Permalänk

En kompis till mig fick en chucknyckel rakt över näsan en gång. Men precis som Razor säger så är det mer än ofta den mänskliga faktorn som är orsaken snarare än maskinen. Det händer ofta att folk hittar på olika sätt att gå förbi diverse säkerhetsannordningar för att det sparar nån minut eller att det blir smidigare på nått sätt.

Permalänk
Avstängd

Borde finnas fler säkerhetsanordningar och grejer som kollar att allting är okej, och kanske stänger en lucka, så att ingenting kan flyga ut...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Borde finnas fler säkerhetsanordningar och grejer som kollar att allting är okej, och kanske stänger en lucka, så att ingenting kan flyga ut...

Jo men blir det på något sätt lite tidskrävande eller känns helt onödigt så kommer folk att göra något som sätter skyddet ur spel. T. ex. tejpa fast dömansgreppet på gräsklipparen, Tejpa fast den ena säkerhetsknappen så man bara behöver trycka på en istället för två osv.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hör hit... Men tänker oavkortat på det när jag hör alla era andra strapatser...

Jag och bästa polarn programerade en sådan Asea robot.. Så kom vi på tanken att vi skulle programera den till att trycka på sin egen "Nödstoppsknapp" ... skitcoolt tyckte vi.. Programet fungerade ju såklart också... Bra tänkte vi och skulle köra bort roboten.. Starta systemet... POFF... "nödstopp intryckt..."... hmm.. starta systemet... POFF "nödstopp intryckt"...

Försöka flytta roboten för hand,... tungt tungt... inte lätt....

Slutade med att dem fick ringa tillverkaren som skickade en snubbe från ett land som är jäkligt svårtstavat och börjar på s och slutar nog på weich.. och montera isär hela armen

Ändå lyckades vi få MVG i kursen på något sätt...

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

BrandBil det där pekar ju mer mot allmän klantighet än försumlighet/olycka xD

Kanske skulle provat att ge roboten något att hålla istället så man kunde skruvat bort typ en pinne eller nått annat som den håller i ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Gick något som kallades SMTE kommer inte ihåg vad det stod för men det döptes sedan om till industriprogrammet lr nåt sånt... Lite kul å höra om alla chucknyklar, det hände på vår skola det med...

Men men för att vara lite ontopic nu, du behöver juh inte en cnc maskin för att tillverka ett chassie! Istort sett så är ju ett chassi från början en plåt som sedan är fräst och bockad..

Varför inte bara skissa ut chassiet på en plåt med blyerts å sen dremla eller skära ut det på något annat sätt å sen tillverka nån simpel anordning för att bocka plåten? Sen popnitar man juh bara ihop skiten å så är det klart...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta

Jodå det finns, i överflöd men dom ignorerar man oftast och sätter ur spel.

CNC maskiner har oftast "simulering" och olika saker som kollar om allt är rätt, men tar lite extra tid.. tid är pengar.

Sen när olyckan är väl framme så kostar det ännu mer tid.

I princip alla maskiner har lucka/dörr, och maskinen stannar om man öppnar det och nästan alltid orsakar vertygsbrott som är i vissa fall dyrt, sen för att förhindra att maskin stannar om dörren skulle åka upp så har man kopplat bort funktionen..
En lås anordning på dörren som för hindrar öppnande är för dyrt med verkar det som

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealElwood
CNC har en standard, kallas kort och gott för ISO programmering. Det är dock ett förlegat sätt att programmera.

Man utgår från en CAD(Computer Aided Design) ritning som man sedan laddar in i en CAM (Computer Aided Manufactoring) modul, där definierar man verktyg samt verktygsvägar. Den datan går sedan genom en postprocessor som är anpassad efter det styrsystem den aktuella maskinen använder sig av. Det finns nämligen en del öppna funktioner i ISO koden så att olika leverantörer kan skapa vissa förenklade kommandon fritt typ en borrcykel m.m.

Programmet laddas in i maskinen sen är det bara att gasa om man är säker på att programmet är rätt, annars tar man det lite försiktigt i början.

Var bara tvungen att lägga mig lite, vet inte riktigt vad denna diskussion handlar om egentligen men....

För det första är ISO inte någon standard. Det är ett språk som finns i flera olika system. Vissa maskiner använder bara ISO andra kan använda det i kombination med ex. dialogprogramering. Då ritar man först upp detaljen eller momentet genom att tala om vilken längd, diameter typ av gänga osv. det ska vara. Sedan generar masinen ett ISO program. (kan även göras via CAD.)

Vanligt är att man som du sa först gör ritningen i CAD för att sedan göra som jag sa ovan. Men minst lika vanligt är att man står vid maskinen och knappar ren ISO eller via dialogen.

ISO är allt annat än ett förlegat sätt att programera. Tvärtom, söker du ett CNC-jobb och säger att du inte kan ISO går jobbet troligen till någon annan.

Du skriver en del öppna funktioner...
Visst finns det, men det är väldigt få. Det mesta är standard, Det är inte många nya G och M-koder man måste lära sig när man hoppar mellan olika system.

Annars låg det väl en del i det du sa i övrigt...

Måste även kommentera arbetsgången som diskuterades tidigare i denna tråden.

Kunden som vill ha något tillverkat kommer till verkstaden med en ritning. CAD, ritad med blyerts eller eller alla mått "i huvudet".
Det är sedan personalens sak att välja arbetsmetod. Dom arbetar efter sina förutsättningar väljer maskin osv. På våran arbetsplats har vi ex. fyra olika styrsystem på våra maskiner. men det spelar oftast ingen roll vilken vi använder. Tar den som är ledig...

//CNC-Operatör sedan 20 år

Permalänk
Medlem

Jag har denna terminen lekt med en typ av CNC-maskin i skolan. Gjorde ett chassi och fräste ut hål för fläktar, DVD och lite annat smått och gott med den. Utmärkt resultat. man ritar lite i datorn (själv använde jag ett program som hette Galaad) och skickar detta sedan till fräsen, inget pillande med siffror Jag hade tur, skolan införskaffade den i höstas och gick på ca 60 laxar, lite mycket pengar om man ska skaffa en själv?

Permalänk

He he he, 60 000...
Har bytt arbetsplats sen senast.
Står just nu i en ny svarv som kostade 10 miljoner. (Norska)

Den klarar detaljer på 2,5 meter i diameter och 14 meter långa.
Det e grejer det

Det ær væl oftast inte aktuellt att køpa en cnc-styrd maskin før hobbybruk. Det gæller att tjæna pengar på den va?
(Flåt mitt norska tangentbord...)