Missa inte Amazon Prime Deal Days!

PC som Media Extender i Vista - går det?

Permalänk
Medlem

PC som Media Extender i Vista - går det?

Jag har en HTPC med Windows Vista Premium, vilken är utrustad med TV-tuners och en del annat godis. Nu är jag sugen på att få tillgång till HTPCns egenskaper på andra platser i huset. Har sett en hel del om de olika Media Extenders som finns, främst då Xbox360 som Microsoft själva promotar hårt.

I mitt fall passar det bättre med en PC som Media Extender, helt enkelt då jag redan sitter på en som skulle passa utmärkt för ändamålet. Men är detta möjligt? Är medveten om att Vista har stöd för Media Extenders i Media Center, men på Microsofts hemsida hittar jag bara information om Media Extenders i form av Xbox360 och till viss del även produkter från andra tillverkare. Ingenting om hur en annan PC i samma nätverk skulle fungera och hur man om det är möjligt skall gå till väga för att få det att fungera. Enligt min teori borde det vara en ganska smal sak att få två datorer i samma nätverk som båda kör Vista Premium/Ultimate att dela på Media Centers resurser - inte minst om man som i mitt fall har CAT-6 dragen i hela huset utan egentliga flaskhalsar.

Vet ni mer om detta, eller har ni idéer om hur jag skulle kunna gå till väga för att lyckas med detta?

Visa signatur

Prylnörd? Vem? Jag? Nääää!