Microsoft riggade omröstning om öppet dokumentformat

Permalänk
Melding Plague

Microsoft riggade omröstning om öppet dokumentformat

Enligt information som Microsoft skickade till sina partners står det klart att de har pressat sina partners att gå med i svenska standardinstitutet (sis) och rösta ja för att göra Office Open XML till en ISO-standard.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det var inte lite fult det.
Vad förväntas hänad med det hela som det ser ut nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra fråga, vore kul att veta om det här påverkar något eller inte.
Jag skrev på denna petition mot formatet i sig, för övrigt: http://www.noooxml.org/petition
Helt sjukt, här är specifikationen, 6000 sidor!! http://www.noooxml.org/rice-pudding

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

det kan ju inte vara meningen att mircosoftfår"swampa" ett såpass viktigt möte som detta.

Permalänk
Medlem

oväntat..

men osedvanligt slapp halhet i undanflykterna får jag säga. "vi har inte delat ut kontanter för mutor utan enbart fruktkorgar, av ett internt hanteringsmisstag passerade de dock ekonomiavdelningen som råkade lägga 15000kr i varje korg i tron att det var personalbonusarna" typ..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Troligtvis ett förväntad händelse som är inräknad i deras plan. Påföljder? Troligtvis inte den här gången, men i framtiden kan vi ju hoppas på.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Så underbart underhållande
Det hela är ju verkligen bara en enda stor neon-skylt som säger "skyldig" till alla som är tveksamma till MS och deras tillvägagångssätt. Jag personligen blir nästan illamående när ett så stort företag som MS uppför sig på det här sättet... det är skamligt och helt förödande för alla som verkar tro att det är någonting annat än girighet och 100% egocentriskt glorifierande som styr bland företag...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

15000 är peanuts.
Det handlar helt enkelt om att MS har partners som REDAN kör deras produkter, och kommer därmed enkelt att kunna rösta för MS (annars skulle de köra med något annat eller?).

Sedan är det ju klart att ifall MS "kräver" att någon av deras partner skall spendera extra tid etc. och gå på långa möten, agumentera etc. att de skall få resurser av MS och inte dra från sina egna.

Helt klart lite grått, men om några ynka 15 000 kr kan få något att stödja MS, betyder det att den andra standarden verkligen är mer värd att följa??

Eller var det helt enkelt att MS fick några partner att lyfta på röven och faktiskt säga till om något??

Då är det ju fusk att politiker vinner efter att ge "bidrag" till närstående grupper, då är det fusk att vissa låtar spelas extra många gånger innan tävlingar etc. etc.

Men kan tycka vad man vill, men man kan sitta på fantastiska patent, och lösningar men kan man inte slå de stora på fingrarna är det tyvärr svårt.

Och jo, jag tycker att det är synd om de, men man måste lära sig leken om diplomati och det måste blöda innan man förstår att tillvägagånssättet måste förändras på något sätt.

Jag tror ändå att det är LITE långsökt att MS skulle ha sämst produkter, dock Mygla sig fram vid varje tillfälle.

Känner flera som arbetar med MS produkter ENDAST för att det underlättar och att mycket arbete redan är klart, men visst det kommer till ett pris. Men det är ändå marknaden som styr, om det vore bättre att hoppa på en "öppen" och gratis lösning borde de väl köra på det? spelar ingen större roll om den är standard eller inte.

Permalänk
Medlem

Visst, det är inte konstigt att microsofts partners röstar för förslaget. De har ju allt att vinna på det. Men då ska de också göra det av egen villja, metoderna som genomförts är riktigt usla.
Att det krävs så lite och sättet som det gick igenom på känns inte helt rätt heller - men det ursäktar ju inte MS på något sätt.

Permalänk
Avstängd

Väldigt svinigt av Microsoft.

Hoppas de blir stämda för nåt...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Dåligt, dåligt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Tycker det var skoj. Visar ju på hur kasst SIS system för normer fungerar.

Permalänk
Medlem

Microsoft skrämmer mig mer och mer. I takt med att företaget växer och sprider ut sig lämnar de ett fult spår av korruption efter sig...

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken överraskning! Detta skulle jag ju aldrig ens ha kunnat tänka mig!

Ingen fara, det finns en idog försvarare av MS som säkerligen lyckas finna ut någon fin förklaring på detta också.

Eftersom Sveriges Rikes lag ju som bekant är strikt vad gäller mutor eller ersättningar för gentjänster, borde väl detta vara ett solklart fall av ekonomisk brottslighet. Frågan är väl om RS vågar sig på MS; de större byggbolagen är ju redan en ibland för svår best att rå på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
... det är skamligt och helt förödande för alla som verkar tro att det är någonting annat än girighet och 100% egocentriskt glorifierande som styr bland företag...

Det är väl knappast någon som hävdat något annat? Ett aktiebolag är ju faktiskt skyldigt att försöka maximera vinsten för aktieägarna, så länge de bryter mot någon lag (vilket de knappast gjort, även om de faktiskt hade direkt "mutat" någon så är inte SIS vare sig en myndighet eller domstol; det är en förening).
Det handlar inte så mycket om att "försvara" Microsoft. Det är nog snarare så att man lätt får intrycket att en del som skriver inlägg här framstår som ganska naiva och verkar tro att detta är något ovanligt; att Microsoft är ett "ont" företag som är "värre" än något annat större företag (eller mindre företag med för den delen).
I realiteten är det nog snarare så att det här endast blivit en "affär" pga det är ett ämne som ligger så nära slutkonsumenterna och att det är relativt lättförståeligt. Man kan nog vara tämligen säker på att ex. Ericsson också ser till att "uppmuntra" sina parterns när det är dags att rösta om nya standarder inom mobilvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
Ett aktiebolag är ju faktiskt skyldigt att försöka maximera vinsten för aktieägarna

Knappast, men visst är det bekvämt för en styrelse att göra så?

Permalänk
Medlem
Citat:

även om de faktiskt hade direkt "mutat" någon så är inte SIS vare sig en myndighet eller domstol; det är en förening).

I realiteten är det nog snarare så att det här endast blivit en "affär" pga det är ett ämne som ligger så nära slutkonsumenterna och att det är relativt lättförståeligt. Man kan nog vara tämligen säker på att ex. Ericsson också ser till att "uppmuntra" sina parterns när det är dags att rösta om nya standarder inom mobilvärlden.

iom att privata intressenter kan köpa sig en röstsedel är det nog ingen som tror annat.

visst, Ericsson har säkert lika mycket fruktkorgar som många andra. men skillnaden är inte bara det, om en mobilstandard sätts så används den allmänt och hindrar ingen att vara med, enda analogin som funkar (nödhjälpligt) till dokumentstandarden är ju tex om man anser att GSM ska ha fortsatt täckning i all framtid, detta är dock inte så intressant för mobiler är en slitvara som byts ut oftast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att skulden ligger hos SIS. Om de har ambitioner att vara inflytelserika ska de ha ett fungerande beslutsfattande.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror många håller med dig Password, däribland jag. Om SIS haft ett mer seriöst upplägg, med krav på visst engagemang och deltagande i hela värderings- och beslutsprocessen, så hade knappast detta skett. Jag undrar hur många av dessa 23 som faktiskt nappat på erbjudandet att verkligen under en längre tid avsätta tid åt diskussion, analyserande och betänkande?

Fick ett meddelande ifrån SIS idag, där de bl a hänvisar till att "antalet e-postfrågor är så stort har vi inte möjlighet att svara personligen på just din fråga". Uppenbarligen har deras handhavande väckt vissa frågor. Kanske man borde nappa på deras förslag om att bli medlem? Troligen många som fått liknande svar.

Permalänk
Medlem

säger bara Microsoft å Intel

Säger dessa förtagen e så jävla fula. (Microsoft och Intel)

Microsoft vet vad dom kommer förlora om dom inte blev standard....
Open Office hade fåt mer utrymme.

men en sak e säker varken Intel eller Microsoft e ganska uppskattade av mig. ingen av dom kommer få ta del av min inkomster till deras produkter.
Dom e inte bättre än Varken Hitler eller Stalin då dom accepterar inte att folk ogillar deras grejer dom e så jädra giriga

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl knappast någon som hävdat något annat? Ett aktiebolag är ju faktiskt skyldigt att försöka maximera vinsten för aktieägarna, så länge de bryter mot någon lag (vilket de knappast gjort, även om de faktiskt hade direkt "mutat" någon så är inte SIS vare sig en myndighet eller domstol; det är en förening).
Det handlar inte så mycket om att "försvara" Microsoft. Det är nog snarare så att man lätt får intrycket att en del som skriver inlägg här framstår som ganska naiva och verkar tro att detta är något ovanligt; att Microsoft är ett "ont" företag som är "värre" än något annat större företag (eller mindre företag med för den delen).

Jo givetvis ska ett företag se till sig själv (och sina aktieägare m.m.) men det betyder ju inte att man bara kan lämna etik och moral vid dörren. Att använda sitt vinstintresse som ursäkt för att komma undan med precis vilka fula knep som helst är ju bara svagt.

Är man ett så pass stort företag som MS så tycker jag att man har ansvaret att spela rent, eftersom man inte ska behöva göra någonting annat om man verkligen förtjänar att vara där man är. Nu ska ju små företag också göra det men det är extra viktigt för stora i mitt tycke. Att göra sådant här bevisar ju bara att man egentligen inte ens själv litar på att det man gör är tillräckligt bra för att bli bäst utan att fuska. Det är ju knappast någon som godtar att världsledaren inom någon sport dopar sig bara för att han skall kunna fortsätta vara just världsledande och även om han hittar något nytt preparat som hittills inte är dopingklassat så han inte tekniskt sett bryter reglerna så är det ju otroligt lågt ändå. Och han är ju ändå under ansvar från sponsorer och liknande att fortsätta vinna, precis som företag är när det gäller att tjäna pengar, men inte får han fuska för det.

Nu ligger ju SIS till last här också eftersom de faktiskt tillät det här, men jag lägger ändå det mesta på MS, eftersom de inte hade behövt göra det även om möjligheten fanns. Hade jag vart aktieägare inom MS hade jag fan skämts även om jag tjänat på det i slutet (eller skämts mer för att jag faktiskt tjänat på det).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: säger bara Microsoft å Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thias
Dom e inte bättre än Varken Hitler eller Stalin då dom accepterar inte att folk ogillar deras grejer dom e så jädra giriga

Hitler? STALIN? Överdriv inte nu, bara...

Det MS har gjort är oförsvarligt, förstås, och det blir förmodligen inga efterverkningar för deras skull. Jag tycker att man sällan ser stora företag få sona illgärningar som denna, tyvärr. Ett bra sätt att påverka är ju dock att bums skaffa något annat operativ, och gärna skryta vilt med det så att fler kan se att de inte måste köra MS. De har mycket pengar, men det ska till att någon köper deras skit om de ska finnas kvar på marknaden.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

Re: säger bara Microsoft å Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thias
Säger dessa förtagen e så jävla fula. (Microsoft och Intel)

Microsoft vet vad dom kommer förlora om dom inte blev standard....
Open Office hade fåt mer utrymme.

men en sak e säker varken Intel eller Microsoft e ganska uppskattade av mig. ingen av dom kommer få ta del av min inkomster till deras produkter.

Har Intel något med detta att göra?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Re: Re: säger bara Microsoft å Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Har Intel något med detta att göra?

Jaaa, det är ju klart! Det var ju de som sa till Microsoft hur de skulle göra. Förväntade mig faktiskt inte at det skulle gå in på Intel/AMDkrig i denna tråden. så skriv inget mer om det:P

SiS kan väl inte göra nånting åt det nu när det är klubbat?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Ähh, jag och sådär några miljoner företag till i världen hade nog gjort precis samma sak om det handlade om en viktig hörnsten i deras ekonomi ;).

Permalänk
Medlem

Varför är man inte förvånad?

Permalänk

Jag trodde i min enfald att sådant här bara förekom i u-länder.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Är det bara jag som tycker att skulden ligger hos SIS. Om de har ambitioner att vara inflytelserika ska de ha ett fungerande beslutsfattande.

Självklart ligger det hos SIS, men dom verkar inte vara ensamna. Bägge lägrena verkar spela fult i långt fler länder än sverige. Kul cirkus. Hoppas bara vinnaren är MS så vi får en standard som tillför vad som behövs. ODF är tyvärr så tunt så många företag kommer rata det. Så har jag svårt att se hur MS skulle kunna köra OFD även om dom måste göra det för att fortsätta. Det skulle plocka bort på tok för mycket funktionalitet som i dagsläget behövs och krävs av företag.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hoppas bara vinnaren är MS så vi får en standard som tillför vad som behövs. ODF är tyvärr så tunt så många företag kommer rata det. Så har jag svårt att se hur MS skulle kunna köra OFD även om dom måste göra det för att fortsätta. Det skulle plocka bort på tok för mycket funktionalitet som i dagsläget behövs och krävs av företag.

älskar hur du envist håller på och rabblar det mantrat utan att nånsin nämna ett enda exempel på denna extra funktionalitet. i den andra tråden var det en direkt fråga ställd upprepade gånger nu, svara gärna där.

synpunketer på bristande funktion däremot finns det ingen brist på: http://www.grokdoc.net/index.php/EOOXML_objections#Document_m...

det skulle snarast underlätta för oerhört för Microsoft att köra på ODF istället då de som vanligt verkar ha svårt att skriva nått utan en rad logiska fel och efterfixar som i sin tur ställer till andra problem istället när de används i andra miljöer (länder) än där utvecklarna sitter och snor in sig i sina "unika" system.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

MS hade möjlighet men ville inte bidra till utvecklandet av ODF. Om de nu saknar någon funktionalitet, vilket i så fall inte beror på själva formatet i sig utan dess kompatibilitet med tidigare MS standarder, har de sig själv att skylla. Inget har stängt ute MS och de har haft samma möjligheter som andra - OOo är inte utvecklat av enbart Open Office anställda - att utforma och förbättra dess funktionalitet. ODF formatet är renare och tar i majoriteten av exempel test mindre utrymme för att åstadkomma samma sak som OOXML; med något lite vilja ifrån MS hade detta kunnat bli en internationell fri standard med fullt stöd även för MS Office funktioner.

Kanske summerar denna din kommentar Domifuling vad det egentlgen handlar om:

Citat:

Hoppas bara vinnaren är MS så vi får en standard som tillför vad som behövs.

... vilket jag i sig kan förstå när din önskan är att förbli MS produkterna trogen. Du ser dock inte hela sammanhanget:

- MS gjorde valet att inte utforma ODF och ge det full funktionalitet för deras egna produkter
- MS valde istället att utforma en konkurrerande standard som tyvärr kan bli potentiellt svår att implementera på andra plattformar än MS egen enär vi fortfarande inte riktigt vet vad följande klausuler betyder:

Citat:

Microsoft irrevocably promises not to assert any Microsoft Necessary Claims against you for making, using, selling, offering for sale, importing or distributing any implementation to the extent it conforms to a Covered Specification (“Covered Implementation”), subject to the following.

Vad är "necessary claims" och när kommer MS att hindra dig ifrån att göra mer än vad "necessary claims" tillåter? Fortsatt skriver därför MS:

Citat:

To clarify, “Microsoft Necessary Claims” are those claims of Microsoft-owned or Microsoft-controlled patents that are necessary to implement only the required portions of the Covered Specification that are described in detail and not merely referenced in such Specification.

Ovan är så pass luddigt beskrivet, att det ställer fler frågor än det besvarar. "Necessary Claims" är alltså endast patent som är nödvändiga för att implementera endast de erforderliga delarna av specifikationen. Och vad betyder nu det? Det finns faktiskt inget svar på den frågan, än om den upptar ett flertal juristers tjänster. Detta handlar inte om sympati eller antipati i förhållande till MS, utan om att helt enkelt säkra ens position att utan påföljd använda sig av denna standard. Visst, vi kan hoppas på att MS klarlägger vad de egentligen åsyftar, men eftersom detta ännu inte gjorts trots att beslutsprocessen världen över är i full gång så är det inte säkert att MS ämnar komma med ett klarläggande.

Skulle MS vilja bidra till att ODF får än bättre funktionalitet och stöd för MS Office serien så står dörren öppen för dem. Frågan är dock: är MS intresserade av detta eller är viss fiktiv eller verklig saknad av funktionalitet, vilket i så fall MS själva är att skyllas för, ett tacksamt argument för OOXML?