Beställning coming up, omdömmen uppskattas!

Permalänk
Medlem

Beställning coming up, omdömmen uppskattas!

Halloj!

För några veckor sedan bad jag om tips inför ett datorköp då jag inte har stenkoll på denna marknaden själv och fick väldigt bra svar tyckte jag.
Nu börjar det närma sig beställning, förhoppningsvis i veckan som kommer nu, och jag vill bara stämma av så att allt ser bra ut.
Här har ni inköpslistan;

http://www.shg.biz:80/kundecenter/cart_ext.asp?id=PL69B19YAV

Mina 'krav' jag fick hjälp efter;

- Klara Crysis och kommande Dx10/nextgen spel galant i 1680x1050.
- Riktigt väl kyld.
- Struntar helt i överklockning då jag aldrig sysslat med sådant och har iaf. inte just nu några planer på det (lär inte uppstå heller kan jag säga med största säkerhet).
- Framtidssäkert, på så sätt att det enkelt kan uppgraderas vid behov framöver om problem skulle uppstå eller man bara blir pilsk på mer prestanda.
- Speldator men även kunna köra videoredigering och dylikt bra.

Något sådant.
Vad sägs, bör jag ändra något? Kanske har jag t.om. missat något helt?
Omdömmen uppskattas!

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

tjena

Skall också köpa dator snart och tycker detta ser bra ut för pengarna, är dock inte själv insatt så mycket heller så jag hade gärna också sett om någon kunde ta 5 minuter och svara, som är mer insatt och duktig i ämnet!

Permalänk
Medlem

Tycker det där ser ut som ett bra paket.

Något som heter framtidssäkert finns som du säkert vet inte när det gäller datorkomponenter, men om du vill kunna uppgradera till kommande Intel-processorer ( dvs Penryn ) så kanske ett P35 kort kan vara att fundera på ( ska också fungera mycket bra med just quad-processorer ). Det är för tillfället dom enda korten som stöder Penryn.

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2094226
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2094227
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=311288

Tre bra alternativ med DDR2. Finns också kort med både DDR2 och DDR3 men har inte hört något om standarden på dessa.

Om du inte bryr dig om uppgraderingsmöjlighet till Penryn, eller vet att du kommer byta moderkort också i så fall, så kan du ta och trycka på beställknappen för jag tycker som sagt var du har valt ett bra paket.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

En fråga.. varför vill du ha det riktigt välkylt om du ändå inte ska klocka? Borde du inte prioritera ljudnivån istället?:)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen inte köpa till en CPU kylare om du inte tänker klocka.

Permalänk
Medlem

Håller med MKB om att en Scythe Infinity är overkill när du inte tänker klocka. Den medföljande originalkylaren duger gott. Lägg dom pengarna på något annat istället ( ett P5K Deluxe kanske ). Om du mot förmodan skulle få för dig att klocka kan du köpa en ny kylare då.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk

Mums. Skulle vilja vara i dina kläder. Det där är ett riktigt slaktarpaker, enjoy!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Ehm... en silverfärgad dvd till ett svart chassi?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Om du inte bryr dig om uppgraderingsmöjlighet till Penryn, eller vet att du kommer byta moderkort också i så fall, så kan du ta och trycka på beställknappen för jag tycker som sagt var du har valt ett bra paket.

Funderat lite på det där och kom fram till att skulle jag uppgradera inom en hyffsat snar framtid lär det bli mer minne och/eller ett till grafikkort, om man nu skulle kört på ett SLI moderkort.
Kollade dock upp kraven för SLI och det blev genast tråkigt enligt mig och som du nämner skulle jag köpa en ny processor är vi säkert ändå vid den tidpunkten då jag vill ha ett nytt moderkort också. Aldrig varit den som uppgraderat för att ha det absolut senaste ändå.
Och trycka i mer minne går ju oavsett vilket moderkort jag väljer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
En fråga.. varför vill du ha det riktigt välkylt om du ändå inte ska klocka? Borde du inte prioritera ljudnivån istället?:)

Jadu, har haft två datorer i rad nu som trots extra fläktar och specifik CPU kylare blivit varma när jag spelar krävande spel och som på senare tid börjat krångla, och har därav helt enkelt blivit så grymt paranoid när det gäller värme.
Ljudnivån bryr jag mig inte särskilt mycket om faktiskt.
Antingen kör jag hörlurar eller hög volym på mitt 5.1 system så det överröstar det mesta ändå (och isolerar i hörlurarnas fall).
Dessutom har jag blivit van vid bakgrundsljud efter att ha haft min dator 20cm ifrån mig (som låter en del iaf) och en enorm AC 2meter ifrån mig (som låter jevligt mycket minst sagt).
Prioriterar hellre prestanda och hållbarhet framför ljud, paranoid som man är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Du behöver verkligen inte köpa till en CPU kylare om du inte tänker klocka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Håller med MKB om att en Scythe Infinity är overkill när du inte tänker klocka. Den medföljande originalkylaren duger gott. Lägg dom pengarna på något annat istället ( ett P5K Deluxe kanske ). Om du mot förmodan skulle få för dig att klocka kan du köpa en ny kylare då.

Där ser man!
Alltid fått rådet att köpa en specifik rekommenderad CPU kylare till, samt att som nämnt ovan så har man ju utvecklat det här paranoida betéende gentemot värme i datorer.
Men det är ju fint, kanske det blir P5K ändå eller en till HDD. Eller så sparar jag en slant helt enkelt.
Får suga på den karamellen lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Mums. Skulle vilja vara i dina kläder. Det där är ett riktigt slaktarpaker, enjoy!

Tackar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moddelkaj
Ehm... en silverfärgad dvd till ett svart chassi?

Lekte runt lite med listan tidigare och hade då ett silvrigt chassi i kundvagnen.
Hade blivit lite frustrerande om jag skickat iväg beställningen sådär, så din uppmärksamhet för detaljer uppskattas!