Permalänk

Vägrar Klocka?

Jag har i ett par månader haft ett X2 5600+, enda problemet är att den vägrar klocka. Visst vet jag om att AMD är rätt så fattiga när det gäller överklockning, men jag kommer inte ens upp i 2.9 GHz utan att få problem direkt.

Den första månaden jag hade denna processorn så klockade det finfint, iallafall upp till 3.0 GHz (och det är just dit jag vill komma), men varenda gång jag nu gör så så kraschar den alltid, och fort. Antingen innan Vista laddas in, efter BIOSen, ibland till och med innan. Väldigt störande.

Temperaturerna vet jag att det inte är, enligt EVEREST så ligger jag mellan 30-32 grader på cpu:n själv, och de två kärnorna.

Jag har också testat mer ström, upp till 1.350 (standard är 1.3).

BIOSen har jag också försökt uppdatera, då flippade hela datorburken ur så fort något överklockades. Några tips på lösningar?

Permalänk
Medlem

Står i din sign att du kör PC5300 @ 800Mhz. Låter inte HELT stabilt utan verifiering. Försöker du sedan clocka upp processorn över det kommer minnenas frekvens öka procentuellt lika mycket alltså kommer du clocka dom ännu mer.

Skulle snarare föreslå att du kör dom i avseda 667Mhz och testar därifrån. Eller gör som jag gjorde i går.

Drog ner mina 667Mhz minnen i 533Mhz sedan ändrade jag multipliern till 12 istället för 13 sedan pumpade jag upp fsb'n till 258mhz så resultetet blev ca 3.1Ghz på min 2.6Ghz 4000+ och minne bör då gå i 687Mhz. " (533/200)*258 = 678"
Kan säga att min klockade ganska mycket bättre då.

För å testa minnet reckomenderar jag memtest86+ å det kan du hitta via google seda bränner du ut det å bootar upp sedan låter udet rullar. inga fel på 24h då har du stabila minnen.

har du grovt instabil dator så bör det märkas inom 20-30min å då kan du fortsätta klocka upp minnena. För att sedan testa processor, minne, mobots stabilitet finns det prime95 för det eller liknande apps. Har du dualcore får du köra 2st samtidigt alternativt fixa ett program med smp stöd för stabilitestestning.

Sedan om du nu inte ändrat nåt utan att det helte enkelt går sämre å sämre så kan det tex vara problem med moderkort eller nätag men det brukar resultera i instabilitet även vid original frekvensen.
Går också testa med tex prime95.

Permalänk

Testade ditt tips. Ledde till att jag fick rensa CMOSen.