Fräsha upp lite enkel matte, permutation? kombinationer?

Permalänk
Medlem

Fräsha upp lite enkel matte, permutation? kombinationer?

Nu var det säkert fem år sedan, då ingick det i Matte F på gymnasiet. Hur som helst, jag gjorde en enkel liten "namn"-generator som slumpar ut konsonanter och vokaler så det blir nåt som med lite tur liknar ett namn. Men så fick jag för mig att räkna ut hur många olika kombinationer det kan bli.

Så det är mest av nyfikenhet och inte nån viktig uppgift eller så, utan bara lite matteuppfräshning. :] Så jag sökte upp permutation på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Permutation#Counting_permutation... och så tänkte jag börja med något enkelt där man lätt kan kolla upp svaret.

Tre siffror 0-9, hur många olika kombinationer finns det? Det säger ju sig självt att det skall bli allt mellan 000 till 999, det vill säga 1000 olika kombinationer.

Himla lustigt var det att just detta exempel användes på wikipedia dessutom. Lösningen ser ut som sådan:
Formeln: P(N, R) -> P=N!/(N-R)! ger
P(10,3) = 10! / (10-3)! = (1·2·3·4·5·6·7·8·9·10) / (1·2·3·4·5·6·7) = 8·9·10 = 720

Klart som korvspad! ...förutom att det inte blir 1000! Kan någon förklara för mig som aldrig var nåt mattegeni? Jag gissar att jag tolkar helt fel om vad N och R står för. Formeln kanske är helt fel för mitt ändamål?

Vad uppgiften som jag egentligen vill lösa är hur många "ord" jag kan göra av 3 konsonanter och 2 vokaler. (Utan åäö finns det 6 vokaler och 20 konsonanter att välja på.)

Permalänk
Medlem

Antal kombinationer av 3 siffror, 0 - 9 är: 9x9x9 = 9^3 = 729

Antal kombinationer av 3 siffror med olika siffror är P(9,3) = 9! / (9-3)! = 720

Permalänk
Medlem

Re: Fräsha upp lite enkel matte, permutation? kombinationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
... Tre siffror 0-9, hur många olika kombinationer finns det? Det säger ju sig självt att det skall bli allt mellan 000 till 999, det vill säga 1000 olika kombinationer.

Himla lustigt var det att just detta exempel användes på wikipedia dessutom. Lösningen ser ut som sådan:
Formeln: P(N, R) -> P=N!/(N-R)! ger
P(10,3) = 10! / (10-3)! = (1·2·3·4·5·6·7·8·9·10) / (1·2·3·4·5·6·7) = 8·9·10 = 720

Klart som korvspad! ...förutom att det inte blir 1000! Kan någon förklara för mig som aldrig var nåt mattegeni. Jag gissar att jag tolkar helt fel om vad N och R står för.

På wikipedia definierar de permutationer såhär:

Citat:

the traditional definition is used: a permutation is an ordered list without repetitions

Formeln räknar ut antalet möjliga permutationer du kan få av en sekvens med n antal objekt i. Således kan du ju inte få permutationer såsom 888 eller 880, (där finns 8 med tre respektive två ggr). Därför blir det inte 1000 permutationer med längden 3 utav en sekvens med 10 objekt.

För att räkna ut antalet unika kombinationer kan du använda följande formel
n^r (för att använda samma beteckningar som i permutationsexemplet). Du har 10 objekt och de skall kombineras 3 och tre 10^3 = 1000 vilket är antalet unika kombinationer ( 0 - 999)

Hoppas det klarnade lite.

Nisse_e
Antal kombinationer av 3 siffror, 0 - 9 är INTE 729? nollan är ju också en siffra, alltså är det 10x10x10 = 1000 kombinationer ....

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Antal kombinationer av 3 siffror, 0 - 9 är: 10x10x10 = 10^3 = 1000

Antal permutationer av 3 siffror med olika siffror är P(9,3) = 9! / (9-3)! = 720

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ah, det förklarar saken, gisses så enkelt det blev. :] (10 siffror om man räknar nollan)
Så mina ord är alltså 20x6x20x6x20? Tänk att jag räknade så från början , men det kändes så omoget högt med 288000 kombinationer. Speciellt då jag slumpade "Lukas" på första försöket. xD

edit: 288000 förstås, som phod säger. Inte mycket rätt med matten idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Ah, det förklarar saken, gisses så enkelt det blev. :] (10 siffror om man räknar nollan)
Så mina ord är alltså 20x6x20x6x20? Tänk att jag räknade så från början , men det kändes så omoget högt med 3600000 kombinationer. Speciellt då jag slumpade "Lukas" på första försöket. xD

Men 20x6x20x6x20 blir ju 288000...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Eagleorn och Phod: Visst är det så...Svarade lite väl snabbt