Permalänk
Medlem

Det har varit nere för mig också och jag sitter på sunet(universitetsnätet) och det borde ju vara ett av det mest prioriterade näten i sverige.
Kånsitgit att sånnt här kan hända...

Nu funkar det ju som tur är igen

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag förstår inte hur något sånt här kan hända egentligen? Finns det ingen redundans i systemen? Stora delar av Sverige drabbades och det har pågått sedan natt/tidig morgon. Jämför med ett strömavbrott som drabbar större delen av Sverige, inklusive storstadsregionerna i 12 timmar...

Varför reroutas inte trafiken automatiskt om, och går vägen, säg, Sverige-Tyskland-Frankrike-USA? Det kan väl inte bara finnas en koppling, över England, till USA? För hela Europa? Och eftersom Sverige uppenbarligen hade kontakt med övriga Europa under avbrottet borde det väl finnas något sabla land som har kontakt med något sabla land som har kontakt med USA? Med reducerad bandbredd, givetvis.

Det verkar som myndigheter inte tar internets status som infrastruktur på allvar riktigt.

Edit: Märk väl att jag talar rent allmänt. Förlorad kontakt med MSN är inget riktigt problem, ej heller med Microsoft.com eller liknande. Men vad händer nästa gång? Förlorad kontakt mellan bankväsen eller sjukvård?

Kan mycket väl ha fel men mig veterligen så går nästan all trafik mellan Europa och USA via TAT-14-kabeln. Telia äger stor del av den kabeln, eller hyr, vet inte hur det funkar...

Permalänk

Stämmer afaik. Men det var ju inte den som felade (den har väl dessutom backup-fiber "inbyggt"), och på end-point'erna så borde det väl finnas redundans?
Jag läste nånstans att anslutningsförlusten till Telias peering partners berodde på "oväntat stor trafik" eller nåt sånt. Nån form av DoS-attack, kanske?

*edit* TAT-14-kabeln bygger dessutom på en SHR-topologi, så om den mot förmodan skulle gå sönder vid en viss punkt så skulle fortfarande kommunikationen funka mellan alla parter.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

enligt uppgift gick ingen fiber ner, utan telia blev blockerade på bgp nivå mellan vissa isp:er i USA, detta pga att dom enligt uppgift spammade ut gigantiska AS kedjor som tydligen härrörde från någon kund till telia.

Permalänk

Borde inte Telia ha något skydd som stoppar sånt?

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Det har varit nere för mig också och jag sitter på sunet(universitetsnätet) och det borde ju vara ett av det mest prioriterade näten i sverige.

Det kommer troligtvis att ske en förändring inom den närmaste månaden. Nordunet (som Sunet och de övriga nordiska universitetsnäten får sin internetkapacitet från) håller precis på att avsluta en upphandling av nya internetleverantörer, med redundanta anslutningar i Stockholm/Köpenhamn/Amsterdam (sannolikt till ett par olika leverantörer). I dagsläget är Nordunet anslutet till internet med två stycken 10 Gbps-kopplingar till TeliaSonera i Stockholm.

Permalänk

Funkar det för alla nu? Jag kommer fortfarande inte åt de amerikanska sidor jag har testat (microsoft, google, altavista). Tycker även det är ganska slött på många svenska sidor.

*edit* Har Telia.

Visa signatur

CCNA