Drunknade under poolskydd vid nattbad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ingen har påstått att hon förtjänade att dö på grund av hennes idioti.
Men om man inte vet var man skall dra gränsen när man är 15 år kan man inte häller tycka synd om denna person, tragiskt är det nog men rent idioti är vad det är.

Jag är nog böjd att hålla med Ilja här. 15-åringar testar gränser oändligt mycket. En hel del saker kan vara rent livsfarliga men man medrycks av kamrater och liknande. Jag tycker det är tragiskt att hon inte tänkte längre, jag tycker det är tragiskt att en familj förlorat sin dotter på grund av, urgh, oaktsamhet (snällt uttryck för ogenomtänkt dumhet) och jag tycker att hon faktiskt hade ett liv framför sig och hade kunnat bli en produktiv människa i vårt samhälle, det är over and out på grund av en korkad handling. Det är tragiskt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt synd om dem, visst de var jävligt dumma men inte fan förtjänade att dö på ett sådant vis. Kan tänka mig själv en sådan död, brrr.:S

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om det är tragiskt eller inte, men darwinismen visar att den fungerar!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Säga vad man vill om det är tragiskt eller inte, men darwinismen visar att den fungerar!

Så du menar att du aldrig har gjort något dumdristigt? Som rent potentiellt hade kunnat riskera ditt liv? Fungerande Darwinism = elitistiskt skitsnack.

Permalänk
Avstängd

ni är som 2 åringar här på sc

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
ni är som 2 åringar här på sc

Skulle vara intressant att veta vilka du anser vara 2-åringar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Troligen de som är patetiska nog för att tycka att det var rätt åt flickan som drunknade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Troligen de som är patetiska nog för att tycka att det var rätt åt flickan som drunknade.

Troligen ja, men det är ju inte så mycket begärt att man är tydlig i sina inlägg.

Permalänk
Glömsk

Jag tror ingen pratar om den 15-åriga flickan som drunknade. Det var ju en olycka, och alltså fullt tragiskt.

Den 19-åriga grabben som dök under presenning planderade förmodligen inte heller att drunkna, men han gjorde ändå ett medvetet val precis i samma kaliber som personena som medvetet gör valet att sätta sig i en kundvagn och rulla ner för ett stup. Båda idéerna är lika uppenbart livsfarliga.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Det sa han väl aldrig? Han sa att vi är två personer (Som kommer från åre? Eller?). Konstigt måste jag säga, då vi har olika användarnamn antar jag att det är mer än två personer i den här diskussionen.
Öh, vad har michael123s inlägg med den här diskussionen att göra? hmf.

Hur som helst, hur vet ni att eran socialdarwinism verkligen hade fungerat? Har ni några bevis på att personerna som dog var genetiskt odugliga?

Vad jag vet brukar de sociala omständigheterna (att en dum persons barn till större grad blir dumma än smarta föräldrars) inte betraktas när man pratar om darwinism som ni påstår. Så om det inte är för att personerna i fråga var genetiskt odugliga de dog, så hade evolutionen inte alls hjälpt till.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
[B]Det sa han väl aldrig? Han sa att vi är två personer (Som kommer från åre? Eller?). Konstigt måste jag säga, då vi har olika användarnamn antar jag att det är mer än två personer i den här diskussionen.
Öh, vad har michael123s inlägg med den här diskussionen att göra? hmf.

[/b]

Nu var du ju lite elak ju. Eller så har jag en förmåga att efter långvarigt tolkande av en text på ett rent rebuslösarmässigt vis kunna tyda texten. Vad vet jag ...

Permalänk
Medlem

Man kan inte tycka synd om alla som dör eller skadar sig själva, speciellt inte när de orsakat ovan nämnda saker själva.

Det dör hundratals människor i trafiken pga av lika dumdristiga val de gjort, men inte tycker vi synd om alla dem?

En som sätter sig bakom ratten och kör ihjäl sig själv och två andra som bara är ute och går, vilka tycker man synd om i den händelsen? Knappast föraren.

Samma sak här, tar man sig så långt att man hoppar in i en pool under dem omständigheterna så har man redan gjort x antal val som ska förhindra just sådana olyckor (som alla varit mot lagen) och då får man iaf inte mig att tycka synd om dem.

Sen att ni kan tycka att jag är som en tvååring, eller känslokall, eller omänsklig är mig fullständigt skit samma. Jag tycker inte och kommer heller aldrig tycka synd om folk som dör pga av sin egen idioti.

Permalänk
Medlem

Svenskt fenomen. Här är ingen ansvarig för sina handlingar. Om jag kör rattfull och kör ihjäl mig och en familj i en annan bil, är det synd om mig eller fick jag vad jag förtjänade? Jag tycker det senare, men det kanske inte var mitt fel att jag körde full?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

CSM101 summade upp det jag tycker rätt bra.
Det är självklart tragiskt att den 15 åringen dog, men det tragiska är att hon gjorde ett aktivt val som ledde till detta, med andra ord vare sig grupptryck eller ej kunde hon inte sätta en gräns. Därmed får mig att inte tycka synd om henne då jag Vet att alla ungdomar inte är så, och det finns självklart en orsak till det.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Svenskt fenomen. Här är ingen ansvarig för sina handlingar. Om jag kör rattfull och kör ihjäl mig och en familj i en annan bil, är det synd om mig eller fick jag vad jag förtjänade? Jag tycker det senare, men det kanske inte var mitt fel att jag körde full?

Ansvarig för sina handlingar är man ju, man avled? (i ditt scenario alltså) Det handlar inte om att sitta och gråta eller sörja, det handlar om att en ung människa dog i förtid, tycker man inte det är tragiskt anser jag nog att man saknar empati.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ansvarig för sina handlingar är man ju, man avled? (i ditt scenario alltså) Det handlar inte om att sitta och gråta eller sörja, det handlar om att en ung människa dog i förtid, tycker man inte det är tragiskt anser jag nog att man saknar empati.

Klart det är tragiskt, men det är inte synd om killen. Klart ingen skall behöva dö ung, men ibland gör man det och i vissa av de fallen har man sig själv att skylla.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Min 19-åriga granne blev påkörd av en lastbil på väg till sitt jobb.

Där har jag empati.

Hans bästa vän (och även en vän till mig) omkom i en trafikolycka han med, en vecka tidigare än min granne.

Där har jag också empati för honom.

Den här unga killen dog som en direkt följd av sin egen ingnorans och var själv skyldig för sin död.

Här har jag inte empati.

Så du kan inte på något sätt diktera hurvida någon har eller saknar empati baserat enbart på denna händelse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Min 19-åriga granne blev påkörd av en lastbil på väg till sitt jobb.

Där har jag empati.

Hans bästa vän (och även en vän till mig) omkom i en trafikolycka han med, en vecka tidigare än min granne.

Där har jag också empati för honom.

Den här unga killen dog som en direkt följd av sin egen ingnorans och var själv skyldig för sin död.

Här har jag inte empati.

Så du kan inte på något sätt diktera hurvida någon har eller saknar empati baserat enbart på denna händelse.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Så, du menar att om din granne och hans vän hade omkommit tack vare ett korkat beslut/en dumdristig handling så hade du inte hyst en gnutta empati för dem? Det är inte vad jag anser vara empati och är inte riktigt förenligt med ordet.

Diktera och diktera, du får gärna anse dig vara empatisk, jag gör det inte. Det handlar ju inte bara om grabben utan folk i hans omgivning också, föräldrar, syskon och vänner. Kan man inte leva sig in i andras situation så är man inte i mitt tycke speciellt empatisk. Det innebär inte att jag anser att du är en elak person eller någonting sådant, bara att jag har förmågan att se saker i ett djupare och bredare perspektiv.

Killen gjorde en urbota korkad handling, absolut, den kostade honom livet, det tycker jag är tragiskt, men vem är jag att döma honom? Har man själv inte gjort saker som har varit ogenomtänkta i sitt liv? Potentiellt livsfarliga grejer tror jag alla har gjort, om det är genom oaktsamhet eller ren ignorans spelar ingen roll. Vem har inte haft huvudet fullt utav tankar och inte tänkt på att man korsar en gata som man korsar på ren rutin och en bil blir tvungen att tvärbromsa? Vem har inte badat på midsommarafton packad som en räv? Vem har inte triggad av polare i tonåren korsat tunnelbanespåren? Det går att räkna upp åtskilliga exempel på där man riskerat sitt liv utan att egentligen inse det, må det vara på grund av påverkan av alkohol, euforin som spänning kan ge, whatever.

Om en person dödsstörtar när han eller hon hoppar fallskärm, känner du ingen empati för denne heller? Eller någon som åker skidor i Alperna och rammar ett träd? En dykare som får dykarsjuka? Bara nyfiken på din uppfattning om din empati och hur långt den sträcker sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, du menar att om din granne och hans vän hade omkommit tack vare ett korkat beslut/en dumdristig handling så hade du inte hyst en gnutta empati för dem? Det är inte vad jag anser vara empati och är inte riktigt förenligt med ordet.

Haha visste den frågan skulle komma. Det är lättare at känna empati för folk man kännt sen barnsben (oavsett deras handlingar) än för vilt främmande människor. Så lite dubbelmoral är det ändå från min sida.

[QUOTE]Om en person dödsstörtar när han eller hon hoppar fallskärm, känner du ingen empati för denne heller? Eller någon som åker skidor i Alperna och rammar ett träd? En dykare som får dykarsjuka? Bara nyfiken på din uppfattning om din empati och hur långt den sträcker sig. [/QUOTE]Är rätt mycket från fall till fall, och som jag skrev tidigare så känner jag empati för många olika personer som gör dumma saker, men det är inte per automatik att alla som dör unga ska få min empati.
Är svårt att förklara, jag vet, låter i vissa fall dumt och som hyckleri, men så är det imo.

Det blir lite som att empati imo är något man förtjänar på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Obligatorisk tränad vakthund på alla utomhus bad. De som hoppar över stängslen blir bitna.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur som helst, hur vet ni att eran socialdarwinism verkligen hade fungerat?

Menar du 'er socialdarwinism' eller pratar du om någon hypotetisk era?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att du aldrig har gjort något dumdristigt? Som rent potentiellt hade kunnat riskera ditt liv? Fungerande Darwinism = elitistiskt skitsnack.

Nej det menar jag inte, det har jag säkert gjort.

Darwinismen i detta fallet gjorde att en individ som inte var anpassad dog, genom att inte kunna tänka och reflektera över sina beslut och handlingar. Inget annat.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur som helst, hur vet ni att eran socialdarwinism verkligen hade fungerat? Har ni några bevis på att personerna som dog var genetiskt odugliga?

Evolutionen är inte speciellt begåvad, den är väldigt simpel och inte alls speciellt "smart". Snubben som drunknade kanske skulle vunnit nobelpriset och fått bort all världens hunger. Men klarar man inte av att fatta att man inte hoppar bungyjump utan lina så har man inget här att göra :).

Edit;
- smart
+begåvad

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Evolutionen är inte smart, den är väldigt simpel och inte alls speciellt "smart". Snubben som drunknade kanske skulle vunnit nobelpriset och fått bort all världens hunger. Men klarar man inte av att fatta att man inte hoppar bungyjump utan lina så har man inget här att göra :).

Fy fan va jag garvade gott när jag läste det där haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ungdomar är som 5 åringar, dem vet inte vad konsenkvenser innebär.

Dagens ja, saker man läser om ungdomar idag hände inte så ofta när jag liten/tonåring.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Jag har flera bekanta som kände tjejen i fråga men ingen som var med dock, och fastän det är en jävla tragedi att hon dog börjar man ju undra hur det gick till.
Jag har svårt att tro att "täcket" inte håller för en liten tjej på 40-50 kilo, vilket gör att jag tror att de antingen var flera på det eller att nån snubblat eller liknande. Det jag dock inte förstår är vad de gjorde där om de inte badade? Om man nu ska bada flyttar man väl undan plasten, och om man inte ska bada finns det väl en hel del andra ställen som är bra mycket bättre att festa på :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag har flera bekanta som kände tjejen i fråga men ingen som var med dock, och fastän det är en jävla tragedi att hon dog börjar man ju undra hur det gick till.
Jag har svårt att tro att "täcket" inte håller för en liten tjej på 40-50 kilo, vilket gör att jag tror att de antingen var flera på det eller att nån snubblat eller liknande. Det jag dock inte förstår är vad de gjorde där om de inte badade? Om man nu ska bada flyttar man väl undan plasten, och om man inte ska bada finns det väl en hel del andra ställen som är bra mycket bättre att festa på :/

Vissa täcken klarar flera fullvuxna personer samtidigt, vissa täcken klarar inte ens 1 kg.

Permalänk

Här i Kalmar var det en femtonåring som klättrade upp på ett tåg och fick en stöt av linan däruppe.... vårdas för allvarliga brännskador

http://barometern.se/article/1320755_103-102-0-0

WTF!? han klättrade upp på ett tåg efter flera varningar...

Själv är jag femton... men jag gör fan inte så här konstiga saker...

OK, det är sorgligt men de får faktiskt skylla sig själva....

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Dagens ja, saker man läser om ungdomar idag hände inte så ofta när jag liten/tonåring.

Precis, och det verkar bli bara värre och värre. Jag menar för sjutton hur långt kan det gå egentligen innan det blir för mycket?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, och det verkar bli bara värre och värre. Jag menar för sjutton hur långt kan det gå egentligen innan det blir för mycket?

Det kan ju också vara så att ni följer med mer i nyhetsrapporteringen nu. Eller att vi har mer nyhetsrapportering nu.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.