Permalänk
Medlem

Reglerteknik

Jag har en omtenta i en grundkurs i reglerteknik att ta igen, och undrar ifall någon kan rekommendera en bra bok i ämnet? Kursboken (Reglerteknik: grundläggande teori av Glad/Ljung) tyckte jag var alldeles för kortfattad och rätt dåligt beskrivande. Alla tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Plugga gamla tentor?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Plugga gamla tentor?

Det är ju givet Men jag skulle vilja ha en bok som på ett bra sätt förklarar allting också. Det är ingen sån kurs där man bara kan lära sig typtal inför tentan (tyvärr?) .

Permalänk
Medlem

Ok. Själv tyckte jag Glad & Ljung var rätt bra på de delar där jag använde den. Men som sagt, smaken är som baken. Och eftersom jag själv använde just den så kan jag inga alternativ.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Reglerteknik på bal
(Mel. Rosa på bal)

Tänk att tentera reglerteknik, lilla jag, lilla jag, reglerteknik
Tänk att bli uppmärksammad av en sån populär institution
Reglerteknik, vackert namn eller hur?
Början i moll och finalen också i moll.
När blir den färdig, herr Wittenmark, säg? Tentan ni diktar till mig.

Tentan till er teknologer, får ni nå'n gång framåt jul.
När ni den sedan ska lösa, tror jag ni får riktigt kul.
Med Nyqvist och Bode och Halldiagram
styvhet och felet ni skall räkna fram.
Minimum fasasymptoter till sist,
det kan väl aldrig bli trist?

Nej, aldrig trist vill jag lova
har man som eran elev.
Man kan varje fall inte sova,
ty aldrig förglömmer jag er.
Detta är det värsta jag någonsin läst
det hade jag sluppit om jag läst till präst
Jurist eller annat som ej nytta gör,
jag vill bli civilingenjör!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Haha! Klockren dikt

Permalänk
Medlem

en vacker låt

Permalänk
Medlem

Vi använde Tore Hägglund - Reklerteknik Föreläsningsanteckningar, vilket är ett kompendium innehållande i princip allt som sägs på föreläsningarna, fast då i löpande text och inte som i vanliga anteckningar.
Köpte en bok också, men den läste jag aldrig eftersom föreläsningkompendiet funkade bra.

Dock är det väl väldigt tveksamt om det går att få tag på någon annanstans än här i Lund, eftersom kompendiet är skrivet av en på institutionen och främst används här, och därmed är anpassad efter LTHs kurs.

Reglerteknik är för övrigt blä.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Reglerteknik är för övrigt blä.

Börjar läsa kursen nu i höst!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Förbannat tråkigt med reglerteknik. Min gamla kursbok som står i hyllan heter "modern reglerteknik", skriven av Bertil Thomas.
Var väl helt ok, klarade ju iaf tentan

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Hedersmedlem

Nu tycker jag att folk är obefogat negativa. Det är roligt (nåja, kanske inte roligt i ordets vanliga bemärkelse) med reglerteknik. Glad och Ljung har för övrigt skrivit fler böcker, till exempel "reglerteori", om man vill fördjupa sig.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att reglerteknik skulle kunna vara roligt om man bara kom över den första tröskeln, för just nu känns ämnet som sådant faktiskt intressant, men den grundläggande teorin är så svår att ta till sig. Och när det dessutom inte är någonting jag vill jobba med i framtiden är det svårt att få någon motivation

Permalänk

Reglerteknikens grunder hade jag som kurslitteratur, den tar upp det mesta men så lätt var den inte. Kollar man lite på de sista kapitlen (efter 8) och sedan går tillbaka till boken grundläggande teori -Torkel Glad eller Modern reglerteknik-Bertil Thomas, så tycker man de är lätta.

Själv inkl mina klasskamrater kollade lite i bl.a. den boken du hade, men man tjänade faktiskt mest på att hålla sig till sin egen kurslitteraturen. De skriver/arbetar på lite olika sätt och man får lära sig så mycket extra genom att läsa flera böcker, i.o.f.s. är det bra att lära sig mer, men många tycker reglerteknik-kurserna är tillräckligt svåra som de redan är.
Själv läste jag boken Reglerteknikens grunder om och om igen, jag förstod långtifrån allt i de sista kapiteln men ändå fixade jag en 5:a med marginal. Jag har även senare praktiskt byggt en reglersystem med hjälp av en mikrodator och en proppeller på en hävarm. Det är lättare än vad det låter, men det är roligt att praktisk kunna använda sig det man har lärt sig i en tung teoretisk kurs.

Felet de flesta gjorde i min klass som inte klarade kursen var, att de redan innan tentan inbillade sig att den var svårare än vad den var. Det är långtifrån en omöjlig kurs att fixa och skaffar man många gamla tentor med lösningsförslag och räknar så fixar man tentan. B.t.w jag hade 11st tentor med lösningsförslag (gjorda av min lärare) och kunde lösa varenda tal på dem innan jag gjorde tentan, vilken innebar att jag var beredd på det mesta.
Så mitt tips är kolla i Modern reglerteknik, men håll dig till din bok och läs om och om igen om du nu bara är ute efter att klara kursen. Lös några tenta tal gå sedan tillbaka till boken, ja som "man" brukar göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Förbannat tråkigt med reglerteknik. Min gamla kursbok som står i hyllan heter "modern reglerteknik", skriven av Bertil Thomas.
Var väl helt ok, klarade ju iaf tentan

Jag tycker reglerteknik är väldigt intressant och roligt, tyvärr så förstör "alla" högskolor/universitet det roliga i kursen med en massa matematik.
-Ingen på min f.d. skola mer än mig har valt att bygga ett reglersystem på realtidssystem, fast det det är ett bra exempel på ett tidskristisk system och inte så svårt som det ser ut. (ja det finns folk som har gjort grymmare andra saker)

*edit* När jag tänkte efter så finns övningsuppgifterna med lösningsförslag till boken reglertreknikens grunder på bokens hemsida: http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/?id=2474&artnr=7307-0...
Men bäst för tentaresultatet är att försöka fixa fler tentor från din lärare, det kan iblant gå och fråga dem i årkurserna över dig om de har andra tentor med lösningsförslag. Det var så jag fixade så många tentor. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker reglerteknik är väldigt intressant och roligt, tyvärr så förstör "alla" högskolor/universitet det roliga i kursen med en massa matematik.

Nu skall väl inte matematiken ses som något hinder. Inte ens som något nödvändigt ont. En av fördelarna med reglerteknik, liksom de flesta ämnen som ingår i en civilingenjörsutbildning, är väl att den väldigt väl går att beskriva med hjälp av matematik. Reglerteknik är väl dessutom ett av de (få?) ämnen där man relativt enkelt kan se hur matematiska verktyg kan användas för att lösa i verkligheten förekommande problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade också boken "Reglerteknikens Grunder" likt bud_bundy, och tyckte den var ovanligt bra för att komma från en svensk författare/studentlitteratur.

Låter ambitiöst att läsa igenom den flera gånger, jag läste den nog bara 0,8 ggr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu skall väl inte matematiken ses som något hinder. Inte ens som något nödvändigt ont. {... m.m.}

Håller med! Beroende på när man läser Reglerteknik under sin utbildning har man säkert olika nivå på sina matematiska förkunskaper. Det slår säkert rätt hårt på hur man uppfattar ämnet. Vet att det var (är?) stora skillnader på M- och E-sektionen på Chalmers t.ex.