Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
Hehe inte troligt att man kan få testspela skärmen någonstans men man kan ju alltid hoppas, LOL jag kommer till onoff med min dator lixom,"hej,jag vill testspela er skärm!" :-). Hmm oh vad detta är svårt! Kanske man ska köpa HPns 22" istället... Jag ska ta o maila ngn admin här på SweC o be dem recensera 24" skärmar! Tack för alla tips förresten, jag uppskattar det verkligen!

Jag tittade lite närmare på din skärm. Eizon som jag länkade till är betydligt mycket snabbare än din BenQ FP937S och har betydligt bättre färger än vad din BenQ FP937S har också. Allt är betydligt mycket bättre på Eizo skärmen som jag länkade. Jag hade sparat om jag vore du och klippt en Eizo. Tvivlar starkt på att du kommer tycka något annat än wow faktorn faktiskt. Du har spelat på en 12Ms skärm sedan du köpte den och du tycker det fungerar bra, då blir du inte besviken med Eizon, tanke på hur kräsen jag är.

Men om du inte vill köpa den utan vill ha en 22" så hade jag ändå köpt en Eizo.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

I en LCD så ritas det ju inte upp alls på samma sätt utan enskilda pixlar tänds och släcks fristående från varandra. Det finns ju ingen svepfrekvens att tala om. Hur kommer då detta fungera på en 24" LCD i 100Hz?

Ska bli väldigt intressant hur som helst. Jag älskar LCD skärmar, dom är smarta, slimmade, väger lite, Widescreen, grymma färger men fan ta deras ghosting alltså.

Jo jag läste på samma sida behardware.com i någon artikel, kommer tyvärr inte ihåg där de förklarade nånting om att 100Hz förbättrar typ inget i själva skärmen, svarshastigheten på enskilda pixlar hur snabbt de tänds/byter färg eller så ändras inte, men att däremot har det en inverkan på hur våra ögon upplever det, retinal persistence tror jag fenomenet heter.

Jo jag också skulle vilja byta till en LCD, det finns LCD skärmar idag som har jättefina färger och svart ser typ svart ut på vissa osv men det är detdär med eftersläpet som hindrar mig. Försökte t.o.m en gång tvinga mig i att bli van med LCD och köpte en men jag hade den endast 2 veckor för jag ville ge tid och se ifall jag skulle kunna vänja mig men till sist började jag sakna 100Hz CRT gaming så pass mycket så jag sålde den till min bror och plockade upp en gammal highend 19" CRT billigt istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Försökte t.o.m en gång tvinga mig i att bli van med LCD och köpte en men jag hade den endast 2 veckor för jag ville ge tid och se ifall jag skulle kunna vänja mig men till sist började jag sakna 100Hz CRT gaming så pass mycket så jag sålde den till min bror och plockande upp en gammal highend 19" CRT billigt istället.

Hehe jag med. Jag satt med en Asus 19" 2MS skärm i två veckor. Den var då den snabbaste LCDn på marknaden, men det gick alltså inte. Huvudvärken försvann efter några dagar men det är precis som du skriver, ghosting. Två veckor är en lång tid och jag försökte intala mig att det inte ghostade. Spelade Oblivion, Graw, Cs och Wc3 mest just då. Jag upplevde Ghosting i alla spelen tyvärr. Det gick visserligen att stå ut Wc3.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jo jag gjorde det pga att min billiga LG 701B 17" CRT skärm gick sönder och köpte en med 4ms responstid som hade fått bra betyg (kommer inte ihåg modellen längre). Men även jämnfört med min gamla billiga 17" CRT skärm som jag brukade spela i 1024x768 @ 85Hz kände jag direkt att det var nånting som inte stämde, känslan var helt annorlunda. Så beslutade jag att i gå mera djupare in i saken och testa lite olika saker. Min bror hade ju nästan samma skärm som jag, en LG 702B 17" CRT så jag bestämde mig för att sätta skärmarna bredvid varandra och köra dualview. Så bestämde jag mig först för att pröva båda skärmarna i Quake3 (annars spelar jag det inte nästan alls) för det är ett spel där LCD skärmarna är känt för att inte riktigt hänga med. Körde 85Hz på CRTn och jag tror att jag började med DVI 60Hz (skärmen hade både VGA och DVI anslutning). Prövade att strafa fram och tillbaka med blicken mot en vägg och ojj vilken skillnad det var, behövs inte vara en kräsen person som jag för att se skillnaden där, lät också min storebror som typ spelar nästan aldrig och är bara sån typ som tittar på TV serier och filmer och sånt se skillnaden och han kunde tydligt också se skillnaden. Det var med vsync på förstås för jag var ju beredd på att LCD skärmarna klarar inte höga FPS utan tearing lika bra som CRTs. Men för skojs skull prövade jag också med vsync av och där var skillnaden som natt och dag. Såg fruktansvärt, t.o.m "hackigt" ut som om texturerna på väggen hoppade fram och tillbaka och så på LCDn medan CRTn klarade det utan problem med knappt någon synlig tearing alls. Prövade många andra spel (helt nya och lite äldre) också naturligtvis och det spelade ingen roll vilket spell men ändå var det alltid en skillnad jag upplevde som jag också märkte förrän jag satte båda skärmarna bredvid varandra men när jag gjorde det så fick jag en bra jämnförelse dessutom hur pass stor skillnaden egentligen är. Sen prövade jag att jämnföra 800x600 @ 100Hz på CRTn och nu blev det ännu större skillnad . Efter det bestämde jag för mig att pröva sätta LCD skärmen i VGA läge för då fick jag tillgång till 75Hz i standard upplösningen. Till min förvåning eftersom jag hade hört så många gånger förut att uppdateringsfrekvensen spelar ingen roll på LCD skärmar så märkte jag genast att det var en skillnad. Jag inbillar mig bara kanske tänkte jag då. Men för att få reda på om jag inbillar mig eller inte gjorde jag ett test. Jag lät min bror slumpmässigt byta mellan 60 och 75Hz på skärmen och sen testade jag spela Unreal Tournament GOTY som är en gammal favorit för mig och till min förvåning kunde jag VARJE gång säga ifall skärmen kördes i 60 eller 75Hz! Vi testade ca 10ggr och varje gång hade jag rätt. Eftersom det var minimal skillnad på just den skärmen mellan DVI och VGA läge hade jag mycket hellre kört i VGA och kunnat köra i 75Hz. Jag ser skillnad på upp till 100Hz på CRT skärmar men mellan 100 och 120Hz ser jag ingen skillnad alls längre i vilket spel som helst och vare sig jag kör med vsync på eller av. Har prövat många ggr. Sen har jag också testat köra spel i 60 och 75Hz på CRT skärmar och om man försöker strunta i att det flimrar och har sig så upplever jag själva rörelserna typ rätt så likadana som på LCD skärmarna. Sedan dess har jag varit övertygad om att uppdateringsfrekvensen också spelar roll på LCD skärmar så därför tror jag att 100Hz på LCD skärmar skulle bota problemet för mig.

Men som sagt detta gäller ju bara spel, i windows så skulle jag hellre använda en LCD skärm även om jag varit låst till 60Hz då det bara handlar om stillbilder hursomhelst och texten är tydligare och ingen strålning med LCD skärmar och dessutom är geometrin typ perfekt. Det är ju bara i spel som problemet uppstår med dagens LCD skärmar, ibland t.o.m ifall jag ska göra någon MS Excel diagram eller nåt så kanske jag hellre använder min storebrors dator med LCD skärmen t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Intressant text

Okej, ne men jag förstår dig till fullo. Jag har exakt samma problem. LCD till allt utom spel än så länge.

Problemet med personer idag som snackar om att dom inte märker någon skillnad, Hz spelar ingen roll, LCD flyter bättre ah jag vet inte jag har hört massor med olika varianter. Saken är att dom inte vet vad dom ska titta på för att göra en utvardering. Dom har inte den blekaste aning om vad det är dom ska kika på för att avgöra om det är ghosting eller ej, bra för dom. Jag vet inte om det har med sämre erfarenhet eller kompetens att göra eller om hjärnan inte hänger med men det är bra för dom. Just när det gäller LCD så önskade jag att jag vore likadan för min 21" CRT tar sådan jädrans plats och lyser som en strålkastare.

Aja, vi får väl se. Time will tell about the LCD's.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

eizo är ingen spelskärm. hade du kommit med en eizo till ett lan så hade folk skrattat åt dig om du var gamer

A.N'doja , det kommer fungera precis lika dant som med 100hz tvs lcd.
pixlarna tänds och släcks 100 ggr per sekund istället för 60 som nu..

redrum_237; ditt datorpris i din sign... vart är det relevant någonstans? jag hade ju aldrig köpt en dator för det priset någonsin även när den var splitter ny ^^

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
eizo är ingen spelskärm. hade du kommit med en eizo till ett lan så hade folk skrattat åt dig om du var gamer

A.N'doja , det kommer fungera precis lika dant som med 100hz tvs lcd.
pixlarna tänds och släcks 100 ggr per sekund istället för 60 som nu..

redrum_237; ditt datorpris i din sign... vart är det relevant någonstans? jag hade ju aldrig köpt en dator för det priset någonsin även när den var splitter ny ^^

dom får skratta hur mycket som helst med sina 16.2mil färger med en låtsas bit om 8 som egentligen är 6. Dåliga betrakningsviknlar och en ms om 2 och inputlag om 60 och köpt för 3500 kr. Be my guest.
Men sure, klart det inte är en spelskärm eftersom inte Eizo gör PR för skärmarna som en spelskärm tillskillnad från många andra. Eizo är kvalité vare sig du ska spela eller ej.

Men i 24" segmentet så tycker _jag_ att Eizos 10k skärm ghostar mindre än Benq24" som jag länkade ovan. Eizo fungerar utmärkt att spela på jämfört med 22 och 24 tums panelerna. Eizo har ingen inputlag som Tn panelerna har vilket resulterar till att ghostingen är mindre.

Leverantörer kan skryta med sina 2Ms grey-to-grey men vad hjälper det när dom flesta tn paneler har en inputlag om 60ms? Det är mer ms än vad hela eizo skärmen har. Vi kan säga så här kort och gått. Jag är väldigt kräsen som ni flesta vet och jag avskyr att spela på LCD men Eizon är den jag drivdes bäst med och uppfattade minst ghosting med. Smakar det så kostar det brukar man säga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

absolut rekomenderar jag eizos 24" för 10k... den går att spela på... men nu snackar jag om eizo i övrigt... det är somsagt inga gamingskärmar, det är arbetsskärmar för folk som arbetar med t.ex. grafik och dyl. eizon har också inputlag dock är det inte lika högt som en TN. knappt märkbar skillnad tbh. men fortf vill man ha kvalité och enorma färger så köp eizos 10k skärm. det är en riktig baddare!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

Hmm, känns ju lite överdrivet att köpa grymmaste bildredigeringsskärmen LOL, men VF en bra skärm är en bra skärm. eizo s2431 är alltså eizo:n som gäller?

Är det ingen som har erfarenhet av LG245WP?

Så om vi ska avsluta detta, vad tror ni DELL UltraSharp 2407WFP VS Eizo S2431WK. Är Eizo:n snabbare/mindre input-lag? hur står sig LG245WP mot dessa?

Edit/
folk talar här (mitt på sidan ungefär) väldigt varmt om AL2423W, jag bryr mig inte om HDCP eller massa ingångar,så är inte Acern något att ha då?
/Edit

Tack för all hjälp, ledsen att jag är så besvärlig, men det är mycket pengar, och jag tror inte jag kan hitta bägge i butik och jämföra dem IRL tyvär.

Off-Topic
Dwn, jag ville med att vis priset i min sign, poängtera hur sjukt snabbt priserna rasar när det gäller datorkomponenter (ja själv känner alla till det, men jag ville ge siffror). Min dator (motsvarande) idag typ 6K, det är fan ett skämt! Men, ja

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Citat:

Hmm, känns ju lite överdrivet att köpa grymmaste bildredigeringsskärmen LOL, men VF en bra skärm är en bra skärm. eizo s2431 är alltså eizo:n som gäller?

Är det ingen som har erfarenhet av LG245WP?

Så om vi ska avsluta detta, vad tror ni DELL UltraSharp 2407WFP VS Eizo S2431WK. Är Eizo:n snabbare/mindre input-lag? hur står sig LG245WP mot dessa?

Edit/
folk talar här (mitt på sidan ungefär) väldigt varmt om AL2423W, jag bryr mig inte om HDCP eller massa ingångar,så är inte Acern något att ha då?
/Edit

Japp det är mycket pengar. Om jag vore du så skulle jag anstränga mig för att hitta en Eizo skärm tillsammans med några övriga som du funderar på. Ta dig till en studio där de jobbar med grafik och berätta vart du kommer från "Sweclockers" och förklara kort vad sidan innebär och varför du är där så ska du få se att du kan få prova skärmen. Det du gör är att du tar med dig en skiva med testprogram som kollar färger, kontrast, vinklar, MS med mera. Det tar högst 30 minuter.

Nu ska jag göra dig lite mer osäker tyvärr men det är min plikt just nu känns det som. Du kanske inte alls är speciellt kräsen och kan tänka dig att köpa en 24" för 4000 kr och bli hur nöjd som helst, medans jag spyr över LCD i spel. Glöm inte att jag är en extremkräsen person angående den här typen av grejer. Du är inte jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag kan bara passa på att säga att Dell WFP2407-HC är en grymt bra skärm

Sitter på en just nu och den är väldigt skarp och snabb. Jag spelar själv mycket Q4, wc3, BF2 etc. och den fungerar otroligt tillfredställande.

Jag ser en hel del på film också vilket den lämpar sig ypperligt till. Att den dessutom har bland annat component och composite ingångar är något som är väldigt imponerande. Man kan till exempel koppla in sin PS3 eller Xbox 360 och köra 1080p direkt i skärmen!

Den enda nackdelen är priset men i mina ögon är den värd de.

Åh, höll på att glömma att den har usb-hubb och minneskortläsare inbyggt. det är faktiskt smidigt!

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

Sitter med en Benq FP241WZ
Funkar perfect i spel och film.
JAG märker inga eftersläppningar.
Enda negativa är väll att svärtan kunde vart lite bätte.
Köpte den på db för ca 7200 för en månad sen så den borde ligga runt 7k nu med.
Bästa vore om du provar i nån butik.

Visa signatur

• Corsair Obsidian 800D • i7 920 @ 4.0GHz • Radeon 5870 • Asus P6TD DELUXE • Corsair 6GB 1600MHz PC3-12800 • Intel X25-m 80gig • Dell U3011 •

Permalänk
Medlem
Citat:

eizon har också inputlag dock är det inte lika högt som en TN. knappt märkbar skillnad tbh.

Finns ju paneler med 60ms lag. När jag testade Quake 3 nyss på min nya Eizo 24" kunde jag i varje fall inte märka någon som helst input-lag. Möjligt att det blir något "på papperet" men jag kan i varje fall inte upptäcka något i praktiken.

Permalänk
Medlem

Har också provat en massa tft men alltid gått tebaks till crt.
Det som va jobbigast är att svart aldrig är svart. Så jäkla jobbigt när det är grådassigt.

Får vänta tills Sed eller nån annan teknik som gör att platta skärmar uppfyller min krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Har också provat en massa tft men alltid gått tebaks till crt.
Det som va jobbigast är att svart aldrig är svart. Så jäkla jobbigt när det är grådassigt.

Får vänta tills Sed eller nån annan teknik som gör att platta skärmar uppfyller min krav.

Har du provat Eizo-skärmarna som omnämnts? Jag tycker det svarta är långt ifrån grådassigt - perfekt är det förstås inte heller. Skärmar som bygger på samma Samsung-panel tycks alla ha fått bra kritik för svärta och kontrast. Det enda jag stör mig en gnutta på är att ljuset/svärtan ändras i och med olika betraktningsvinklar(färgerna håller sig dock rätt stabila).

Om någon är nyfiken kan jag alltid försöka ordna en bild där jag har svart bakgrund i ett nedsläckt rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Har du provat Eizo-skärmarna som omnämnts? Jag tycker det svarta är långt ifrån grådassigt - perfekt är det förstås inte heller. Skärmar som bygger på samma Samsung-panel tycks alla ha fått bra kritik för svärta och kontrast. Det enda jag stör mig en gnutta på är att ljuset/svärtan ändras i och med olika betraktningsvinklar(färgerna håller sig dock rätt stabila).

Om någon är nyfiken kan jag alltid försöka ordna en bild där jag har svart bakgrund i ett nedsläckt rum.

Ska jag lägga ut över 7k på en skärm så ska det vara riktigt bra. Annars känns det jäkligt surt.

Permalänk
Medlem

Nå, det är ju faktiskt riktigt bra skärmar vi talar om. Dock inte jättebra på allting.

Sen beror det förstås som vanligt på vad man ska använda skärmen till och vad man har för krav. Jagar man flest frags i något snabbt FPS-spel finns det inget som slår en 17" CRT med snabb uppdateringsfrekvens, hög ljusstyrka och låg kontrast.

Permalänk
Inaktiv

Eizo-skärmar lär funka ypperligt till spel, precis som alla S-IPS paneler. det är så att IPS paneler i princip inte har något input-lag, ypperliga färger och i övrigt snabba och bra på alla sätt och vis jämfört med Tn-paneler.
jaja snart lär väl SED/OLED teknikerna kommaoch då kommer vi slippa dessa diskussioner en gång för alla.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på recensioner och dyl av en massa skärmar idag, mest för att jag letar efter en ny skärm att köpa. Vill ha en 24" med 1920x1200 resolution men dessa kostar en jävla massa och de billiga varianter får kassa betyg i bild-kvalité kanske en 5-6 av 10 och 2ms spel skärm på 20" kan få en 7:a kanske

De som fått ett av de bättre betygen av de recensioner jag läst verkar vara Samsung SyncMaster 244T

http://www.trustedreviews.com/displays/review/2006/03/29/Sams...
Den går dock på över 9000kr

Dock läste jag nys att den använder sig av S-PVA teknik annanstans och har väldigt hög input-lag. Har inte kunnat verifiera det dock.

Någon som vet mera av denna skärmen, skummade igenom all den tjocka texten men tror ej det fanns något om just denna skärmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Den går dock på över 9000kr

Dock läste jag nys att den använder sig av S-PVA teknik annanstans och har väldigt hög input-lag. Har inte kunnat verifiera det dock.

Någon som vet mera av denna skärmen, skummade igenom all den tjocka texten men tror ej det fanns något om just denna skärmen

Ja, det verkar tyvär stämma att den har väldigt hög input-lag.

Samma Samsung-panel sitter även i Eizo's 24-tummare, men som jag skrev lite tidigare har i varje fall inte jag märkt någon input-lag när jag testat att spela lite Quake 3. Enligt Eizo ska dessa skärmar också ha en overdrive-teknik som inte ger någon input-lag. Det kan ju vara värt att betala lite extra för, men det är onekligen dyra skärmar.

Annars finns samma panel i någon HP och/eller Dell skärm, fast jag har inte lyckats hitta så mycket info om dem och jag har inte sett det nämnas något om input-lag.

Permalänk
Citat:

..men som jag skrev lite tidigare har i varje fall inte jag märkt någon input-lag när jag testat att spela lite Quake 3. Enligt Eizo ska dessa skärmar också ha en overdrive-teknik som inte ger någon input-lag. Det kan ju vara värt att betala lite extra för, men det är onekligen dyra skärmar.

Eizon är underbar i spel jämfört med någon TN panel jag har provat i alla fall och även Benqens 24" för 8 eller vad den nu kostar. Jag provade en Dell 24" också men hann aldrig spela på den men färgerna var bättre på Eizon.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

A.N'doja det spelar ingen roll vilka klaner jag har spelat i.
Har dem på fragbite på mitt gamla konto dwn där under min profil.
bara att gå in och läsa.

@RPGWiZaRD

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334842

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334842

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327629

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325561

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334839

och detta är bara kompletts sortiment på 100hz tvs... 37"+

btw. OT: vad använder du för kylning på din CPU?

Det där skärmarna kan bara visa i 100Hz. De kan inte ta emot en bildsignal på 100Hz. Att de använder 100Hz är enbart för att stabilisera bilden. Det är fortfarande 60Hz som gäller för bildsignalen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det där skärmarna kan bara visa i 100Hz. De kan inte ta emot en bildsignal på 100Hz. Att de använder 100Hz är enbart för att stabilisera bilden. Det är fortfarande 60Hz som gäller för bildsignalen.

Läs hela tråden så ser du att kisen inte har en blekaste om vad han sitter och skriver om. Iosf underhållande men iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Eizon är underbar i spel jämfört med någon TN panel jag har provat i alla fall och även Benqens 24" för 8 eller vad den nu kostar. Jag provade en Dell 24" också men hann aldrig spela på den men färgerna var bättre på Eizon.

Jag har nog själv aldrig provat att spela på en TN-panel utan mest bara sett bildkvalitén som inte direkt imponerat. De LCD;er jag provat spela med mest är NEC's 20WGX2 Pro och Dell's 30-tummare. NEC;en är klart bästa skärmen jag sett vad gäller ghosting. Dell-skärmen klarade sig också riktigt bra med tanke på att allting märks mycket tydligare på en så stor skärm. Som spelskärm är nog NEC;en bland det bästa som går att hitta(förutom CRT). Eizon tycker jag dock inte är så långt ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237[B]
Så om vi ska avsluta detta, vad tror ni DELL UltraSharp 2407WFP VS Eizo S2431WK. Är Eizo:n snabbare/mindre input-lag?

[/B]
Jag vet inte hur dessa står sig mot varandra. Har du tänkt köpa Eizon rekomenderar jag dock att du mailar deras support och frågar hur S2431W skiljer sig från S2411W. Den senare är ju en aning dyrare men jag vet faktiskt inte om det på något sätt är värt de extra pengarna(jag valde själv en S2411WK, mest för att några kronor extra inte spelade så stor roll).

Jag vet att S2411W och HD2441W har samma panel, men den senare har HDMI-kontakter vilket gör den 3000Kr dyrare, typ. Inte riktigt värt det i mitt tycke. S2431W bygger antagligen också på samma panel. Däremot TROR jag att den saknar ContrastEnhancer och OutlineEnhancer, men har enligt Eizo bra energisparfunktioner... ehm... ja... Nyttan av dessa funktioner är nog faktiskt rätt marginell.

Men, som sagt, funderar du på en sådan skärm så ta först reda på hur de skiljer sig åt innan du beställer. Om det stämmer som jag tror är S2431W en ypperlig skärm, och den är väl inte så mycket dyrare än Dell;en?

Ps. Apropå Dell-skärmen lider den av input-lag enligt flatpanels.dk. Här finns en liten jämförelse:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=show...

Eizon får minus på responstid och betrakningsvinklar, medan Dell;en även har input-lag. Det där med betraktningsvinklar kan jag väl hålla med om, men responstiden tycker jag som sagt inte är något problem.

Permalänk
Citat:

Ps. Apropå Dell-skärmen lider den av input-lag enligt flatpanels.dk. Här finns en liten jämförelse:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=show...

Eizon får minus på responstid och betrakningsvinklar, medan Dell;en även har input-lag. Det där med betraktningsvinklar kan jag väl hålla med om, men responstiden tycker jag som sagt inte är något problem.

Responstiden ska man inte bry sig om på Eizos skärmar så länge dom håller sig under 8ms så är dom klart jämförbara med övriga monitorer i samma segment. Dom skriver i alla fall realistiska siffror och inte som många andra som drar med 2ms g-t-g och har 12 b-t-b.

Jag är ingen expert på skärmar så jag vet faktsikt inte vilken av dom som är bästa skärmen för topic till spel men jag har bara goda erfarenheter av Eizon jömfört med övriga som jag har provat och den dög bäst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Angående DELL UltraSharp 2407WFP och Samsung 244T

Så verkar Samsungen vara det bättre valet. Iallfall om man följer trusted reviews råd. Dell:en hade lite mindre funktioner och bilden var inte helt lika bra samt den var dyrare (beroende lite vart man köper). De använde helt samma panel också, S-PVA. så responstider var lika nog.
Så inputlag om dessa skärmar har det så borde de vara ganska lika och jämnförbara. (ska leta mer info om båda skärmarna dock, mest om dell:en)

Vet inte vad ni alla tycker men jag skulle nog hällre gå för samsungen av dessa två iallfall.

Jag kanske har fel men får leta mer information.

Recensionerna:
Samsung
DELL
http://www.trustedreviews.com/displays/review/2006/06/15/Dell...

edit:
efter lite sökande hittade jag detta:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1026393&highlight=i...

citat:
"
* The Dell 2405fpw @ 100hz refresh has an input lag of 25-45ms

* The Dell 2405fpw @ 60hz refresh has an input lag of 45-50ms

* The Samsung 244t @ 100hz has an input lag of 45-65ms

* The Samsung 244t @ 60hz has an input lag of 55-65ms
"
så den har större input lag men bildkvalitén är bättre. det är ju 2405fpw som testas men att det finns större inputlag verkar självklart. Så bara välja, bättre bild och segare eller sämre bild och snabare.

2407fpw verkar ha minst samma inputlag som 2405fpw eller sämre närmandes samsungen men har inte hittat något test. Räkna med att det är minst samma iallfall som 2405fpw.

edit2:
http://img60.imageshack.us/my.php?image=32ms2io.jpg
verkar som 2407 är lite snabbare än 2405... i vilken tur den är ännu snabbare än 244T,
så... jag har ändrat min inställning tror jag väljer en Dell 2407:a framför Samsung 244T. Bildkvalitén var inte exakt så mycket sämre, försumbar nästan.

Input lag finns fortfarande men 2407:an är bäst...

Permalänk
Medlem

Har mycket svårt att tro att Samsungen är det bättre valet, för det första har du kikat på fel DELL skärm.

WFP2407-HC ska du kika på observera (HC), den är helt ny på marknaden för i år, och anlände till europa i augusti 2007.

Ska själv köpa WFP2407-HC så fort dell kör sin rabatt.

http://www.cnet.com.au/desktops/monitors/0,239029422,33928053...

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk

hej igen!
kul att så många visar intresse kring denna fråga!

Jag vill bara poängtera att ni som komm in i tråden och säger saker som "hur kan ni sitta på TFT, jag får sån jävla fps-drop i CS när jag inte använder min CRT-skärm som täcker upp halva skrivbordet och väger 35 KG och ser ut att komma från 1996" kan väl gå till någon annan tråd, för jag är inte intresserad av en CRT tjockis, jag kanske bordet klargjort det i topic/den inledande texten. Ursäkta att jag inte sa det. Jag vill INTE köpa en fetto CRT.

Sen måste jag påstå att det aldrig har varit så här svårt att välja produkt någonsin. Jag menar 8800GTX är ett GIVET kort, när det gäller CPU så är det endast 2 ställningstagande:
1 - skaffa det bästa som finns nu (go to 2a), eller vänta på Penryn/K10 (go to 2b

2a - Köpa Q6600 eller E6850 OM man köper
2b - köpa K10 eller Penryn

Men när det gäller 24" TFT för gaming blir det genast omöjligt. ALLA säger olika saker, aalla recentioner tyder på olika saker! DEt är väldigt väldigt subjektivt vilken som är bäst, för alla upplever färger olika etc etc. Dessutom så skulljer sig ju exemplar till exemplar väldigt mkt när det gäller TFTs (enligt vad jag uppfattat), vissa har döda pixlar, andra är långsammare än andra etc etc.

Så jag tycker verkligen att detta är superjobbigt. Kan vi inte här i denna tråd begära SweClockers moderatorerna att göra ett produkttest av 24" TFT skärmar! vore ju väldigt trevligt. för jag blir helt skitzo! Det är omöjligt att bestämma dig ni säger alla olika saker. Men dell:en verkar ju fin. ahh jag avvaktar nog 2 månader till.

tack

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

hej igen!
kul att så många visar intresse kring denna fråga!

Jag vill bara poängtera att ni som komm in i tråden och säger saker som "hur kan ni sitta på TFT, jag får sån jävla fps-drop i CS när jag inte använder min CRT-skärm som täcker upp halva skrivbordet och väger 35 KG och ser ut att komma från 1996" kan väl gå till någon annan tråd, för jag är inte intresserad av en CRT tjockis, jag kanske bordet klargjort det i topic/den inledande texten. Ursäkta att jag inte sa det. Jag vill INTE köpa en fetto CRT.

Sen måste jag påstå att det aldrig har varit så här svårt att välja produkt någonsin. Jag menar 8800GTX är ett GIVET kort, när det gäller CPU så är det endast 2 ställningstagande:
1 - skaffa det bästa som finns nu (go to 2a), eller vänta på Penryn/K10 (go to 2b

2a - Köpa Q6600 eller E6850 OM man köper
2b - köpa K10 eller Penryn

Men när det gäller 24" TFT för gaming blir det genast omöjligt. ALLA säger olika saker, aalla recentioner tyder på olika saker! DEt är väldigt väldigt subjektivt vilken som är bäst, för alla upplever färger olika etc etc. Dessutom så skulljer sig ju exemplar till exemplar väldigt mkt när det gäller TFTs (enligt vad jag uppfattat), vissa har döda pixlar, andra är långsammare än andra etc etc.

Så jag tycker verkligen att detta är superjobbigt. Kan vi inte här i denna tråd begära SweClockers moderatorerna att göra ett produkttest av 24" TFT skärmar! vore ju väldigt trevligt. för jag blir helt skitzo! Det är omöjligt att bestämma dig ni säger alla olika saker. Men dell:en verkar ju fin. ahh jag avvaktar nog 2 månader till.

tack

Håller med där, väldigt dåligt med 24" lcd tester.

Redrum, Dell skärmen är f.ö TCO99 och Benq 241wz som jag är intresserad av är TCO06. Borde vara en liten skillnad..

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

TCO 99/06 hör väl med ngn standard för kontorsarbete att göra. Typ att de är bekväma att titta på och godkända av TCO? eller är jag helt ute o cyklar nu?

SWECLOCKERS! Vi begär ett test! Snälla gör en undersökning!

Visa signatur