalänk
Medlem

jepp, så är det.
Det finns kanske dom som tjänar på att hyra, men det är knappast privatpersoner. Företag kan nog se fördelar med det i vissa situationer.

Köp och var rädd om grejerna och ha inte bråttom med att sälja till första bästa prutare, det är nog det bästa alternativet.
Ja, förutsatt att man inte går å köper nått som är gammalt redan första veckan då, det gäller väl att ha lite koll på hur marknaden utvecklas om man vill ha låg "månadskostnad".

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

Jag köpte min Inspiron 6400 för snart 1 år sedan och den kostade då 9500kr.

Jag tänkte försöka sälja den efter sommaren, då kommer jag ha haft den i sisådär 500 dagar. Samtidigt kommer den ha gått ner i värde cirka 5000kr om jag får den sålt för 4500. Då kommer jag att ha förlorat 10kr om dagen ..

Leasy tog ju 300 i månaden motsvarande 10kr om dagen men då var man ju tvungen att ha datorn lite väl länge(5år) ...

Permalänk

Företag sysslar inte välgörenhet, de har förutom datorkostnaderna (ränta, värdeminskning) andra utgifter som lön, skatter, annonskostnader, garanti, support och vinst till ägarna m.m.
Så för att de ska kunna vara kvar på marknaden, krävs det att de får in mer pengar vid uthyrning av en dator än bara ränte- och värdeminskningskostnaden samt den intäckten som de efteråt får för att sälja datorn begagnad.

Om man kollar på leasy, som väl är kändast i Sverige, så sätter dessutom de ett väldigt högt pris som säger att produkten är värd.
Hur svårt är det exempelvis att hitta en bärbar:
Acer AMD Sempron
3100+
• AMD Sempron 3100+
• 15,0" XGA LCD
• 256 MB DDR 333 SD RAM
• 40 GB hårddisk
• Grafik: 64 MB SIS delat
• DVD-enhet
• CD-RW-brännare
• MS Windows XP
För under 6995:- som de påstår att den är värd i: http://www.leasy.se/images/website/product/avis83.pdf
*edit* Leasy har väl börjat sälja datorer och det kanske är priset som de tar, men ej insatta konsumenter tror att burken är värd så mycket.

Det enda som var billigt att hyra var hemPc, men det berode på att man slapp vissa skattekostnader.
Annars ser dom till att de på ett eller annat sätt tjänar pengar, väldigt lång minsta lånetid är ju en smart lösning som lurar vissa kunder att gå med på att hyra av dem.

Angående företag så hyr de nog på andra vilkor/priser då de hyr så många. Sedan får de ett helt paket med service och liknande på köpet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

HemPC funkar väl rätt så bra. Hyra är väldigt billigt om du har ett företag, Om inte är det nog rätt kört för dig. Möjligtsvis att du kan leasa men då kommer dom begära att du har fast anställning och samma gäller avbetalning vilket jag antar är varför du inte kör på det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu